Gå til innhold
Arkivverket

[#50948] Tyding av kirkebok for Aker 1842


Gjest Kay Olav Winther d.e.
 Del

Recommended Posts

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Kan noen hjelpe meg med å tyde innførsel nr 380 i Kirkebok for Aker 1842? Innførselen angår min oldemor Emilie Birgitte Halvorsdatter og hennes foreldre. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Litt utydelig skrift her og der, så dette er med noen forbehold: 22de Septbr Dpt 26de Decbr Emilie Birgitte Ægte Hm Halvor Gudmundsen og K. Anne Maria Mortensdatter Grorud eie Faddere: Arne Gudmundsen, Christian Olsen, Andreas M(ort?)ensen, Anne Marie H(ans?)d?, Johanne Larsd. (Ikke hjemmedøpt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Fødselsdato er 22. september og dåpsdato 26. desember.Jeg mener det står :'hmd. Halvor Gudmundsen og h. Anne Maria Mortensdatter Grorud eie''Arne Gudmundsen, Christian Olsen, Andreas Kristensen, Anne Maria Halvorsd.,Johanne Larsd.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kay Olav Winther d.e.

Hei, Per og Trond. Takk for hjelpen. Bare et lite tilleggsspørsmål: Kan dere se en gang til på det som står umiddelbart foran Halvor. For meg ser det ut som om det kan stå 'tjen'. Hva tror dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Det står som Per nevnte 'hm', og ikke 'hmd' som jeg skreiv. Forkortelse for husmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Du har en 'mønsterinnføring' på nr. 369 på siden foran, og du kan også sammenligne med nr. 389 på neste side (høker). Man kan ikke alltid stole på at prestene holdt seg til bestemte forkortelser og fraser, men som oftest gjorde de det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.