Gå til innhold
Arkivverket

[#50966] Kirkebok Skedsmo 1737-1768, Hjelp til tyding


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Hei! og igjen er jeg her... sliter dessverre med å skjønne alt som ble skrevet på denne tiden!Håper noen kan være behjelplige med å tyde hva som står under denne vielse:Side 15, nr 22, dato 25 sept 1744.Paret jeg leter etter heter Elling Pedersen og Anne Andersdatter.På forhånd takk for hjelpen.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Du har vel fått med det vesentlige, nemlig navnene.'D. 14 Juny fæstet Lør. D. Elling Pedersen Skomager og P. Anne Andersd. Kinns-Ejer?? Caut.: Copulations Sedel for conjumption.'Med forbehold om feil.Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Tusen takk for så rask tilbakemelding.Vil det si at de ble gift 25 sept 1744 og 'forlovet' 14 juny?.... og hva betyr 'conjumption'?:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Tror helst det skal være 'consumption' som var en slags forbruksskatt eller -avgift, ingenting var gratis den gang heller -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det kan være snakk om en besværlig måte å stave ordet konjunksjon på, som betyr sammenbinding. Det vil i så fall bety en seddel/attest for at de kunne 'bindes sammen' i ekteskap. Hvis vi ser på de andre innførslene, er forloverne (cautionistene) oppført, men altså ikke her. Kanskje hadde de ingen nærheten som kunne garantere for vielsen og måtte få dette skriftlig fra annet hold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Per og Geir!Takk for engasjement og gode forslag begge to. Jeg vet iallefall ikke!! Og selvfølgelig var det mine aner som ikke hadde forlovere. Disse kunne jo ha gitt meg flere spor. Dersom Geir har rett, betyr dette kanskje at de ikke kom fra Skedsmo, jeg finner de iallefall ikke født her. Men litt falt da på plass i kveld også!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Stusset jo litt over de manglende forloverne, så Geir har nok helt sikkert rett i det han sier. Likevel, en så latinkyndig mann som presten var, bare se på overskriftene.. (Han fører til og med oversikt over fødselsdagene til de førstefødte som kom for tidlig - det har jeg ikke sett før i kirkebøker).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Ja, det var vel ikke helt 'stuerent' på den tiden at barn ble født for tidlig. Jeg tenker med gru på de som måtte stå foran prestens strenge blikk. Ser iallefall ut som at mine tipper slapp dette.Ang datoer: Vil det si at de ble gift 25 sept 1744 og 'forlovet' 14 juny?Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Det er slik jeg vil tolke det, ja.Forlovelse eller trolovelse - på denne tiden var det påbudt med kirkelig trolovelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Da takker og bukker jeg for all hjelp!I morgen skal jeg legge turen til Riksarkivets lesesal og bygdebøker for Skedsmo og Sørum. Kanskje jeg er heldig!God kveld Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.