Gå til innhold
Arkivverket

[#50938] Beret Olava Farstad sine slekter fra Farstad i Fræna kommune ,Møre &romsdal


Gjest Geir Kåre Sandnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei er det noen som kan gi meg oplysninger i og rundt denne personen, Beret Olava Farstad født 13.04.1898. død 21.04.1979. Hun var gift med Karl Olsen Sandnesfra Åfarnes i Rauma kommune .Eg vill gjene vite ,hvor eg kan finne en del info om denne personen og deres slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det er nok hun i lenke nr 2 i forrige innlegg. For her er dåpen hennes LenkeForeldrene var Husmand og Fisker Halvor Davidsen og Hustru Ingeborg Dortea Andreasdatter på Farstad. Foreldrene født hhv 1868 og 1864.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei Knut Sandblost, TvedestrandEr sletes ikke sikker på, og har desverre ikke lert meg helt å lese ut av en slik tabell. Men eg meiner eg har hørt om noen av navna i deres første link. Håper på mere info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Gården Farstad ligger i Hustad sogn i Bud prestegjeld i Romsdalen.Flere kilder enn de kirkebøkene og folketellingene du finner her på DA kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

I kirkeboken som lenken viser til står det at fødselsdatoen er 13de April 1898. Det er samme fødselsdato som du opplyser. Barnet døpes Beret Olava og foreldrene er Halvor og Ingeborg på Farstad. Fadderne regnes opp i neste felt.Samme år får Ole og Karoline på Farstad en datter som også blir døpt Beret Olava. De to jentene er altså like gamle og må ha vært naboer. Så de kjente hverandre sikkert godt.For å være helt sikker på at det er dattera til Halvor og Ingeborg som er 'din' Beret Olava, kunne en se på vielsesnoten. Der opplyses gjerne hvem brudens og brudgommens fedre er. Kjenner du datoen for vielsen? Eller kanskje når evt. barn ble født? Da har en noe å gå utifra dersom en vil lete etter vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Ja den skal vere i veøy prestegjeld i 1927. vist ikke får eg ta en sjanse og eg vet att de skal ha noen dale videre i slekta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

De to jentene stod begge til konfirmasjon 7. september 1913 Lenkenr 2: Beret Olava Halvorsdatter Farstad, født 13/4 og døpt 30/5 1898, født og bosatt på Farstad, datter av Halvor og Ingeborgnr 13: Beret Olava Olsdatter Farstad, født 22/12 1898 og døpt 6/1 1899, født og bosatt på Farstad, datter av Ole og Karoline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Kirkeboka for Veøy ser ikke ut til å være skanna for 1927. (Men den kommer nok med tid og stunder)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Her er dåpen til Halvor, født 16. august og døpt 1. november 1868, sønn av David Larsen og Olena Halvorsdatter Farstad Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Vielsen til Halvor og Ingeborg 21. oktober 1894 LenkeHan var Løskarl og Fisker, født på Farstad 16/8 1868, sønn av Husmand David Larsen.Hun var bostatt på Hustad, men født på Løset i Frænen 18/12 1864, datter av Husmand Andreas Danielsen Hustad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Heii gjenn er det noen som veit ok det er laget en bok om farstad og bud i fræna kommune i Møre og romsdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Beret Olava Halvorsdatter Farstad, født 13/4 og døpt 30/5 1898, født og bosatt på Farstad, datter av Halvor og Ingeborg Farstad. Skulle vist når Halvor og Ingeborg var født,og når giftet di seg og deres barn.Hvor kan eg finne mere om denne slekta ,da de er mine oldeforeldre på min farfar;s side . Takker for alle som kan hjelpe meg vidare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Har funnet følgende om slekta til Beret Olava Halvorsdatter Farstad født 13/4 og døpt 30/5 1898, gift med Karl Olsen Sandnes fra Åfarnes i Rauma kommune .Foreldre hennes heter Halvor Farstad f. 16.08.1868 og ingeborg Farstad Pikenavnet til henne er eg usikker på .Og Moren til Halvard heiter Olena Halvorsdatter Farstad , og faren heiter David Larsen.Skulle så gjerne vist hvor mange søsken, Beret Olava Halvorsdatter Farstad hadde.Her er den ene av søskena,Hans Halvorsen Farstad ,som hadde (har) en dattersom heter Aud Halvorsen Farstad.Så eg vill gjene vite noe om disse fameliene , og deres etterkommere og forfedre.Da det ikke finnes noe bygdebøker for farsta i Møre og Romsdal og lete i trengereg nettets hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Beret Olava Halvorsdotter Farstad, f. 13/4. 1898, var dotter av husmann og fiskar Halvor Davidsen, f. 1868. Foreldra hans var David Larsson Farstad, f. 1832 og mora Olina Halvorsdotter var f. 1842. Mor til Beret Olava var Ingeborg Dortea Andreasdotter, f. 1864. Ho var dotter til Andreas Danielson Farstad, f. 1836 i Fræna og kona Beret Pedersdotter, f. 1840 i Sogndal. Halvor og Ingeborg vart gift 1894. Ved folketellinga 1900 hadde dei fire born: 1. Dorthea, f. 1895. 2. Ole, f. 1896. 3. Beret Olava, f. 1898. 4. Hans, f. 1899.-endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Reidar Sande

Borna finn du i scanna kyrkjebøker for Hustad. Du vil finne og Peder Anton f 25.3 1901 og Olga Beate f 14.10 1905. Olina Halvorsdotter vart fødd 25.12 1840, av foreldre Halvor Amundsen og kona Ambjør Olsdotter. Dette paret var innflyttarar frå Kvikne i Nord Fron i GudbrandsdalenKnut R Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Hei lurer på kven dette er sine barn da? Borna finn du i scanna kyrkjebøker for Hustad. Du vil finne og Peder Anton f 25.3 1901 og Olga Beate f 14.10 1905. Olina Halvorsdotter vart fødd 25.12 1840, av foreldre Halvor Amundsen og kona Ambjør Olsdotter.Hadde ikke de disse barna også :1. Amund Halvorsen.f.14 sep 1824 2. Rønnaug Halvorsdtrf. 8 jul 1827.3.Ole Halvorsen Hustad.f.11 des 1829 4.Martha Halvorsdtr. Hustad.f..12 nov 1829Dette paret var innflyttarar frå Kvikne i Nord Fron i Gudbrandsdalen.Har ellerst funnet en del men skulle gjerne ha sett om alt stemmer er det rå noen steder på nett og skjekke slikt ?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kåre Sandnes

Retter en stor takk for hjelpen til Endre Holten, Eide og Knut Reidar Sande, 6443 Tornes og alle andre som har hjuplpet meg ett steg videre her i denne slektaTakker så mye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.