Gå til innhold
Arkivverket

[#50950] Skannede kirkebøker - snart ferdig!


Gjest Svein Warberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Warberg

Publiseringen av kirkebøker på Digitalarkivet er i sluttfasen. 9.500 bøker er lagt ut og det gjenstår å legge ut 1.900. Prosjektet startet for litt over 1 ½ år siden, og status er at 83% av mikrofilmede kirkebøker nå er tilgjengelig på Digitalarkivet. Vi har nå lagt ut i alt 1,86 mill. bilder. Det er like mye som vi anslo at alle kirkebøkene kom til å utgjøre da vi startet. Underveis har vi oppjustert dette til 2,25 mill. bilder.For de enkelte statsarkivene og fylkene er status pr. 9.7.:Statsarkivet i Hamar: Hedmark 79% 112 bøker igjenOppland 68% 168 bøker igjenStatsarkivet i Kristiansand: Aust-Agder 67% 158 bøker igjenVest-Agder 70% 147 bøker igjenStatsarkivet i Stavanger:Rogaland 82% 133 bøker igjenStatsarkivet i Trondheim:Møre og Romsdal 58% 266 bøker igjenSør-Trøndelag 62% 255 bøker igjenNord-Trøndelag 57% 153 bøker igjenNordland 61% 290 bøker igjenStatsarkivet i Tromsø:Troms 79% 86 bøker igjenFinnmark 67% 70 bøker igjen.Fra Statsarkivet i Oslo er alle bøkene lagt ut. Fra statsarkivene i Kongsberg og Bergen gjenstår det hhv. 25 og 18 bøker. De få bøkene som gjenstår i Kongsberg og Bergen er alle inndelt etter kirkesokn. Disse må indekseres særskilt i Riksarkivet og vil bli ferdige i løpet av sommeren. Også fra de andre statsarkivene er det soknedelte bøker som må indekseres i Riksarkivet. I statsarkivene som ikke alt er ferdige, fortsetter indekseringen. For tiden er det en liten stopp for Statsarkivet i Trondheim, og videre indeksering er foreløpig uavklart.Under arbeidet med å indeksere kirkebøkene er det avdekket manglende sider i mikrofilmopptakene. Det har resultert i at enkeltsider ikke er blitt lagt ut. Til sammen utgjør det noen hundretalls sider. Disse vil bli digitalisert direkte fra papiroriginalene. Vi starter opp dette i høst og regner med at de kommer på plass i løpet av året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorbjørn Meringdal

Ja det har gått fremover med stormskritt nå i år. Jeg sakser fra et tidligere innlegg: Aslaug Andersen, 4635 Kristiansand, 30.11.2005 20:30 (1) Til orientering til andre interesserte har jeg funnet ut at kirkeboka for Vemundvik /Namsos etter 1887 befinner seg i Namsos. Svaret jeg fikk på Statsarkivet i Trondheim for flere år siden, om at boka gikk tapt ved brannen da Namsos ble bombet i 1940, stemmer ikke. Grunnen til at den ikke er sendt til Statsarkivet ennå, er at den går et stykke utover på 1900-tallet. Men den vil forhåpentligvis være på Statsarkivet om ett års tid. Dette har jeg fått vite på prestekontoret i Namsos i dag. Håper dette er ei gladmelding for flere enn meg! Aslaug.Har nettop vært i Statsarkivet i Trondheim, og der fortalte en ansatt at de sendte inn kirkebøker bare en gang i året til Oslo. Det høres da merkelig ut. Hvis det kommer inn enn kirkebok, fra f.eks Namsos, kan det da ta opp til et år før den blir sendt videre til Oslo, og gjort tilgjengelig? Håper jeg misforstod karen. Og til kirkeboka etter 1887 for Vemundvik/Namsos, hvor befinner den seg nå? Kan noen redegjøre for disse to spørsmålene. På forhand Takk. mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Summeres gjenstående bøker med de som er lagt ut kommer man for hvert av fylkene Hedmark, Oppland og Agderfylkene til noen få bøker mer enn antallet i mikrofilmkatalogen. I fjor var det snakk om å filme bla. nyere lysningsprotokoller som ikke er med i mikrofilmkatalogen for bla. disse fylkene. Dette skulle skje i år. Betyr det at det ikke er avlevert slike bøker, eller kommer de i tillegg til bøkene som gjenstår i oversikten over, eller har man utsatt filmingen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild E. Pettersen

