Gå til innhold
Arkivverket

[#50950] Skannede kirkebøker - snart ferdig!


Gjest Svein Warberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Er det mulig med en oppdatert oppdatering over hvor mye som gjenstår i prosent og antall nå? Det må jo være gledelig lite som gjenstår for en god del av fylkene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Torbjørn (25): De mangelfullt filmede bøkene fra Statsarkivet i Bergen rekker vi ikke få filmet/skannet på nytt og lagt ut før nyttår. Begge bøkene du nevner er blant disse. Derimot har vi nettopp filmet og skannet tilsv. bøker fra Statsarkivet i Kongsberg, som vil bli lagt ut med det første.Egil (26): Hedmark er nå nede på 9% igjen. Grue 1712-1830 består av 6 bøker, som er blant disse.Per-Helge (27): Vi anser oss nå ferdige med: Østfold, Akershus, Oslo, Oppland, Buskerud, Vestfold, Telemark, Aust-Agder, Vest-Agder, Rogaland, Hordaland m/Bergen, Sogn og Fjordane. 5 soknedelte bøker pluss 4 dissenterbøker er siste rest fra Agder, kommer ut i løpet av uka. Resten av landet (i % ferdig): Hedmark 91%, Møre og Romsdal 95%, Sør-Trøndelag 95%, Nord-Trøndelag 63%, Nordland 66%, Troms 92%, Finnmark 86%.Det står igjen å skanne ca. 30.000 bilder som vil være ferdig ca. 1.november. På indekseringen står det en god del soknedelte bøker igjen fra Midt-Norge, disse vil det komme en jevn flyt av fra nå av og ut året. Ordinær indeksering fra Nord-Trøndelag og Nordland trappes nå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er gjort et fantastisk arbeid! En liten, høyst personlig kommentar: For Aust-Agders del savner jeg et par bøker - først og fremst Holt MINI A-1. Den inneholder også en bolk (helt bakerst) som omfatter Flosta sogn +/- 1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er denne kirkeboka jeg sikter til:A 1 1721-1735 05 Fødte 1721-1728. Vigde 1721-1735. Døde 1721-1734. Også innførsler for Dypvåg og Flosta 1799-1812.For hovedsognet Holt er perioden 1721-1735 for så vidt dekket av klokkerbøkene B-2, B-3 og B-4 (som er skannet og lagt ut). Flosta 1799-1812 - som altså, pussig nok - er ført i nettopp denne kirkeboka, har jeg imidlertid ikke funnet annen dekning for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Gunnar (31): Da kan du glede deg til i morgen! For da kommer de siste soknedelte bøkene fra Agder. Åmli A10 legges ut som 3 bøker; for hhv. Åmli, Gjøvdal og Tovdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Mikalsen.

Ut fra tidligere leste innlegg synes det som om Oslo nå er ferdig scannet. Jeg har et spørsmål når det gjelder kirkebok for Paulus menighet, hvor det synes som om det er et hull i rekkefølgen. Det gjelder bok hvor fødte/døpte for året 1912 og senere ikke er å finne. Er det mangler i innsendte bøker fra menigheten som er årsaken til dette?. Det synes som om boken er gammel nok til å bli scannet. Det ligger jo et fødselsregister fra 1916-1923 ute så det synes som om det er et uforklarlig hull her. Hadde vært fint med en liten orientering om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Jan (34): Kirkeboken med døpte fra Paulus etter 1912 er ikke avlevert fra menigheten. Fødselsregisterne derimot er avlevert langt opp mot vår egen tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Mikalsen,

