Gå til innhold
Arkivverket

[#50900] Kirsti el Kirsten Andersdatter født ca 1728,Ekne(Skogn pr.gjeld)


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Søker aner på min ane Kirsten eller Kirsti Andersdatter som var 71 og 1/2 år da hun ble gravlagt 06.05.1799 på Ekne i Skogn prestegjeld(altså født ca 1728).Det jeg vet ellers om Kirsten:Hun ble trolovet med Otter Andersen Markhus 04.04.1752 og forloverne var fra brudgommens familie. De ble gift 1.søndag etter trinit(04.06)1752. Barn(tar også med fadderne som kanskje noen kan sjekke for meg om er slektninger):1)Johan Ottersen Markhus døpt 2.p.paascat(28.04)1754 i Ekne kirke, og han ble konfirmert i 1769.Faddere: Marithe Schele, Sirie Mosundet, Jens Schele, Otter Haugen, Ole Markhusen(det er vel barnets farbror?)2)Gunille Ottersdatter Markhus døde som liten i 1757(muligens 1 uke og 3 dager gammel??).3)Gunille Ottersdatter Markhus døpt 19.p.trinit(10.10)1758. Faddere: Ane Giørås, Niels Mosundet, Lars Selbuen, Elen Wedde(mulig farsøster som var gift med Andreas Joensen Wedde?). Gunille døde i 1773, men jeg har glemt å få med tidspunktet i 1733 da jeg leste kirkeboka.4)Anders Ottersen Markhus døpt i Ekne kirke Dia 10.p.trinit(26.07)1761, og han døde 15.11.1829. Han ble gravlagt 30.11.1829. Konfirmant var han 19.p.trinit(25.10)1778 i Alstahaug kirke, og han ble trolovet med Berit Arntsdatter Hanebogen fra Åsen Dom.21.p.trinit.1785. De ble gift i Ekne kirke 21.11.1785. Disse er blant mine aner gjennom sønnen Arnt Andersen født 08.08.1793. Berit var født ca 1749, og var 25 år ved faren Arnt Andersen Hanebogens skifte i Åsen 15.10.1774. Berit døde i 1808, og ble gravlagt på Ekne 15.03.1808. Anders og Berit fikk 2 sønner, men i tillegg til disse hadde de 2 dødfødte barn i 1790 og 1792.Anders ble gift 2 den 27.10.1808 med Ane Larsdatter, som han fikk 3 barn med.Anders sine faddere: Ane Sundalen og Christian Sundalen(kanskje fra Åsen?), Lars Selboe, Anders Avdalen(kan dette være Kirstens far?)5)Andreas Andersen Markhus døpt 25.p.trinit(25.11)1764 i Ekne kirke, og fadderne var: Margrethe Sælbo,Sirie Mosundet, Lars Avdalen, Ole Falstadvaldet, Ole Bachen. Andreas døde allerede i 1773.Det er kun barn 4 Anders som er min ane som nevnes i bygdeboka for Ekne før 1801, og de andre har jeg opplysninger om kun fra kirkeboka. Hadde min ane Anders flere søsken?Kirsten Andersdatter ble gift 2 med Joen Andersen, men når skjedde dette? De hadde en datter Kirsti som muligens døde i 1773(har mistanke om at det egentlig skal være at hun ble døpt i 1773??). Jeg har dessverre ikke tilgang til kirkeboka for Skong nå, og får derfor ikke sjekket der nå.Jeg leste i bygdebøkene for Skogn før 1801 på Stjørdal bibliotek, men har ikke tilgang til Skogn Historie før 1801 nå når jeg er her på Helgeland. Når jeg er på besøk hos mine foreldre, så er det jo også litt begrenset hva jeg får gjort med slektsforskning(syns jo jeg må være mest sammen med familien når jeg først er i Trøndelag).Så det hadde vært fint om noen kunne prøve å følge opp fadderne jeg har nevnt, for eventuelt å finne ut om dette kan være slektninger av Kirsten eller Kirsti Andersdatter. Det aller beste er jo selvfølgelig om noen vet anene på Kirsten Andersdatter da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Kåre Løveng

