Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Kjell Hamberg

[#50990] Andreas Johnsen, f. 28.5.1822 i Vardal

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Hei!I 1865 bodde nevnte Andreas Johnsen på Nedre Eiker (Gaden, Krogstadelven Strandsted med Sandstranden), men ble født i Vardal 28.5.1822.Andreas ble født utenfor ekteskap (foreldre John Gulbrandsen og Agnethe Ivindsdatter. Foreldrenes alder er ikke oppgitt i 1822, men jeg tror Agnethe er identisk med Agnethe Ivendsdatter som bodde på Engum i Snertingdalen i 1801. Har ikke funnet Agnethe født i Biri/Snertingdal, men er ikke sikker på hvor jeg da skal lete. Er det noen som vet hvor hun ble født og hvor hun ble av etter 1822?Når det gjelder John Gulbrandsen er jeg helt i tåka. Tar imot alle forslag med takk!Hilsen Kjell Hamberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

I følge avskriftene på http://www.slektshistorielaget.no var foreldrene:Snedker Jon Gulbrandsen Aske-ejer, bosatt på Næs, og inderst Agnete Ivindsdatter Bergs-eje.Agnete fikk i følge samme avskrifter et annet uekte barn. Jeg har funnet:- Andreas, f. 27.04.1818, sønn av Agnete Ivindsdatter Tørke-Eje og Even Christiansen Wieberg.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Takk for oppfølgingen! Så langt har jeg kommet også, men jeg har ikke så god lokal geografisk eller gårdskunnskap for området til at jeg vet om f.eks. Aske-eie og Næs er i Vardal.Mvh Kjell Hamberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Ruth Gaustad

Næs i denne sammenheng er nok Nes på Hedmark. Det er i dag to gårder som heter Aske og som før i tiden sikket hadde husmannsplasser. Disse ble oftest betegnet som 'gårdens navn -eie' og her altså Aske-eie. Det kom jo andre navn i bruk etterhvert,veldig upraktisk med f.eks.Aske-eie hvis det var mange plasser og alle het det samme. Mvn Ruth.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Frank Johansen

Siden de står i kirkebøkene for Vardal uten nærmere prestegjeld eller sogn oppgitt, må vi anta at begge er i Vardal.Aske-eie på være en husmannsplass under den gården som i 1865 benevnes 'Askim' og i matrikkelen 1950 som 'Askjum'. Men noen gård bare heter 'Nes' finner jeg ikke i Vardal hverken i 1865 eller 1950.Gården Berg med Bergs-eie er jo greit, og Tørke må vel være den som benevnes 'Torke' i matrikkelen 1950.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Du har vel sett Ft. 1801 for Nes, Hedmark? Der er en Jon Gulbrandsen (forenklet skrivemåte) 14 år, tjener på Grefseng. Er ikke sikker på om det er den gården som nå heter Grefsheim, men mye tyder på det, for det er en storgård med mange ansatte, da som nå.Kirkebøkene for Nes brant 1820, så vi må klare oss med klokkerbøkene. Der har du en job med å finne frem! Du bør låne bygdebøkene for Nes for å få navnet på forfatteren (som jeg ikke husker), og du kan også prøve å ta kontakt med Hans Myhre, Nes H. som sier han har avskrift av kirkebøkene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Inger-Berit Østby-Deglum

Glemte å nevne at ved den måten vi førte avskriftene i Vardal, ble bosteder utenom bygden ført som etternavn og bygdenavnet som bosted. Derfor er Aske-eie på Nes H. og har ikke noe med Askim/Askjum i Vardal å gjøre.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Tandsether

Den Agnete som bodde på Engum i Snertingdalen 1801 er identisk med følgende:Døpt i Land palmesøndag 1779: Agnete (uekte), mor Sissel Jørgensdtr. Hogner, til barnefar utlagt SVEND Nilsen Brenner fra Biri. Jeg vet ikke hva som skjedde med denne Agnete etter 1801.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Takk til Inger-Berit og Terje!Er jo ikke i mål enda, men opplysningene dere kom med er definitivt noe å gå videre med!Hilsen Kjell Hamberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Kjell Hamberg

Inger-Berit!Det ser ut som du var på rett spor med Jon Gulbradsen fra Aske-eie på Nes, Hedmark.I familysearch/IGI fant jeg en vielse 3.1.1826 mellom John Gulbrandsen Aske-eie og Marthe Johns-/Johannesdatter. Både mimisterialboka og klokkerboka for Nes har samme info: Vielse 3.1.1826 mellom snekker og ungkar John Gulbrandsen Mellom Aske Eie, 40 år og Marte Johannesdatter, 25 år.IGI har også fødsel/dåp for noen barn fram til rundt 1830.Da tror jeg at den riktige John Gulbrandsen er funnet!Hilsen Kjell Hamberg

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.