Takk for godt utført arbeid! Jeg har imidlertid et spørsmål: Ser at materialet fra Statsarkivet i Oslo er ferdig utlagt. Men mht. Aremark pgj. og s. i Østfold foreligger det, så vidt jeg kan se, ikke materiale for årene 1898-1900, verken i form av Ministerialbok eller Klokkerbok. Er disse årene kommet bort på en eller annen måte, eller er det en glipp i forbindelse med scanningen.Mvh. Arild E. Pettesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Til Torbjørn (2): Vi har ingen automatikk i umiddelbar mikrofilming/skanning av nyavleverte kirkebøker. Derfor vil det nesten til enhver tid befinne seg nylig avleverte, ufilmede bøker ved alle statsarkivene. For hvert år har vi prioriteringer på hva som skal filmes. I år har særlig tinglysningsmaterialet vært prioritert foran supplerende filming av kirkebøker. Prioriteringer på kirkeboksmaterialet i 2007 har vært å skanne og publisere allerede filmede bøker for hele landet, men vi har også fått nyfilmet bøker fra Statsarkivet i Oslo. I 2008 vil tinglysningsmaterialet fortsatt ha høy prioritet, men vi håper at vi i tillegg kan forsere kirkebokfilmingen. Siste kirkebokfilming for Statsarkivet i Trondheim var i oktober 2005, så du kan ha rett i at det i og for seg er på tide. Statsarkivet i Trondheim kan best svare deg på hvor kirkeboka for Vemundvik/Namsos 1887- befinner seg.Til Geir (3): De bøkene som ligger i 'mikrofilmkatalogen' (går ut fra at du mener register til kirkebøker på mikrofilmkort, som Frank (5) har lenket til), er bøker som er filmet t.o.m. 2004. Fra 2005, samtidig med at vi startet digitaliseringen av kirkebøker, har vi ikke samtidig overført nye kirkebokopptak til mikrofilmkort. Fra 2005 til dags dato har vi gjort opptak av 720 bøker fra statsarkivene i Kristiansand, Bergen, Tromsø, Trondheim, Kongsberg og Oslo som altså kommer i tillegg til bøkene i nevnte mikrofilmkort-register. Nyere lysningsprotokoller har vi ikke hatt kapasitet til å filme i år, unntatt for Statsarkivet i Oslo. Disse er i stor utstrekning avlevert til statsarkivene.Til Arild (4): Frank (5) har helt rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per-Olav Broback Rasch

I oversikten av 9/7 gjenstår det 1881 bøker på landsbasis. Av disse er 964 for SAT. Har jeg forstått budskapet ditt riktig, slik at disse vil være ute innen utgangen av 2007?Hilsen Per-Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Olsen

HeiDette er enestående flott at vi alle, hjemme i vår egen stue, har fått tilgang til offentlige historiske protokoller på denne måten.En takk fra meg.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Det er fortsatt intensjonen å få lagt ut de resterende bøkene fra Statsarkivet i Trondheim innen utgangen av 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk, Svein Warberg, for den informasjon du ga oss om framdrift ang.skannede kirkebøker på nett. Dette er gledelig lesning for mange i dette land som ønsker å finne sine røtter! Jeg må si at dere i Riksarkivet er suverene når det gjelder informasjon til oss derute. Jeg tror neppe det finnes maken!!Du sier at intensjonen er å legge ut skannede kirkebøker som omfatter Møre og Romsdal, Trøndelagfylkene, Nordland innen utløpet av 2007. Det er kjempebra om dette skjer! For vi savner flere kirkebøker fra disse fire fylker.Hilsen Astrid Ryen i Trondhjem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Det hørtes veldig bra ut! Men hva med f.eks. en kirkebok for Brattvær (Smøla) mellom 1900 - 1910 som jeg venter på bl.a., den er jo ikke innlevert, og vil vel ikke bli det før de får en anmodning om innlevering, hvilket de ikke har fått. I allefall sier de der at de ikke har fått noen anmodning om å innlevere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Annie Nordlund

Tack för en bra tjänst.Jag måste säga att Norge är Bäst. Här i Sverige får vi lov att betala. Kommer kyrkböckerna från Grong Nordtröndelag snart eller finns de inte filmade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er her gjort et glimrende arbeid! Og tjenesten må ellers, som Annie er inne på i foregående innlegg, være verdens beste i sitt slag. Sammenlikningsvis er den svenske parallellen altså en betalingstjeneste, mens den danske er svært brysom å finne fram i på grunn av manglende indeksering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Atle Brandsar

