Gå til innhold
Arkivverket

[#50945] Hvor er Sildviken og Varpnesset i Namsos, og Svean under Høknes


Gjest Thorbjørn Meringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ved Folketellingen 31 desember 1875 for Vemundvik/Namsos finner jeg Gurine Kaspersdatter som besøkende i Varpnesset (part af Hend, tror jeg det står..), og under yrke står det gårdsarbeide i Sildviken. Er det noen som veit hvor Varpnesset og Sildviken er? Et av brukene under Høknes i Namsos heter Svean, hvor ligger det i.f.til hovedgården?mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg kan ikke svare deg direkte på hva som er hvor, men ved å sjekke FT 1900 fant jeg: Varpneset gnr.11/2 i Vemundvik, Sildvik gnr.2/5 i Vigten og Sildvik gnr.30/1,2 i Leka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Takk, Berit for tipset. I FT-1865 finner jeg bare Sildvik på Leka, ikke i Vikna, men kanskje noen gode sildeår før 1875 har skapt stedet.Da Vikna er nærmere Namsos er vel det mer sannsynlig at det er Sildvik i Vikna hun reiste til, og ikke Sildvik på Leka.mvh Thorbjørn Meringdal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.