Gå til innhold
Arkivverket

[#50979] Worm på Hedemarken. Worm i Arendal. Samme folket?


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

En Anders Worm kjøpte Dalaust i Veldre og var bruker der på 1670-tallet. Søren Olsen Worm kom til nordre Børkje (Børke) og døde i 1703. Han var først i Øverkvern i Furnes, og eide også Tranberg i Veldre. Anders Olsen Worm var i nordre Øverkvern. Han kan være den samme som han på Dalaust. Så vil jeg introdusere Tommes Olsen på Kommerstad. Hvor han kom fra og hans slekt er ukjent, men en Ole Worm var gift med Dorte Tommesdatter Finke. Kan disse være foreldre til Tommes Olsen Kommerstad. Han er jo da i såfall den tredje Worm som kom til omr Brumunddal i siste halvdel av 1600-.Så til slutt: Knut Worm f ca 1733 ble gift med Berte Sofie Aarø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

For ordens skyld. Detter er berørt i tidligere debatter: 10455: Worm slekt på Tranberg i Ringsaker ca 1700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Etter mitt christianiaarbeide i NST 1996 bodde det en familie Worm i byen på 1680-tallet, med Jockum og Claus Worm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Den siste Worm i (1) skal være født i Danmark i 1733, døpt 07.09.1733. Om jeg ikke tar helt feil var han gift med Kirstina Wessel 3 år før han ektet Berthe Sophie Arøe. (Bør kontrolleres).Ellers blir det etterhvert flere Worm'er i Christiania enn de Tore nevner, men ingen navn 'passer' med de som er oppgitt i (1). Et lite forbehold også nå da jeg ikke har alt materiale her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg har sett litt på etterkommere av Ole Willumsen Worm (1588-1654) og Dorthea Thomasdatter Fincke (1596-1628).Ole Worm var professor i fysikk, gresk og medisin, arkeolog og samler, bosatt København. Dorthea, datter av Thomas Fincke (1561-1656), professor i medisin. Ole var gift 3 ganger, hadde 8(?) barn som nådde voksen alder, hvorav 3 sønner: Willum (1633-1704), professor fysikk, København, Mathias (1636-1707), førsteborgermester, president i Ribe og Johan (1652-1718), høyesterettsassessor.Kan ikke se at navnene Anders, Søren, Thomas eller Knut finnes blant de etterkommerne jeg har registrert.Jeg tror ikke denne danske slekten Worm har noen tilknytning til den norske.Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Takker for innlegg! Anita kan nok ha rett i at den danske utgaven av Worm ikke har noen tilknytning til Norge, men det bodde muligens en Ole Worm i Arendal. Nå behøver ikke disse på Hedemarken å ha tilknytning til denne heller. Etternavn var nok ikke så vanlig i Norge. Derfor skal man ikke se bort fra at disse er innvandret og da muligens fra Danmark? Jeg påstår heller ikke at Tommes Olsen er en Worm.Nå får vi prøve å samle tilgjengelige opplysninger og vurdere resultatet etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Thor og dere andre også! I Folldal hadde vi Worm Lund (jeg husker ikke fornavnet) som var direktør ved Folldal Verk, har dèt Worm-navnet noen forbindelse med temaet? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Beklager at jeg nok var litt for raskt inn på temaet tidligere i dag, gruvedirektøren ved Folldal Verk rundt 1930 hadde nok Worm som fornavn og da er han nok ikke relevant i temaet likevel. Dere får unnskylde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn H Nyheim

Iflg manntall 1664-66 for Hedmark, gjengitt på www.hedmarkslekt.no, bodde der da en Jockum Worm på Vik i Ottestad, Stange. Vik lå i 1647 under jernverket. Kan Worm-slekten være tilknyttet dette?Finner ved raske gjennomsøkning ingen andre med slektsnavnet Worm i dette manntallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Her har du (Bjørn) muligens løst en liten knute for meg, jeg har en Anne Jochumsdatter Worm som vies i Oslo (ikke Christiania) 12.10.1742 og begraves samme sted snaue to år senere, 56 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

Iflg. avskrift ble det holdt skifte etter kaptein Peder Brun og hustru Mellone Worm på Nord-Hove i Fåberg 22 jan 1714. Antar at det er etter hennes familienavn at plassen Wormstuen har fått navnet, men noe mer om hennes familie vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Worm i Arendal??I 'Arendal byes historie' fra 1893 (nytrykk 1998) s 62 omtales helt kort Christian Worm som tjenestekarl hos Hans Tysch Dedekam i et notat fra 1779.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.