Svein: har du tala for Oppland pr. dags dato? Dykk har gjordt eit glimrande arbeid - tusen takk for dette, det gjer det så UTRULEG mykje lettare for oss slektsgranskarar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Det er på tide med en oppdatering. Innenfor prosjektets rammer (som er å skanne og legge ut kirkebøkene som til nå er overført til mikrofilm), er vi nå helt ferdige med flg. fylker:Østfold, Akershus, Oslo, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark, Rogaland, Hordaland m/Bergen, Sogn og Fjordane.Andel ferdigstilt for de resternede fylkene er flg:Troms 91%, Vest-Agder 90%, Aust-Agder 90%, Hedmark 86%, Møre og Romsdal 80%, Sør-Trøndelag 75%, Finnmark 74%, Nordland 63%, Nord-Trøndelag 59%.I sum er prosjektet nå 92% ferdig.Grunnet mangelfulle mikrofilmopptak er noen ytterst få bøker (som man vil finne i mikrofilmregistrene) holdt tilbake: Buskerud 2, Vestfold 3, Telemark 12, Rogaland 2, Hordaland 4, Bergen 3, Sogn og Fjordane 10.Skanningen vil være fullført om få uker. Indekseringen vil pågå ut året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dette er jo positiv lesning, stort sett, i forhold til åpningsinnlegget i tråden. Men for Nord-Trøndelag ser det ut til at det gjenstår en større andel av bøkene nå (59%) enn i sommer (57%). Hvordan kan det ha seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Prosenten er vel for antal ferdigstilte, og ikkje resterande. På nytt; tusen takk for ypparleg utført arbeid, og for eit fantastisk kjeldemateriale som er utlagd no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Atle har rett. 100% er målpassering. Hvis du løper 400 meter, har du fullført 75% av løpet etter passerte 300 meter :) (Uten sammenlikning forøvrig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Der blingset jeg nok både utvortes og innvortes. Jeg fikk det av en eller annen grunn til at tallet for Nord-Trøndelag hadde gått motsatt vei av tallet for de andre fylkene. Beklager forstyrrelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Til Atle (21)Nei, det er ennå litt i tidligste laget. Statsarkivet i Hamar blir imidlertid, i tillegg til statsarkivene i Kongsberg og Bergen, de første som kommer til å legge ut tinglysningsmaterialet, dvs. pantebøker og panteregistre, fra tiden før 1936. Dette vil se dagens lys på nyåret 2008, når vi har fullført kirkebokprosjektet. Tinglysningsprosjektet er omtalt i debatt 45335 - LenkeSkiftematerialet har høy prioritet, men 2008 vil nok i hovedsak være viet til tinglysningsprosjektet, hvor flere enn de tre nevnte statsarkivene vil komme med etter hvert. Mest realistisk er det dermed at vi kan starte opp med skiftene i 2009.Anmoder samtidig om at lenken overfor blir benyttet ved spørsmål om andre kildetyper enn kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Helge Seglsten

Når de gjenværende kirkebøkene er indeksert, vil det da være slik at de nyeste kirkebøkene i alle sogn (i oversikten over skannedekirkebøker) er de siste som er avlevert fra kirkekontorene, slik at vi evt. kan øve et kollektivt press på kirkekontorene rundt om for å få avlevert det som ikke er avlevert, men burde være det?Og: Er alt som skal skannes, ferdig skannet nå, slik at det bare er indeksering som gjenstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Til Per Helge (23) Første del av spørsmålet ditt har jeg nettopp besvart i ett annet nylig etablert tema: Lenke Annen del vil jeg ikke ta stilling til.På skanningen er det nå bare 50 ruller mormonfilmer igjen, ca. 30.000 bilder. Alt fra Nordland. I tillegg kommer 12 filmer med brannskadde kirkebøker fra Kristiansund. Skanningen vil dermed kunne avsluttes i løpet av oktober og da vil det bare være indekseringen, i all hovedsak av bøker fra Statsarkivet i Trondheim, som gjenstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Torbjørn Igelkjøn

I innlegg (15) nemner du at nokre kyrkjebøker er heldne tilbake på grunn av mangelfulle mikrofilmopptak. Er desse også ferdig skanna, eller kor tid vil desse evt. vere ferdig skanna og indeksert? Saknar eit par bøker frå Fjaler: B 1 1865-1894 04 Holmedal sokn og C 2 1879-1893 03 Dale sokn.Elles er det berre å slå fast at de gjer ein kjempejobb, og at me berre kan byrje å gle oss til at tinglysingsmaterialet vert lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.