Gå til innhold
Arkivverket

[#50929] Hjælp ønskes til opklaring af dåb, vielse i Stod, Nord Trøndelag er gået i stå


Gjest Bente Dyrstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Bente Dyrstad

HejsaNu har jeg brug for hjælp, denne familie kan jeg ikke hitte ud af.FT 1865 for Stod, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f61734&gardpostnr=480&personpostnr=2805&merk=2805#ovre>LenkeGunerius Larsen og SerinaBarnet Bernhard har jeg fundet herLenkemen her passer moderen ikke, hvem er hun?Vielsen mellem Gunerius og Serina er her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Hei Bente. Dei to siste lenkene dine virker ikkje (du må legge inn 'permanent' sidelenke på kyrkjebøker). Kva prøvde du å legge lenker til? Eller kan du prøve å legge lenkene til på nytt?Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

HejDet er Stod (Forr) 1846-1859 viede 1854 side 175 nr 29Fødte 1855 samme kirkebog side 31 nr 14håber det er bedrehilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Hei igjen! Lenkene dine virker no. Eg skreiv vel mitt innlegg medan du la ut ditt. Vonar nokon kan hjelpe deg med dette mysteriet.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det spørs om jeg er til så mye hjelp. Skal i hvert fall gjøre mitt beste til å gjøre forvirringen komplett.Ved vielsen til Gunerius og Serina heter det at hans første ektefelle døde den 29. januar. Den eneste som passer, er Berith Bersvendsdtr., se 1854 nr 5: LenkeAt Gunerius kan få et ektefødt barn med Anne Olsdatter 2 måneder etter at han giftet seg med Serina, er godt gjort.Det er flere muligheter. At det skulle ha vært flere Gunerius Larsen på samme plass som døpte en sønn ved navn Bernhard i samme tidsrom, utelukker jeg. Det kan tenkes at Anne Olsdatter er mora, men at feilen er at det står Ægte-født. Den er også en mulighet at presten har skrevet feil navn på barnemora da barnet ble døpt.Jeg hadde håpet å finne konfirmajonen, men nei...Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siw Sværholdt

For meg ser det ut til at i vielsen mellom Serine og Gunerius (29 desember 1854) står som merknad at hans sønns mor er død 29. januar s.a (samme år?)Kan det være snakk om to brødre med samme navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det står:'Hans forrige Kone døde den 29 Januar s. Aar i Egge Sogn. Intet Skifte. Kun myndige Arvinger.''Forrige kone' er identisk med Berith Bersvendsdtr. som gravlegges i følge min lenke i innlegg 7. Hvis man ser helt til høyre på samme side, vil man også finne at barnet, et pikebarn, var dødfødt, og at barnets far var Gunerius.Selvfølgelig kan det være døpt to brødre med samme navn, men det bør i så fall fremgå av kirkeboka. Det løser imidlertid ikke floken. I 1865 er det bare et barn som bor sammen med dem.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Jeg tror presten har surret med kvinnfolknavnene på Overreinsplassen. Iflg Ft. 1865 er Anne Olsd føderådskone på nabobruket og kone til fadderen Aage Lilleoverrein som står oppført ved dåpen (sammen m(ed) K(one)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

Tak til alleNu er bare spørgsmålet, hvem skal jeg skrive ind som mor til Bernhard. Normalt bruger man jo de oplysninger der står i kirkebøgerneHan kan jo ikke være (ægte) barn. Dette er ren gæt. Kan denne Anne være brugt som moder til en arving til Gunerius, som umiddelbart ikke var gift men enkemand.Det forlyder at Bernhard dør i Bergen under en ulykke. hilsen Bente

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Presten har tilføyd Augustinus som fornavn til Gunerius ved vielsen (Enkemd. Hmd. Augustinus Gunerius Larsen Lilleoverreinspl). Som forlovere er oppført Gmd. Aage Lilleoverrein og Gmd. Peder ØstbyeVed dåpen til Bernthard er oppført som foreldre Hmd. Gunerius Larsen og Anne Olsd. Lilleoverreinspl. Som faddere er oppført Gmd. Aage Lilleoverrein m(ed).K(one).og Ungkl. Nils Aagesen og Benjamin Arentsen ib(idem)., Pigerne Serine Aagesd. og Olava Melgaard, ib. Barnet er anført som ektefødt, det er ingen anmerkninger om det motsatte (siste rubrikk).Folketellingen 1865 for Overreinsplass, Egge sokn, Stod pgj. viser husmand med jord Gunerius Larsen og hans kone Serina Johannesd. og deres Søn Bernthard Guneriussen 11 år. Samme telling på nabobruket Overrein lille viser Niels Aagesen og hans foreldre Aage Mortensen og Anne Olsdatter som har føderåd.Denne Aage opptrer både som forlover og fadder, i siste tilfelle sammen med kona Anne Olsdatter (sjekk vielse) og sønnen Nils. Jeg holder det for meget sannsynlig at presten har forvekslet navnene, og det at den siste fadderen (muligens datter til Aage) også het det samme som barnemoren (Serine) har nok ytterligere bidratt til forvirring hos den stakkars presten.Mht. konfirmasjonen, tror jeg presten bare har brukt den uriktige innførselen ved dåpen.Nå er det riktignok flere steder med navnet Overrein, men jeg vil holde som svært usannsynlig at det finnes to plasser med hver sin Gunerius født i Værdal. Ft. 1865 viser heller ikke noe slikt.Det gjenstår å konferere med evt. innførsler i skifteprotokoller samt undersøke evt. inn- og utflyttinger av sognet.Mvh. Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

HejsaPeder Østby som står som forlover er også fadder ved Serina's niece Hanna's dåb i Stod 1855, jeg har ikke fundet andre Gunerius i Stod eller Egge. Serina er plejemor for Peder Olsen (Lundplass) senere (Dyrstad) Peder olsen er barn til Serinas niece Hanna.Gunerius og Serinas husvært er Niels Aagensen iflg bogen husmænd i Egge.Så det må være den rigtige Overrein jeg har fat i.Jeg kan kun tolke at Serina er mor til Bernhard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Dyrstad

HejsaSvaret ligger jo lige for, Anne Olsdatter kan ikke både være mor til barnet og også stå som fadder. Der står jo ikke barnets moder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.