Gå til innhold
Arkivverket

[#50956] Kirkebok for Strømsø 1922-1930


Gjest Anne Margrete Gilhuus
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Da jeg har greid å rote bort dåpsdatoene til min mor og hennes 2 søstre, prøver jeg her før jeg må skrive el. ringe til Strømsø Prestekontor, hvor jeg fikk de fra da jeg skrev til dem for flere år siden!Jeg har sett på skannede kirkebøker, men fant det ikke der...Min mor døde i 2004, men søstrene lever ennå.Jeg har fødselsdato på alle 3, men har som sagt klart å rote bort dåpsdatoene! :-(Min mor og hennes søstre het som piker: 1. Evlyn Marie Åhlander (el. Aahlander) F. 13-10-1922 2. Rigmor Irene f. 24-12-1924 3. Karin Marry f. 05.03-1930Jeg kunne jo spurt de 2 gjenlevende søstrene, men tror ikke de husker det, da min mor som hadde en utmerket hukommelse ikke husket det! :-)Og selv om disse 2 søskenene hennes fremdeles lever, så spar meg for kommentarer om at dette er ulovelig! Bare overse innlegget mitt! ;-)Kan ingen hjelpe meg, så ringer el. skriver jeg bare til Strømsø igjen....På forhånd takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Når det gjelder dåpen til Karin, er innførselen fortsatt klausulert, og er det vel til 2030, så her må du nok kontakte presten eller statsarkivet og spørre pent (hvis du ikke kan vente...).Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dåpsdato er ikke klausulert. (Andre opplysninger tilknyttet en dåp KAN være klausulert selv om det er sjelden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Takk skal dere ha begge to! :-)Dersom ingen andre kan finne ut dåpsdatoen til Karin får jeg ringe Strømsø en av de første dagene! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Vet du Geir at dette var merkelig! Min mor skrev alltid fornavnet sitt som Evlyn, og her i kirkeboka sto det Evelyn?!!Her tror jeg det har skjedd det samme som da jeg ble døpt! Presten eller klokkeren har gitt blaffen i hva foreldrene sa! For foreldrene hennes må jo ha vært de som fortalte henne hvordan navnet hennes skulle skrives?!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal ikke si noe om din mors navn, men min egen mormor likte ikke sitt dåpsnavn (Axeline) og brukte konsekvent Axelina. Jeg har til og med hennes litt amatørmessige forfalskning av attesten hun fikk med da hun dro fra Sør-Aurdal til Kristiania i 1914. Hun lykkes, Axelina ble innarbeidet og selv hennes egne barn visste ikke om dette før 20 år etter hennes død.Men brev hun fikk fra sin mor, senere fra sin far var konsekvent stilet til Axeline.Så det er ikke alltid rett å skylde på presten. (Men dette var ikke Ev(e)lyn).PS. De filmene som er kjøpt fra RA er ikke 'sensurert', om Strømsø er filmet for døpte denne perioden, skulle det være en eller annen eier/låner som kan slå dette opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Artig historie den ang. din mormor! :-)Men jeg er 100 % sikker på at min mor skrev navnet sitt Evlyn! ;-) Så hun kunne neppe noen gang ha sett sin dåpsattest!Jeg er litt mistenksom all den tid klokkeren i Konnerud kirke hadde gitt blaffen i å lese skikkelig den lappen min far hadde skrevet navnet mitt på! :-) Og dette fikk jeg ikke greie på før jeg 'leste' til konfirmasjon, av en litt skadefro pastor Aas! :-(Da fikk jeg greie på at navnet mitt skulle skrives uten bindestrek, Margrete skulle ikke skrives med 'h', og Løvaas skulle skrives med 'å' isteden for 2 'a `er' som jeg skrev det.. Skal ikke gjengi ger min fars reaksjon da jeg kom hjem og fortalte dette! ;-)Får håpe en eller annen her kan finne ut når Karin ble døpt da! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gry Vibeke Ertvaag

Hei!Lenge siden jeg var innom her på DA. Kunne bare ikke dy meg for å fortelle at min mormor født 1907, som vokste opp på Strømsø, het L-O-U-I-S-E til mellomnavn. Jeg kan huske fra jeg var liten at hun oppdaget at navnet hennes ifølge 'skriftene' skulle være LOVISE. Hun var helt fra seg. Hun sa at moren spesifikt hadde sagt at det IKKE skulle være med V, for da ble det Lovvisa og det ville hun ikke.Jeg for min del har lært meg å dobbeltsjekke alt som blir skrevet ned som vedkommer meg!Hilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Dette bekrefter min oppfatning at det var/er en del klokkere/prester som skrev navn akkurat som det passet dem! :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.