Gå til innhold
Arkivverket

[#50994] Stord/Hordaland: Janike Helene Olsdtr. (f. 1799). Opphav.


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Janike Helene Olsdtr. (f. 18. okt. 1799) var født på Stord, og senere gift med Gregorius Jacobsen Hillesland (1792-1872) fra Skudenes.For det første: Det er oppgitt forskjellige år for når hun døde: 1822 og 9. okt. 1863 i Hillesland. Hva er riktig?For det andre: Bygdebok for Skudenes og Skudeneshavn opererer visstnok med sogneprest Eric Olsen (1761-1834) fra Bergen og Antonette Marie Grundtvig (1764-1844) Fra Sjælland i Danmark som foreldre. Kan en Olsdtr. ha en Eric til far på den tida? Stord bygdebok forteller visstnok at hun døde ugift. Hva er riktig?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, dette har jeg ikke vært borti før, men takk, Berit.Innlegg 2's lenke måtte det være noe feil med. Kan du vedlegge det en gang til (dåpen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Ottar.Spørsmålet blir da også om noen finner henne gift - i 1817? I den vedlagte prestehistorien fra Berit står hun notert som ugift. Men jeg har henne som sagt gift med Gregorius Jacobsen Hillesland og derav datteren Karen Marie Gregoriusdtr. (1818-1905)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Da har vi løst det mysteriet også. Alt som ligger på nettet om dødsdato 9. okt. 1863, er altså sprøyt!Takk igjen, Ottar. Har du mer, er det viktig for meg.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Har sett litt i FT 1801 og finner bare en kandidat til: LenkeFår ikke helt til å stemme at en prestedatter gifter seg med en husmans sønn. Håper det kommer flere kirkebøker fra dette området.Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Jeg vet ikke. Prøver å finn skifter etter foreldrene LenkeHar en aning om at Bygdebok for Skudenes og Skudeneshavn kan ha feil. Hvilken andre kilder har du lest det i?mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Første kona til Gregorius het Olsdatter til etternavn. Datteren til presten, Erik Olsen, brukte familienavnet Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.