Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Jostein Søreide

[#50975] Slekt fra Stord/Fitjar

Recommended Posts

Gjest Jostein Søreide

Jeg søker opplysninger om forfedrene til Sakarias Endresen Husavik (1811 - 26.01.1894). Han var sønn av Endre Bjørnsen Raunholm/Rønholm og Johanna Sakariasdatter Husavik (1781 - etter 1816). På Raunholm/Rønholm finnes det imidlertid to personer med navnet Endre Bjørnsen. Nr. 1 ble født på Raunholm i 1774 (døpt 18.12.1774) og nummer 2. ble født på Raunholm i 1787 (i følge folketellingen i 1801). Hvem av disse er Sakarias' far? Begge Endre'ne hadde en far med samme navn: Bjørn Ingebrigtsen Rønholm, født i hhv. 1739 og 1752. Begge disse Bjørn'ene hadde tre barn med samme navn (Endre, Christi og Siri), så de må være nært beslektet. Jeg har imidlertid ikke klart å nøste opp i dette. Noen som kan hjelpe?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Eg har bygdebøkene(veit ikkje om det hjelper?), men eg har ikkje tid til å sjå på dette før ikveld. Så viss ikkje nokon har funne svar til deg, så skal eg sjå på det seinare :-)Venleg helsing Mariann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Tilbake :-) Om du vert noko klokare av det eg har å sei, veit eg ikkje...Men iallfall: Eg finn ingen andre Endre Bjørnsen(utanom den i FT), enn den som vart dpt.18.12.1774. Han giftar seg med Guro Zakariasdtr. Husevig 20.07.1806, ho vart det 'kastet muld paa' 15.08.1808. Endre Bjørnsen Husevig giftar seg med Johanna Zakariasdtr. Husevig 26.11.1809. Zakarias vart dpt.21.07.1811. Endre Bjørnsen døydde 23.04.1818.Det er kun ein Bjørn Ingebrigtsen å finna i bygdeboka, han er ført som far til Endre Bjørnsen g.til Husevik.Bjørn Ingebrigtsen døydde 08.08.1802.Mesteparten av datoane er funne i databasane her på dig.ark., dåpen til Zakarias er funnen i skanna krk.bøker.Venleg helsing Mariann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jostein Søreide

Hei Mariann! Takk for hjelpen. Det var rart at du ikke fant Bjørn Ingebrigsten født 1752 og Endre Bjørnsen født 1787. Kan det være at folketellingen i 1801 viser feil fødselsår for alle i familien? Det er jo litt rart at barnas navn i de to familiene er eksakt like?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Mariann Stokken

Har sett på dette igjen. Det må vera FT som har bomma heilt på målet(å føra bortimot rett :-) for det finnes ikkje(iallfall ikkje fødd i Fitjar)nokon annan Bjørn Ingebrigtsen enn den eg fann i bygdeboka.Bjørn og Mari fekk Endre i 1774, som eg skriv i innlegget over, i 1752 vert det fødd _ein_ Bjørn(han er son til ein Mons Prestbø), mellom 1847 og 1802 vert det fødd 1, det er han i 1752. Dette iflg. f.på Stordøen(database her)Venleg helsing Mariann.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Jostein Søreide

Da tror jeg vi anser dette som oppklart. Det må ha skjedd noe feil i folketellingen, enten ved selve føringen, eller ved digitaliseringen. Det virker for usannsynlig at det finnes to Bjørn Ingebretsen på Rønholm med tre barn med like navn.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.