Gå til innhold
Arkivverket

[#50905] Trysilboka


Gjest Gerti Stenberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Gerti Stenberg

Hej! Jag fick en del hjälp för en tid sedan. Jag har försökt låna Trysilboka,men inte lyckats. Finns det någon som skulle vilja hjälpa mig med anor för Börre Björnsen(Lordalen) och hans hustru Kjersti Ericsdatter? Mvh Gerti Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Hei.Har du forsøkt lån gjennom ditt nærmeste bibliotek?Jeg mener det er lånes over grensen den motsatte vei. Mvh Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,Ruth! Ja, jag har varit på biblioteket och försökt, men fick svaret att det inte gick. Mvh Gerti Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gerti Stenberg

Hej,Berit! Börre Björnsen är född ca 1765 Söndre Stöa och hans hustru ca 1760 Ljördalen.De gifte sig 23 feb 1783. Dottern Sigrid är född 30 jan 1803 och hon gifte sig till Sverige 1827.Det är de uppgifter jag har. Mvh Gerti Stenberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Jeg tror du må se i TB I eller TB III. De bøkene jeg har omhandler ikke slektene så langt tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Vestli

Iflg.Trysilbok bd.1 er Børre Bjørnsen f.29.9.1760-30.3.1841 g.1783 med Marte Eriksdatter,Ljørdalen 2.7.1765-1.10.1834 Deres datter Kersti er min anemor. jeg har boka og det er mye stoff om familiene bakover. Ta kontakt så kan jeg scanne over disse sidene. Vennlig hilsen Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Her er første leddet videre (fra Søgarn Støa, TB I s. 404):Børre Bjørnsen er sønn av Bjørn Eriksen Ljørdalen (Eriks) (07.04.1715 - 09.09. 1787) og hans andre kone (g. 1742) Kersti Eriksd. Hammersgård (Bekkestugua, 1721 - 24.04.1808).Marte Eriksd. er datter av Erik Persen Ljørdalen (Eriks, 24.03.1743 - 20.10.1783) og (g. 1761) Marte Jonsd. Nes (Jon-Nes, 1737-25.08.1829).Børre er fetter av sin kones far, dvs. hennes filleonkel. Slikt inngifte er svært vanlig i eldre tid, ikke minst i Trysil, og det finnes nok en god del mer av dette i denne slektskretsen, som for øvrig har svært mange ætlinger, derav også noen landskjente (f. eks. Kjell Aukrust med to linjer fra Jon-Nes og Eriks, som kanskje er litt ukjent i forhold til mye annet).Mitt opphav er Rømoen i Nordre Trysil, der Siri Jon-Nes er gift med Ole J. Rømoen og mor til bjørnejegeren Jo Rømoen, som i sin levetid presterer å nedlegge så mye som 20 bjørner (en gang to ved samme anledning) og svært mange reinsdyr. Siris mor, Kersti Persd. Ljørdalen (Eriks), er kusine av Børre Bjørnsen Støa og i tillegg er Siri selv kusine av Børres kone, Marte Eriksd. Ljørdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.