Gå til innhold
Arkivverket

[#51002] Ole Thomassen fra Tåtøy i/ved Kragerø, og Anne Halvorsdatter, Sannidal, Telemark


Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei,Har kommet opp i en 'uløselig' nøtt. I 1828 ble Halvor Olsen født, døpt den 26/10-1828 i Sannidal Kirke. Sønn av Ole Thomassen fra Tåtøy og Anne Halvorsdatter fra Ramsås under Moe i Sannidal. Han var uegte født. Jeg er ikke i stand til å finne ut noe videre om Ole Thomassen, noen som kjenner til denne personen? Videre så finner jeg følgende vielse mellom Anne Halvorsdatter: LenkeLøpenr: 8Noen som kan hjelpe meg med skrifttyding på anmerkningene?Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

'Foreviist Attest af 17 Oct. 1850 fra Lensmanden, at der fra Skifterettens Side Intet er til Hinder for, at Brudgommen indtræder i nyt Ægteskab'Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan komme videre for å finne ut hvor Ole Thomassen kan ha gjort av seg? Og hvor han kom fra, samt hvordan finne opphav? Har nå brukt utallige timer på å lete igjennom kirkebøker etter alternativer, uten å komme noe videre.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Jeg har lest litt i bygdeboka for Skåtøy og Sannidal. Men har dessverre ikke funnet Ole Thomassen på Tåtøy. Det har bodd flere med etternavnet Thomassen på nabo øya Kirkeholmen, men jeg har foreløbig ikke funnet noen Ole. Mulig at jeg har lest feil.Vet du hvor det ble av sønnen Halvor, kanskje vi kan finne noen spor der.Hilsen Kerstin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Hei Kerstin,Halvor Olsen har jeg forsåvidt full kontroll på. Han gifter seg med Anne Margrethe Olsdatter 15/7-1860, og flytter til Levang hvor de får barna Ole Andreas i 1861 og Anne Marie i 1862. Deretter flytter de til Liland i 1864, hvor de får resten av barna, Anne Maren, Anders Martin (min tipp oldefar), Jens og Halvor Andreas Martinius. Halvor dør i 1894 på Liland.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

HeiHar du kikket litt på denne personen, Lenke som har bosatt seg i nabofylket....Kan jo være en mulighet. Han er i alle fall gammel nok til å ha fått en sønn i 1828.Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kerstin Thorsen

Siden du stammer fra Liland, regner jeg med at du har boka: Levangsheia - en gårds og slektshistorie.av Per Stian B. Kjendal som omtaler gården Liland og alle som bodde der. se side 112-114 Om ikke du har boka, kan den anbefales. Se linken under. http://www.levangsheia.com/Ser at du er i slekt med Olga som var min nabo.Dessverre har jeg ikke funnet Ole ennå. Og lenken til Lars forstod jeg ikke.Mvh Kerstin med røtter fra Stabbestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

The Ole Thomasen on Seierdalen is from Støle, Skåtøy f.Bråten u/Strømme østre, Drangedal døpt 7 Aug 1808 Drangedal gm Allau Knudsdatter Støle f. 16 okt 1808 Støle døpt 23 okt 1808 Sannidal. Gift Sannidal 22 jul 1832.Ole is the son of Thomas Olsen Kiil and Karen Olsdatter who moved from Drangedal to Sannidal before 1813. They lived on Kiil u/Torsdal.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Kerstin, Nei jeg har ikke den boka, men jeg har tilgang til den via Statsarkivet her i Kongsberg.Lars, Jeg fant denne Ole Thomassen selv i går ettermiddag, og så at han er absolutt et alternativ. Og jeg har faktisk lett etter denne Ole Thomassen i et par dager, basert på ekteskapet som Lill Ann Parry beskriver.I vielsen i kirkeboka står det nemlig at han har oppholdssted på Sopperkiil, som ikke er så langt unna hverken Mo, hvor Halvor Olsen er født, eller Tåtøy som står som Halvor Olsens far, Ole Thomassens oppholdssted.Men spørsmålet blir jo hvordan få bekreftet dette?Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Det gjelder bare å få verifisert at dette er den aktuelle Ole Thomassen. I så fall har jeg en god del opplysninger om etterkommere etter hans bror Thomas. Ser også at jeg har notert meg at det finnes opplysninger i Bjørn Edvin Holte's 'Slektsregister for Drangedal', b.2 side 16 om mor til Thomas Olsen, Mari Halvorsdatter. Det finnes også opplysninger i samme bok på side 180. Jeg har kikket på fadderne i dåpen til Halvor Olsen f.1828 og det virker å være lite med holdepunkter der for at dette er samme familie.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Etter å ha lett rundt i området, Sannidal, Drangedal, Søndeled, Risør, Kragerø, Gjerstad, Bamble og Eidanger så ser det ut til at dette er det eneste alternativet av Ole Thomassen som passer inn. Det er vel ingen mulighet for at det skal kunne finnes skifter etter denne Ole Thomassen som kunne bekrefte evt avkrefte at Halvor Olsen er hans sønn?Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

I ft 1865 står det at sønnen Knut skal være 38 år og født i Risør. Men han er født 22.09.1832 og døpt i Sannidal. Med andre ord ikke så lenge etter vielsen. Oppgitt at de bor på Støle. Fadderne sier lite om tilknytning til Drangedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Hvis Ole har en bror Thomas....kanskje en ide å sjekke om Ole eller kona kan ha dukket opp som faddere til barna til Thomas...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Fant i kveld et par innførsler av vaksinerte:KK3VAKS.TXF 1/2 122.9 kb 3,104b+105a,1025,1819,Kragerøe og Sannikkedahl,Ole,Thomasen,M,10 3/4,Pladsen Braaten under østre Strøme i Drangedahl,Thomas,Olsen,Rinneje,Huusmand,Kirkesan er Jens Thygesen,'K: Huusmand Thomas Olsen Rinneje og Karen Ols datter'3,104b+105a,1026,1819,Kragerøe og Sannikkedahl,Aslau,Thomas d.,K,16 3/4,Dalene under N. Waaje i Drangedahl,Thomas,Olsen,Rinneeje,Huusmand,Kirkesanger Jens Thygesen,'K: Huusmand Thomas Olsen Rinneeje og Karen Ols d.m.v.h. Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løkkebø

Da skulle vel kontakten til Drangedal være på plass.... Har prøvd å finne han som utflyttet til Søndeled, men så langt uten hell....Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

jNår det gjelder Anne Halvorsdatter Ramsaas, så tror jeg at jeg har kartlagt henne og hennes familie relativt bra.Når det gjelder Ole Thomassen så har jeg lyktes i å finne konfirmasjonen til hans barn, Knud, Anne, Thomas og Siri (aka Sigrid). Anne er den eneste som er født i Søndeled (1851), mens de andre er født i Sannidal. Mens alle er konfirmert i Søndeled (Knud 1850, Siri 1851, Thomas 1854 og Anne 1865). Dette betyr at Ole og Olaug har flyttet fra Sannidal til Søndeled i løpet av perioden 1836 - 1850. Har ikke lykkes å finne noen utflyttings-førsel i kirkebøkene for Sannidal, ei heller innflyttingsførsel i kirkebøkene for Søndeled.Synes det er rart at det går hele 15 år mellom Thomas (født i 1836) og Anne (født i 1851). Har ikke lykkes i finne flere barn til Ole og Olaug heller.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Lill-Ann,Do you have more information about Thomas Olsen and Kari Olsdatter on Kiil/Torsdal?Regards Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.