Gå til innhold
Arkivverket

[#50963] Eidsberg : Linto og Lundeby. Svend Svendsen ( - 1742 ) og Aase Amundsdtr.


Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Aase Amundsdtr. var datter av Amund Pedersen 1651 - ca 1721 Snedsrød i Øymark og Sissel Willumsdtr. ( født ca 1674 Maastad i Rødenes ) - Hvem var Aases mann, Svend Svendsen død 1742 på Lundeby, de hadde før bodd på Linto ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Rita Hole

I boken ' Tyndelsrud og Kasbo, slekt fra Marker ' står det at Svend Svendsen er fra Kasebo i Øymark og bror av Steen Svendsen, Ole Svendsen, Jacob Svendsen og Eli Svendsdatter ( gift med Odd Thoresen Jahren ). Svend og Jacob Svendsen har jeg ikke sett nevnt i forbindelse med Kasebo, det var nytt for meg. Det er en søster til, Maren Svendsdatter gift med Ole Brynildsen Ø.Aspestrand i Aremark.Det står ingen kilder, men boken Lundbyslekta fra Herland er nevnt. Det står også at Svend Svendsens hustru Aase Amundsdatter er fra Søgaard, det må være feil . I panteboken for Idd og Marker 1739 er disse personer nevnt i skiftebrev 22 sept. 1721 etter afg. Amund Pedersen Snedsrød i Øymark : Sissel Willumsdatter afg. Amund Pedersens etterleverske med sin sønn og laugverge Amund Amundsen Giølsøe. - Jeg Peder Amundsen Krogstad.- Jeg Willum Amundsen Sandtorp. Jeg Rejer Amundsen Lundebye på min hustru Aase Amundsdatters vegne. - Jeg SVEND SVENDSEN Linto på min hustru AASE AMUNDSDATTERs vegne - Jeg Hans Nielsen Gardsrud på min hustru Anne Amundsdatter. Innledningsvis er Knud Amundsen Lømmerød nevnt, om han tilhører søskenflokken er jeg usikker på.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.