Gå til innhold
Arkivverket

[#50967] Hvor kommer slektsnavnet Haavough fra


Gjest Bjørn Christensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Christensen

Søker foreldre og søsken til Ole Mortensen Haavough som ble gift med Inger Maria Andersdatter i Oslo Domkirke den 21 mars 1811.De hadde barna: Johan Christian, født i Oslo 27 juni 1811 og døpt 10 juli samme år Karen Maria, døpt i Olso Domkirke 31 mars 1813 Ole Christian, døpt i Oslo Domkirke 8 februar 1815.Både under Ole og Inger Marias ekteskap (trolovelse) og barnas dåp og konfirmasjoner står det en hel masse i kirkebøkene som jeg ikke klarer å tyde. Hvis noen klarer dette er jeg takknemlig for all hjelp.Lurer altså på hvem Ole Mortensen Haavough sine foreldre og søsken var og når han selv er født. Det samme gjelder for hans hustru Inger Maria Andersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Under vielsen finner jeg at det må stå:'Ole Mortensen Haavoug Borger og Mark(v)etenter og Inger Maria Anders Datter. Egteviede i Kirken efter Vielse i ?? af Gr. Dr. Garman.'Haavoug kan vel bare være en gammel skrivemåte for Håvåg?Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Klipp frå Bygdebok for Lesja bd 3 (utg. 1996) s. 446:'Ola (Martinss.), 1781-før 1820, fekk m. Anne Olsd. frå Nørdre Ulateig (18-8) dottera:1. Kari, 1805, sjå Systugu Avdem (10-4b).Med Guri Toresd. frå Oppigard Bottem (4-10) hadde han dottera:1. Mari, 1807-17.Ola dreiv med fehandel, og reiste ein del rundt. Hausten 1806 vart han av ukjent grunn arrestert i Trondheim, men sett fri, og så arrestert igjen i Oslo våren 1807. Der vart han sitjande i alle fall til 1810, medan han venta på avgjer i saka, som han hadde anka. Han vart nemnt «Slakterbonde eller Skolemester» i eit dokument i samband med saka. Han må så ha gifta seg i Oslo, med Inger Marie, og han døydde før 1820. To barn, den eldste var 9 1/4 år ved skiftet etter mor til Ola i 1820.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Denne hadde jeg ikke sett.Ja, Ole Martinsen (Haavough) ble født på Uleteeg, Lessøe 02.02.1781. Ekteskap og barn i Christiania er kommentert og han døde i 1814, begravet på 17. mai 1814 (!) på Vor Frelsers Kirkes Urtegaard.Barnet som døde tidlig var Karen Maria, gravlagt 08.02.1815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Christensen

En hjertelig takk til Arnfinn og Geir for nyttige opplysninger. Er det noen som kjenner til Oles kones bakgrunn, Inger Maria Andersdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.