Takker for svar. Det du skriver har jeg allerede registrert, men det må være et hull i avleveringen i fødselsregistrene også. Det foreligger ingenting om fødte og døpte mellom 1912 og 1916 og dette synes noe underlig siden ministerialbøker med andre opplysninger for samme tidsrom er scannet. Kan det være slik at det er en egen kirkebok for fødte/døpte som enda ikke er utskrevet eller - - -? Er det mulig at man evt. kan etterlyse den manglende boken eller fødselsregisteret for nevnte tidsrom (1912-1916)? Det hadde vært veldig fint å få dette tidsrommet på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom du velger fødselsregister som kirkeboktype, slik at du får opp all fødselsregisterne som er scannet, ser du at fødselsregisterne begynner i 1916 de fleste steder. Bare i Nordre Land, i Sandviken i Bergen og i Sør-Varanger begynner de i 1915. Eldre fødselsregistre finnes ikke.Ut fra det slutter jeg at fødselsregisterne ble innført ca. 1916.Ettersom den ministerialboka for Paulus som dekker døpte fra 1912 og utover tydeligvis ikke er innlevert ennå (den er nok utskrevet, men dåpsbøkene er antakelig særlig praktiske for menighetene å beholde så lenge loven tillater det), må du nok finne deg i dette hullet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Som 'storforbruker' av filmede kirkebøker, følger jeg daglig med i spenning på hvilke kirkebøker som blir lagt ut. Den 9/7-07 kunngjør Svein Warberg at det er lagt ut 9500 bøker og det gjenstår 1900 bøker. Idag er det registrert/ indekserte 11076 kirkebøker. Resten 424 bøker legges ut med ca 25 bøker daglig.Mitt spørsmål til Warberg er om det foreligger en plan om hvilken rekkefølge de resterende bøker vil komme i og når f. eks. Nord Trøndelag /eks Leka vil komme ? Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg er tålmodig og venter - har i minne at Svein Warberg sa at alt skulle være på plass innen utgangen av inneværende år. Og det er bare to måneder å vente:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Til Terje (38)Går alt etter planen, vil de ordinære kirkebøkene for Nord Trøndelag være ferdig indekserte i løpet av de neste 2-3 ukene. De bøkene som måtte gjenstå etter dette, er sogneinndelte kirkebøker som det fortsatt er vår intensjon å få lagt ut innen utgangen av 2007. Mvh Mette Værnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Er disse tatt med nå? (ref. innlegg 15):'Grunnet mangelfulle mikrofilmopptak er noen ytterst få bøker (som man vil finne i mikrofilmregistrene) holdt tilbake: Buskerud 2, Vestfold 3, Telemark 12, Rogaland 2, Hordaland 4, Bergen 3, Sogn og Fjordane 10.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Ja, de fra Buskerud, Vestfold og Telemark er mikrofilmet på nytt, skannet og lagt ut. Ikke de fra de andre fylkene, så langt. Som en ytterligere oppdatering til innlegg 15 kan sies at alle bøkene fra Agder-fylkene og Hedmark nå er lagt ut (de aller siste fra Hedmark er indeksert idag!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kåre Husås

Takker for svaret vedr. kirkebok for Snåsa for perioden 1903-1915 under temanr. 43154. Jeg har kontaktet prestekontoret på Snåsa og de kunne opplyse at kirkebok for perioden 1903-1925 lå der. Den kan nå frigis og blir sendt statsarkivet med det første. Mvh. Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Frisvold

Hei jeg venter spent på flere kirkebøker fra Møre og Romsdal.Er mest spent på om de er innlevert fra kirkekontoret mitt,da de ikke har vært så flink å levere bøkerne fra seg.Er ute etter den nyeste kirkeboka fra Eid eller skrevet Grytten/Eid savner flere bøker rundt i distriktene her feks Vistdalen i Nesset men alle som er innlevert skal vel være på plass før året er omme så da får vi vel bare vente spent.En imponerende jobb som blir gjort her da, til glede for mange.Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Anniken (45): Det er ikke riktig at alle bøker som er levert til Arkivverket vil være ute på nettet før året er omme. Det er bøker som er levert inn og mikrofilmet som vil være det. Dette har vært prosjektets rammebetingelse. Vi har ikke hatt kapasitet til samtidig å følge opp mikrofilming av alle bøker som er kommet inn til statsarkivene i løpet av de 2 årene prosjektet med digitalisering av kirkebøker har pågått. Men det er prioritert å følge dette opp i 2008. Statsarkivet i Trondheim vil kunne svare deg på om bøkene du savner fra Møre og Romsdal er levert inn eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Warberg

Anniken (45): Det er ikke riktig at alle bøker som er levert til Arkivverket vil være ute på nettet før året er omme. Det er bøker som er levert inn og mikrofilmet som vil være det. Det er det som har vært dette prosjektets ramme. Vi har ikke hatt kapasitet til samtidig å følge opp mikrofilming av alle bøker som er kommet inn til statsarkivene i løpet av de 2 årene prosjektet med digitalisering av kirkebøker har pågått. Men det er prioritert å følge opp dette i 2008. Statsarkivet i Trondheim vil kunne svare deg på om bøkene du savner fra Møre og Romsdal er levert inn der eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anniken Frisvold

Takk for oppklarende svar, nå skjønner jeg prosedyren.Da vet jeg at boka jeg søker mest ikke kommer før tidligst i 2008, for jeg etterlyste den på statsarkivet i Trondheim i 2006 da skulle de sende purring til prestekontoret.Mvh Anniken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg må si, Svein Warberg, at jeg synes dere gjør en fantastisk jobb!! Så får du prøve å 'bære over' med oss brukere som ligner mest på unger som nesten ikke klarer å vente til julaften for å åpne pakkene. Jeg tenker med gru tilbake på da jeg strevde med å lese og tyde kirkebøkene på Biblioteket og mitt eget utstyr og er veldig glad for den dagen da jeg ga bort det utstyret jeg hadde.Hjertelig takk igjen for den glimrende jobben dere gjør!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg må også si at jeg synes dere gjør en fantastisk jobb med å scanne inn kirkebøker. Jeg for min del kommer fortsatt til å streve en del med mikrofilmer på biblioteket, men det blir vel da stort sett med skifter, tingbøker, matrikeler osv. som er mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.