Gå til innhold
Arkivverket

[#50907] Kafétjener Henrik Emil Johansen, f. 1866 (i Oslo?)


Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Leter etter en kafétjener Henrik _Emil_ Johansen, født 1866, sannsynligvis i Oslo. Emil arbeidet også som gårdsarbeider en periode. Som man kan se er dette ikke mye å gå på, så jeg håper noen kan hjelpe meg i letingen. Jeg vet ikke om Emil var gift, men han hadde en uekte datter med en kvinne fra Høland (se tema nr. 49015).Kan forøvrig nevne at all informasjonen jeg har om Emil kommer fra kirkebokoppføringer vedrørende datteren, Signe Eresia Oberta Johansen (1886-1963) sin dåp, konfirmasjon og giftermål. Har ikke funnet noen passende kandidat i FT 1900. Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Hei!Har sett litt i kirkebøker for Oslo og fant denne kandidaten i kirkebok for Vestre Aker 1857-1868. LenkeFar til Henrik Emil var husmand Johan Olsen, så da skulle det vel stemme at han tok Johansen til etternavn.Håper dette var et sporHilsen Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Her er de i folketellingen 1865:1865-telling for 0218 Vestre Aker Distriktsnr. Side Skuledistrikt Sokn Prestegjeld Merknad (sokn) Gard Overskrift 79 1 19 Frøen vestre Akers Hovedsogn vestre Aker Blindern med underliggende Forstæder hele denne Liste (1a) undtagen første Blad og midt af 1b. Tantberg, plads c til Frøen 1 Personnr. Hushald Førenamn Etternamn Fam. stilling Yrke Sivilstand Alder Kjønn Fødestad Merknad (person) Svin Poteter 786 1 1 Johan Ols. Husfader Husmand g 38 m Aker 1 2 787 2 Inge Marie Andersd. hans Kone g 39 k Sørum 788 3 Karoline Dorthea Johansd.* deres Datter ug 16 k Aker 789 4 Anton Oluf Johans.* deres Søn ug 13 m Aker 790 5 Martin Johans.* deres Søn ug 7 m Aker 791 6 1 Jens Nils. Husfader Husmand g 54 m Ullensaker 2 1/2 792 7 Karen Nils. hans Kone g 57 k Ullensaker 793 8 1 Paal Hans. Logerende Bryggesjouer ug 40 m Ullensaker 794 9 Elen Knuds. Logerende hans Husholderske f 40 k Xania Fraskildt 15 Aar, Bord og Seng 795 10 Kristine Amalie Hans. hendes Datter ug 6 k Xania 796 11 Walborg Emilie Hans.* hendes Datter ug 3 k Xania

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Dette ser meget interessant ut. Med tanke på at den Henrik Emil jeg leter etter var gårdsarbeider på Tørtberg u/ Lille Frøn (regner med det er samme som Tantberg i FT 1865), virker det som om det er rett person vi snakker om. Emils datter bodde også på Tørtberg, men jeg må ha oversett muligheten av at Emil kunne være sønn på plassen.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.