Gå til innhold
Arkivverket

[#50981] Hans Christophersen Aarholt , Stokke - vielse 1754


Gjest Turid Kjærmann Jensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Ved vielse 13.4.1754 i Stokke,Vestfold mellom Corporal Hans Christophersen Aarholt og Anna Evensdtr. står det at de har fått kongelig bevilling da de i '2det Leed ere Beslægtede'. Er det noen som vet hvordan disse er i slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Godt spørsmål - jeg har lurt mye på det samme selv!At de var beslektet i 2. ledd burde tilsi at de hadde et besteforeldrepar - eller i det minste én av fire besteforeldre - felles.Anne Evensdatters foreldre vet jeg ikke hvem er, men Hans Kristoffersens forfedre er nokså godt utredet. Hans besteforeldre var Ellef Klaussen (?-ca. 1697) og Maren Kristoffersdatter (?-ca. 1706) på Årholt - og Hans Nilsen (Vogn) (ca. 1669-1733) og Margrete Sofie von Buchwald (?-1727) på Fossnes.Ellef Klaussen og Maren Kristoffersdatters barn er kjent ettersom det er bevart skifter etter Ellefs barnløse faster Karen Ellefsdatter og etter Maren Kristoffersdatter selv. Jeg har ikke full oversikt over Ellef og Marens barnebarn, men så langt jeg kan se finnes bare én mulighet: Datteren Anne Ellefsdatter var i 1737 gift med en Asgaut Torstensen på Sukke (i Høyjord?) - kan hun ha vært gift med en Even først? Dette kan det kanskje stå noe om i Andebu bygdebok?Eventuelt, men det blir spekulativt, kan Ellef Klaussen ha hatt et barn utenfor ekteskap som siden ble far eller mor til Anne Evensdatter. Et slikt barn ville ikke ha automatisk arverett etter Ellef, noe som forklarer hvorfor et eventuelt uektefødt barn ikke er nevnt blant hans arvinger.Når det gjelder det andre besteforeldreparet, Hans Nilsen og Margrete Sofie von Buchwald, er det bevart skifte etter Hans. Jeg ser ikke muligheter på denne kanten, med mindre Hans hadde barn født utenfor ekteskap - eller med mindre Margrete Sofie hadde barn med andre enn Hans. Dette er imidlertid helt ukjent og lite sannsynlig.Nå var ekteskap mellom søskenbarn veldig sjeldne, som regel var det tremenninger som tillatelse til å gifte seg. Det kan jo tenkes at det er feil i kirkeboka, og at ekteparet var tremenninger og ikke søskenbarn. I så fall er det flere muligheter.Det hele ville imidlertid vært lettere hvis vi kunne bragt på det rene hvem som var Anne Evensdatters foreldre.Håper dette opplyser litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

HeiAndebu bygdebok bind 3 side 43 under gården Sukke i Høyjord står det følgende:Even Olsen f. 1676 død 1726, gift 1. med Sibille Hansdatter fra Fuske i Arnadal. Et barn som vokste opp: Else f. 1709. Gift 2. med Anne Ellefsdatter fra Årholt i Skjee. De fikk fem barn: Sibille f. 1715, Ole f. 1717 død 1739, Mari f. 1720 død 1739, Eline (Helene) f. 1723 og Anne f. 1725.Kan fødselsår 1725 passe med den Anne som gifter seg i 1754? I såfall passer det jo godt med forbindelsen til Årholt i Stokke.Even Olsen var sønn av Ole Nilsen Sukke (1642-1690) og Else Evensdatter Torp (- 1709 63 år).Si ifra hvis det er mer jeg skal se etter.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Kjærmann Jensen

Hei ! Takk til begge to , dette ser lovende ut. Jeg må sjekke litt kirkebøker i Andebu nå. Hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Anne Evensdatter fra Årholt ble begravet 30. mai 1795, 69 1/2 år gml., noe som gir at hun var født høsten 1725.Det kan ikke være tvil om at vi dermed er i mål!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.