Gå til innhold
Arkivverket

[#50970] Hjelp til å tyde bemerkning i kirkebok


Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Ved vielsen mellom Søren Olsen og Siri Larsdatter den 4.3.1810 i Veldre Lenke i kladd til kirkeboken s. 121 øverst, står det en kommentar ved hennes navn. Jeg lurer på hva som står skrevet der? At hun er '.... alder'? Hun kan ha vært kun 16 år ved vielsen, og jeg lurer derfor på om kommentaren gjelder dette? I så fall hjelper det meg til å finne rett foreldrepar til et barn, Kirstie Søresdatter, f. 1811 i Veldre!På forhånd takk!Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Så vidt jeg kan tyde prestens 'kråketær' har han bare skrevet 'Larsdtr', der forkortelsen ligger over linjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Takk for forslaget! Men hvis du ser på andre vielser samme side, så står det ganske tydelig (jbd) når folk bor samme sted, så jeg tror det her står noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Det står uten tvil 'samme steds' slik Terje foreslår. Ordet 'samme' er her skrevet med èn m med strek over, hvilket betyr dobbel m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Det kan hende du har rett i det. Synes imidlertid det er rart at det er skrevet slik her, når det står ibd. alle andre steder på siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Søren Olsen var fattiglegd på Dalaust i 1801. Jeg vil tro at han har en eller annen slektsforbindelse, men kan ikke si hvordan. Det er nok i såfall til Børke når man går mer enn et par generasjoner bakover. Muligens via Tranberg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Jeg mener Søren Olsens foreldre står under ham i ft. 1801 på Dahloust: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f10412&gardpostnr=377&personpostnr=6129&merk=6129#ovre>Lenke Ole Samuelsen og Kirsti Nieldatter. Samt Siri Larsdatter 7 år og hennes foreldre, Lars Syversen og Berthe Larsdatter, på samme sted.Søren Olsen var f. 26.12.1887 på Dalhoust Lenke mens Siri Larsen var f. 29.3.1795 på Østby LenkeJeg mener jeg har funnet konfirmasjonene til de to ovennevnte, Søren Olsen f. 26.12.1887 på Dalhoust og Siri Larsdatter f. 29.3.1795 på Østby. Søren ble konfirmert 1804 i Ringsaker Lenke 15 1/2 år gammel Lenke og bodde på Dahloust, mens Siri Larsdatter ble konfirmert 14 år gammel i 1809 og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har nok oversett muligheten for at Søren er Ole Samuelsens sønn. Jeg har tre døtre på Ole og Eli. Du har nok rett, men at sønnen plutselig skulle hete Søren og ikke Samuel er jo uortodokst til å være i de tider! Muligens finner du noe av interesse her: Debatt 34731: Eli Samuelsdatter Bergaust

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Samuel er litt uvanlig, ja, men her har du dåpen til Ole Samuelsen og hans tvillingbror fra Ringsaker 14.3.1753 Lenke Foreldrene er Samuel Gundersen og Eli Thomasdatter.Selv om Søren ikke virker som et nærliggende navn, så er han likevel døpt det! Kanskje det var en god nabo?Tok en titt på debatten du nevnte, og ser at Samuel ikke er helt ukjent i de trakter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg lurer litt på Eli Tommesdatter Kommerstad. Dette må jo i såfall komme som nytt debattinnlegg. Hun kan nemlig ha disse Søren i Veldre som slektninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Jeg vet ikke noe om Eli Thomasdatter Kommestad (moren til Ole Samuelsen, antar jeg at du mener?), og har heller ikke flere barn på dem. Men i 1801 ft. for Ringsaker finnes disse - kanskje søsken?Maren Samuelsdtr Hans kone 46 Begge i 1ste ægteskab K - bor på QvizelienThomes Samuelsen Mand 50 Enkemand efter 1ste ægteskab Huusmand med jord M - bor på OpsahlElie Samuelsdtr Hans sødster 54 Ugift Inderste K - bor på OpsahlGunder Samuelsen Mand 56 Begge i 1ste ægteskab Huusmand med jord M - bor på EngerOle Samuelsen Mand 49 Begge i 1ste ægteskab Huusmand med jord M - bor på DahloustAnders Samuelsen Huusbonde 41 Den 1ste i 1ste og den sidste i 2det ægteskab Bonde og gaardbruger M - bor på Dahlbye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Joda, det er samme slekta. Det som er nøtten, er opphavet. Er Samuel, husmann på Bergaust samme som Samuel Eilertsen på Opsal? Mye tyder på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Jeg har notert meg at far til Ole Samuelsen f. 1753 kalles Samuel Gundersen Herhouger, så jeg vet ikke om det er samme person? Men jeg er veldig interessert i å høre hva du har på familien. Ta gjerne direkte kontakt med meg via cathjust - alfakrøll - online.no.Mvh Cathrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Steenhougen skal det være, ja! Fant akkurat vielsen til Samuel Gundersen og Eli Tomesdatter gift 24. des 1840 i Ringsaker, og der står det Steenhougen! Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.