Gå til innhold
Arkivverket

[#50916] bouteilles à la mer


Gjest Myfan Arnal Lorentzen
 Del

Recommended Posts

Gjest Myfan Arnal Lorentzen

1-Quels étaient les ports des bateaux passagers en partance du Østfold vers la France (le Havre) dans les années 1840/1899. Oslo? Fredrikstad? Halden?2- j'ai consulté SANS SUCCES: - emigranter fra Oslo 1867/1930 - les Kirkeboker, ministerialboker, inflyttede og utflyttede; Suis -je dans la bonne rubrique afin de retrouver la trace des allers et retours entre la Norvège et la France de ma famille ?3- Existait-il un service militaire (temps obligatoire dans l’armée) en Norvège dans les années 1840/1890 ? Si oui, peut-on consulter les registres. où? et comment ? MERCI Myfan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Bonjour Myfan.Je vais traduire vos questions, ça me fait plaisir de vous aider. Bonne chanche! Oversetter disse spørsmålene i full fart:1. Fra hvilke havner i Østfold gikk passasjerbåter til Le Havre i årene 1840 til 1899? Oslo? Fredrikstad? Halden?2 Jeg har sett gjennom, uten hell: emigranter fra Oslo 1867/1930, kirkebøker, ministrialbøker, innflyttede og utflyttede. Er jeg på riktig spor for å finne de i min familie som drar fra Norge til Frankrike og omvendt?3. Var det obligatorisk militærtjeneste i Norge i årene 1840/1890? Hvis ja, hvor og hvordan kan jeg finne registreringer?IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Myfan, tandis que les registrement d'émigrants au ''Digitalarkivet'' se réfèrent principalement aux émigrants outre-mer (Amérique, Afrique du Sud, Australie, je pense que la meilleure source de renseignements en ce qui concerne des déménagements en France ou ailleurs en Europe soient les ''utflyttede'' des registrements paroissiaux; cependant, la qualité de ces listes de ''utflyttede'' laissent à désirer. Malheureusement il y a de nombreusx ''trous''...D'après ce que sache, le service militaire a toujours été obligatoire en Norvège, du moins durant les 19ème et 20ème siècles. Cependant, les registrements des recruts ne sont que très difficilement accessibles, soit aux archives de l'état soit aux archives nationales; pour la province d'Østfold ce serait tous les deux à Oslo.J'espère que ces quelques lignes en toute hâte puissent vous apporter de l'aide...Cordialement,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.