Gå til innhold
Arkivverket

[#50980] Begrepet 'Dalekarl'


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Navnet DALEKARLDette finner vi igjen ihvertfall på Nøtterøy, i Holmestrand og Larvik i Vestfold.Betyr dette at de er fra en eller annen dal i Norge, at de er fra Dalane i Sverige,eller utvikler dette seg til et slektsnavn etterhvert.Personlig tror jeg vel på det første , men hvilke meninger finnes der ute.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Namnet har vel eit visst opphav i kvart tilfelle, altså ein 'fasit', så meiningar monnar vel ikkje så mykje. Men 'dalkarl' (skrive slik i ordbøker og leksikon) er ein mannsperson frå Dalarne http://www.dalarna.se/ ; eller medlem i Dal-regimentet. Dalekarl er ei skriftform av Dalkarl.Her kan det vel vere ein innflyttar som har fått opphavsstaden som kjennenamn (jf. Jamt, Jute, Skott, ....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Kjempeflott Ivar og tusen takk.Altså, så kan dette ha vært svensker fra Dalarne. Kanskje en tidligere soldat til og med. Jeg har sett en person i Larvik, to på Nøtterøy og to i Holmestrand. Sikkert flere rundt omkring i Norge.Finnes det andre forklaringer, eksempler e.t.c.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Spørs litt kva tid dette var, men eg ville halde ein knapp på 'mann frå Dalarne' framfor 'soldat i Dalregementet'. Dalregementet vart skipa i 1612 ('Nordisk familjebok' http://runeberg.org/nfac/0411.html ), og det tok nok noko tid før det vart kjent. Det var kanskje ikkje særleg klokt å gje seg til kjenne som tidlegare svensk soldat heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest per evensen

Hallo TorbjörnJeg har Ole Eriksen Dalekar fra Stangeby i slekten. Som du sier, finnes navnet flere steder, bla i Larvik og Sandefjord. Jeg har blitt rådet til å lete i skattemanntall for å finne flere opplysninger, men har ikke funnet hvor mannen kom fra. Det jeg vet, er at han måtte ha en spesiell tillatelse fra myndighetene til å oppholde seg i Norge (hvis han var svensk) Skulle du finne ut noe om mannen, er jeg svärt interessert i opplysninger.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Takk til alle. begynner å legge ut eksempler.Fra Nøtterøy:Ole Eriksen Dalekarl Fadder 19. april 1746Ole Dalekarl Østre Smidsrød Forlover 28. mai 1754Ole Olsen Dalekar Fadder 21. oktober 1759Ole Eriksen Dallekarl Begravet 16. mars 1759, 59 år gammelOle Dalekarl og Inger Larsdatter Rønningen Sønn Ole, født 23. august 1761Ole Olsen Dalekar Tønsberg Forlover 14. mars 1772Ole Olsen Dalekarl Tønsberg Fadder 8. juli 1775 Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Dette er jo et tema som du Per har tatt opp to ganger tidligere, uten at jeg så det. Og da ser jeg at Tore Vigeust skriver konsekvent at en med tilnavnet Dalekarl er en person som kommer fra Dalarne i Sverige.Vi finner disse to på nr. 26390 og nr. 27524Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Dalkarl Per Andersson (f.ca 1764)ble trolovet i Vinger kirke 13/1 1795 med Sofie Pedersd. f. 1759 Punnerud, Skansgården i Vinger. De flytter til Sør-Odal og Per arbeidet ved Odals Verk hvor han døde i 1842 etter en arbeidsulykke ved verket. Tok opp en plass som heter Lilja. Lilja er et svenskt slektsnavn. Mulig at Per var av denne slekta. Mvh. Finn Sollien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.