Gå til innhold
Arkivverket

[#50957] Berte Bertelsdatter f ca 1808-10 i Veldre


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Berte Bertelsdatter f ca 1808-10 i Veldre. Finner henne ikke som døpt i kirkeboken. Folketellingen i 1865 oppgir at hun er f i Veldre og jeg finner henne som utvandret fra Steinhaugen i Veldre i 1833 til Furnes. Hun giftet seg også i 1833 og var da bosatt på Jesnes-eie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Kan Bertes navn ha blitt skrevet feil? I kirkeboken er det døpt en pike med navn Kari Bertelsdatter 10 des 1810. Hun er f 29 nov. Det er ikke mange Bertel i Ringsaker på denne tiden, så det kan være en nærliggende tanke at det er feil oppføring i krk-boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dafant jeg henne som konfirmert, så da var det ikke feilskrift. Faren var Bertel Andersen og moren var Marie Hågensdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det kan jo da være forklaringen på at hun ikke finnes døpt i Ringsaker, men folketellingen i 1865 sier hun er født i veldre og det forvirret meg. Takk for oppklaringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Den eneste Bertel Andersen jeg har i mitt register er Bertel Andersen Vardeberg, på Nes i 1801. Jeg vet ikke noe mere om hvor han ble av. Det er ikke mange Bertel Andersen på denne tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Bertel Andersen Vardeberg, sønn av Anders Toresen og Karen Syversdatter. Bertel Andersen var nok hos sine slektninger på Tveter på Nes i 1801. Slekta på Tveter kommer fra Stav og ikke fra Skruen slik som Nes bb påstår!Karen Syversdatter kan være søster av Marte Syversdatter som har sønnen Bertel Eriksen f 1774. Disse og andre folk på Vardeberg har en tilknytning til Hologardene Narholo og Midtholo. Dette har jeg ikke kontroll på. Bl a så hadde Berte Bertelsdatter Stav sønnen Bertel Andersen f 1755. Denne Bertel er etterkommer av Bertel Olsen på Stav. Spørsmålet blir da: Hvor kommer disse to Marte og Karen Syversdøtre inn som begge har en sønn Bertel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Som forklaring til at han var i Furnes en tid, så bør det nevnes at han ble gift med Alis Larsdatter 19. aug 1811. Han bor da på Qvernengen og har attest fra Nes. Riktignok finner jeg ikke dette blant de hittil scannede bøkene.Så spørsmålet er hva skjedde med Kari Haagensdatter, eller om de var gift når Berthe ble født? For dette må vel være samme Bertel i og med at navnet er så sjeldent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

En liten oppklaring: Bertil Andersen og Alis Larsdatter Jevanordeie fikk en sønn Anders, født 4. juli, døpt 7. juli 1811. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Vel Asbjørn. Er vi sikre på at Bertil Andersen er en og samme person? En med samme navn er født i 1755 på Narholo, men han blir jo noe gammel far da, men teknisk sett sier 65-åringer at det ikke er noe som helst hinder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Ved giftemålet til Bertil og Alis i 1811 står det at han er ungkar med attest fra Nes og hun er enke. Begge bosatt på Qvernengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Røsbak

Litt mer oppklaring: Berthel Andersen og kone bor på Møistadeie i Vang når Anders blir konfirmert i 1826. Dermed flytter de på seg i motsatt retning av hverandre iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det er jo pussig om de to Bertel Andersen, f i Ringsaker med ca 25 års mellomrom skulle komme til Furnes på samme tid. Ved konfirmasjonen i Veldre i 1826 synes det som om faren bodde på Stenseng-eie og moren på Steinhaug-eie, men det kan være lesefeil fra min side. I så fall bodde begge i Ringsaker. Dersom foreldrene bodde i Ringsaker, så må det muligens være en annen Bertil Andersen som bodde på Møystad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.