Gå til innhold
Arkivverket

[#50968] Mangler og feil i kirkebøkene.


Gjest Thore Bakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Thore Bakk

Etter å ha gått igjennom diverse kirke og klokkerbøker så har jeg registrert, som sikkert mange andre, at disse kan inneholde feil og mangler. Bl.a. så har en av mine tanter blitt innført med feil mor ved dåpen og en av mine 'formødre' har fått innført feil brudgom ved vielsen. En av mine tipp-oldefedre, Christian Aslesen Heens-eie, ble konfirmert på Norderhov i 1834. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8528&idx_id=8528&uid=ny&idx_side=-368>LenkeDet blir da opplyst at han er 18 år gammel. Da han senere ble viet på Norderhov i 1842 Lenke sies det at han er 25 år gammel.Han burde derfor være født ca. 1816-1817. Ved gjennomgang av kirkebøkene finner jeg kun en Ole, født 7/5 1816, av de samme foreldrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Thore: Har du sett etter om Christian kan vere fødd/døypt i 1818-20? Då ville han vere 14-16 år i 1834 og framleis gammal nok til konfirmasjon - dvs at det er alderen (i 1834) som er feil, ikkje namnet (i 1816).Dei brukar tydelegvis eit anna etternamn (Aslagsrudseie) enn det du kjenner frå seinare (1834,1842). Kan det tenkjast at dei har budd endå ein annan stad, der din Christian er fødd? (eller er Aslagsrudseie=Heens-eie?)Dei to første lenkjene dine må vere feil (konfirmasjon 1827 og innflytting 1821).Og til spørsmålet: Ja, det finst feil i kyrkjebøkene. Unøyaktig alder er vanleg. Eg har sett brudgomen sin far ført som både brudgom og far. Og eg har sett dåpsbarn som seinare har 'mangla' i barneflokken, men er 'erstatta' av eit barn 'utan' dåpsinnførsle (altså mest sannsynleg ført med feil namn ved dåpen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thore Bakk

Hei Ivar. Jeg har heller ikke funnet Christian Aslesen døpt 1818-1820. Det kan selvsagt være at familien har bodd i en annen kommune for en periode, men alt tyder på at de oppholdt seg i Ådal/Norderhov.De to første linkene funket dårlig. Jeg trodde at jeg skulle gå til 'bildeinformasjon' og kopiere lenken 'permanent sidelenke' der, men så var visst ikke tilfelle? Eller så kan det tenkes at det ble litt for sent for meg når jeg lagde innlegget.:-) Jeg prøver igjen. Nå med 'permanent bildelenke'. [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070314630010.jpg>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

På en og samme side i en kirkebok jeg hadde anledning til å bla i (noe som senere ikke har vært tillatt) fant jeg to grove feil. Min far var innført med feilaktig fødselsdato og en av hans jevnaldrende med feilaktig opphav! Denne boken var altså fra nyere tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har opplevd at en av mine aner fikk feil far ved dåpen, men det var så langt tilbake som i 1761 i Rana. Det var min ane Petronelle Sachariasdatter som ble døpt 13.09.1761, og hennes far er oppgitt å være Sacharias Andersen. I dette tilfellet hadde jeg på forhånd sett avskrift av skiftet på hennes far som Sacharias Persen i 1803. Petronella var da død, og hennes barn var da arvinger. Så det var ikke tvil om at hennes far som døde i 1803 het Sacharias Persen. For tiden da hun skulle være født var det heller ingen annen Sacharias som var på den aktuelle gården enn Sacharias Persen.Sacharias Persen var gift 3 ganger og hadde 17 barn i ekteskap og ett utenfor ekteskap. Også ett av hans barn fra 3.ekteskap fikk feil far ført i kirkeboka som døpt, og da står det også Sacharias Andersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Jeg har også funnet noen feil i kirkebøkene. Det første var min farmor der gravsten og registrert dødsfall (1957) viser henne født to år tidligere enn det som står i kirkeboken ved dåp. Et par feil til har også kommet fram under søkning etter slekten. Så spørsmålet om primærkilders troverdighet er for meg fortsatt åpent.Mvh Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er ikkje tvil om at det er mykje feil i kyrkjebøkene. Men det er heller ikkje tvil om at vi skal vere varsame med å slå fast at ei bestemt opplysning er feil - i somme tilfelle kan det vere vår 'fasit' som viser seg å vere feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.