I skifte etter Elen Andersdtr på plassen Langnesset under Kjønstad på Levangernesset 28. 4. 1798 er nevnt følgende arvinger :1. Søsteren enken Kirsti Andersdtr Markhus 68 aar gl. og tilhuse hos sin søn Anders Markhus.2.Dito Marit Andersdtr. g.m. gaardmand Jonas Geving boende på Hitteren.3 Dito enken Anne Andersdtr 63 aar tilhuse hos søsteren Marit på Hitteren.Elen Andersdtr. vart gift 23.10.1754 med enkemann Anders Olsen Veske (1702-1786) og gift 2. gang 26.8.1790 med Johannes Pedersen Krogstad (1760- 25.6.1806)Disse søstre var nok datter av Anders Johansen Markhus som ble gravlagt 17.5.1767 85 årgammel.Han fekk bøksel 20.4.1728 på Markhus nordre på Ekne. Hans far Johan hadde bøkselen før han, og nevnt som bøkselmann mellom 1705 og 1725 på nordre Markhus.MvhJan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen hjeretelig takk for dette svaret Jan Kåre. Jeg skal jo til Stjørdal til mine foreldre i september oktober, og skal prøve å finne igjen skiftet du nevner her på mikrofilm på biblioteket der. De har jo også bygdebøkene for Skogn før 1801, som jeg håper de har inne da. Skal også se om jeg greier å finne noe mer i de utlagte kirkebøkene. Skal også se om det finnes noe skifte på mikrofilm etter Anders Johansen Markhus i ca 1767. Det er sikkert også mulig å finne noe i pantebøkene på mikrofilm også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har muligens funnet moren til Kirsten Andersdatter også. Den 25.05.1764 var det skifte på plassen Slottsve under Leangen i Åsen etter Anders Olsen og kona Karie Andersdatter. Som arvinger er nevnt hans barn fra 1. ekteskap med Gunhild Larsdatter, og i 2. ekteskap med Karie Andersdatter var det ingen barn.Karie Andersdatters arving var en søster som var gift med Anders Johansen Markhus. Anders levde jo til 1767, og hvis ingen andre Anders Johansen var i Markhus på samme tid så kan det iallefall være han som var gift med NN Andersdatter som er nevnt i skiftet i Slotsve i Leangen i 1764. Nå kan jo også Anders Johansen ha vært gift flere ganger. Men jeg kan jo også nå ha funnet mor til Kirsten Andersdatter?Var det flere Anders Johansen i Markhus i ca 1764 enn han som døde i 1767? Markhus kan vel ikke være andre steder enn på Ekne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Fornavnet til Anders Johansen Markhusan sin kone var Anna, og altså var han ved nevnte skifte i Slotsve i Leangen iÅsen 25.05.1764 gift med Anna Andersdatter. Det sto klarere litt videre ute i skiftet enn i begynnelsen. Så spørs det da om Anna Andersdatter var mor til Kirsten Andersdatter. Det er iallefall ikke noe skifte på Anne Andersdatter i Markhus for perioden 1766-1772, og det var heller ikke skifte på Anders Johansen som døde i 1767. Merker meg også at Anders Johansen har datteren Anne født ca 1735-1741. Skulle noen finne noe om Anna Andersdatter som var gift med Anders Johansen Markhus eller og/eller om eventuell tidligere kone hører jeg gjerne om det. Har lagt inn Anna Andersdatter som ekstra kone til Anders Johansen Markhus, og da med Kari Andersdatter som søster. Så mor til Kirsten har jeg fremdeles som ukjent, for jeg kan jo ikke bare plassere Anna som mor siden jeg ikke har bevis for at hun var det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

En opplysning ang. innlegg (2) pkt. 2 -- Marit Andersd.:Ifølge Hitra II s. 87 er Jonas Jakobsen Gjevik (i Fillan) andre gang g.m. Marit 'Audensd.', mens det på neste side fortelles at sønnen Jakob Jonassen (f. 1757) i 1799 får overdratt gården av av sin stemor Marit Andersd. Regner med at Marit Andersd. Gjevik er identisk med Marit Andersd. her. Hennes svigermor på Gjevik er for øvrig Sara Kirstine Henriksd. (Irgens) Flor fra Røros / Tolga (f. 1692).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret. Hadde Jonas og Marit flere barn enn Jakob? Når jeg ser nærmere på skiftet i Slotsve i Leangen i 1764 så kan det like godt stå Anne som Anna. Iallefall fikk Karen Andersdatters søster Anne eller Anna 5 rverdier for 5 riksdaler, 1 ort og 11 skilling ved søsterens skifte 25.05.1764. Det er ført 29-2-5 som 'indgjeld' på dette skiftet. Skriften er veldig liten på skiftet i forhold til mange andre skifter. Skiftet er å finne i 'Skifteprotokoll for Stjør-og Verdal 1760-66' på side 447. Jeg finleste ellers på perioden 25.05.1764-ut boka med skifter 1760-1766 uten å finne noe skifte av interesse for denne saken i Markhus. Så hvis det skulle være skifte etter Anne eller Anna Andersdatter i Markhus så må det være etter 1772 såfremt alle skifter er mikrofilmet for tiden etter 25.05.1764 da. Det vil jo vise seg fremover om jeg finner noe etter 1772, og jeg har bestilt mikrofilm for fjernlån for 1773-1778, og noen år etter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Jakob Jonassen er som sagt stesønn av 'herværende' Marit, og Hitra II omtaler to helsøsken av Jakob. Ingen barn av Marit er nevnt der, men den aktuelle boken er svært unøyaktig og mangelfull når det gjelder slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for svaret. Jeg får vel se i kirkebøkene for Hitra når jeg får tid. Har jo funnet Marithe i Gievigen på Hitra i 1801, og hun er da oppgitt å være 70 år og enke. Så ektemannen Jacob må være død før 1801. Sammen med henne bodde yngste søster Anne som var 63 år ved skiftet etter søsteren Eli 1798 og 60 år i 1801Ja det skulle vært interessant å vite hvor søstrene Anne/Anna Andersdatter og Karie Andersdatter kom fra. Dessverre finner jeg ikke noe dødsfall på Kari og ektemannen i 1763-1764 i Åsen, slik at jeg kunne fått vite omtrent når de var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvilken gård på Frosta lå Presthammer under. Det var skifte 10.02.1772 etter Arent Mogensen Krogstad i Presthammer under en uleselig gård, som kan ligne på noe med Loktu. Der er det ikke å finne i bygdebok. Også i registreringen står det bare Presthammer, men i selve skiftet står det at det skal være under en gård som jeg altså ikke finner i bygdebøkene. Igjenlevende enke var Ingeborg Pedersdatter, og barna deres var:-Gødde eller Jodda Arnsdatter 23 år-Anne Arnsdatter 20 år.Under hvilken gård var Presthamme`?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.