Gå til innhold
Arkivverket

[#51002] Ole Thomassen fra Tåtøy i/ved Kragerø, og Anne Halvorsdatter, Sannidal, Telemark


Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Ann

Jeg har ikke mer om Thomas Olsen, menn Kari Olsdatter døpt 27 Dec 1768 Bamble. Foreldre: Ole Eriksen Huldal og Gjertrud Olsdatter Ytre Vefall, døpt Tørdal 25 mai 1733. Foreldre Ole Larsen Ytre Vefald og Mariken Halvorsdatter Solberg. Ole og Gjertrud døpte 6 barn fra 1757-1771: Margrethe og Anne født på Skjelbreid u/Ytre Vefald Ole, Ole og Karen døpt i Bamble Mariken døpt i Sannidal født på Huldalen u/Landsverkmvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Lill Ann,Tusen takk for den informasjon. Har du informasjon om når og hvor Kari Olsdatter ble begravet?Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Gunnar,Du finner ikke Thomas Thomassen også bland de vaksinerte? Han er født i 1813.Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei,Ser familien har hatt tilknytning til Hulldalen, som ligger nær kommunegrensen mellom Kragerø og Bamble, rett ved siden av E18. Hulldalen har GPS koordinater 58.56.8453N og 9.24.4596E. Legger ved et bilde som vise hvordan det ser ut på Hulldalen i dag. Er ikke mye igjen. Gjertrud Olsdatter hadde en halvbror, Lars Olsen Åsen som kom fra Åsen i Kammerfoss til Mastereid og senere Skauen i Bamble. Jeg stammer fra hans eldste datter Alau. Hun ble gift til Hulldalen. En annen datter Aslaug Larsdatter Skauen vanket om med Håvard Hedde. Jeg har endel av Gjertrud sine forfedre, men mye av dette har du kanskje allerede funnet ? Mye av dette er jo å finne i bygdeboka for Drangedal og i Bjørn Edvin Holte's 'Slektsregister for Drangedal'.m.v.h. Gunnar.

bilete4357.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Gunnar,Jeg har ikke kommet så langt enda at jeg har begynt på Gjertrud Olsdatter og hennes forfedre. Holder fortsatt på med å finne ut hvor det blir av Thomas Olsen og Kari Olsdatter etter dåpen til deres yngste sønn Thomas Thomassen (Aug 1813) og vaksinasjonen av alle 3 barna i 1819. Dette har vært en vanskelig familie å følge, da jeg heller ikke har vært i stand til å finne konfirmasjon til Aslau, Ole eller Thomas. Kun Giertrud. Så dersom du skulle sitte på informasjon som kunne hjelpe meg på vei, skulle jeg vært takknemmelig.Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Gunnar,Jeg glemte jo å si at den informasjonen du kom med er jo også nyttig, og jeg takker for det.Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

I min søken etter Thomas Olsen etter året 1819 hvor hans barn ble vaksinert, så har jeg kommet over en Thomas Olsen som blir begravet i Sannidal i 1833: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1394&idx_id=1394&uid=ny&idx_side=-314>Lenke Løpenr: 24Men jeg klarer ikke helt å tyde hva som står under navnet, annet enn fattig. Og på oppholdssted så klarer jeg å tyde gaardmand?Alderen stemmer heller ikke, ihvertfall om vi skal tro folketellingen 1801 i Drangedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Stian Kjendal

Hei!Ser ut som det står Legdsfattig.Det vil si at legden på stedet hadde ansvaret for han.MvhPer Stian Kjendal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Gunnar,Nå har jeg begynt på Ole Erichsen og Giertrud Olsdatter. Stemmer det at de etter ett opphold i Bamble, og et kort opphold på Huldal, dro tilbake til Drangedal (Vefald), og at Ole Erichsen dør på Aase i 1801?Da jeg ikke har umiddelbar tilgang til Slektsregister for Drangedal så hadde det vært veldig interessant å fått tilgang til litt mer informasjon om denne familien. Har oppstått stillstand (igjen) rundt familien til Thomas Olsen.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Gunnar,Tusen takk skal du ha. Da har jeg litt å jobbe med.Har du peiling på mitt første spørsmål også? Om de dro tilbake til Ytre Vefald etter å ha vært en kort stund på Huldal?Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Bjørn Edvin Holte skriver i 'Slektsregister for Drangedal' bind 1 s. 327 at Ole Erichson Solberg, Skilbred g.Dom. 17 p.Tr. 1757 m. Giertrud Olsdtr. Ytre Vefald, døpt 1 a. Pent. 1733. Bjørn Edvin viser til 1762 manntallet for Drangedal s.8. Han oppgir følgende barn:Margrethe, døpt 23 p. Tr. 1757 i Drangedal g.m. Anund Kittilsen Dalane.Anne, døpt Trefoldighetsfest 1761 i Drangedal.Har desverre ikke så mye opplysninger om hvor de flyttet ellers.m.v.h. Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

The Ole Erichsen on Aase is not the same person. He was married to Alis Stiansdatter. They were on Aase in 1782.LenkeI have not found Ole Erichsen in the 1782 census for Sannidal, Drangedal or Bamble.Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

I folketellingen 1782 i Drangedal, finner jeg (antagelig) yngstedatteren til Ole Erichsen og Gjertrud Olsdatter, Marichen boende hos sin bestemor, Marichen Halvorsdatter, på Ytre Wefald. Hvilket skulle sannsynliggjøre at foreldrene (ihvertfall mor) er død.Jeg fant også en Giertrud Olsdatter som begraves 22/8-1773 i Drangedal. ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7850&idx_id=7850&uid=ny&idx_side=-137>Lenke) Og aldersmessig passer dette.Men spørsmålet er jo hvor blir Ole Erichsen av. Det er en Ole Erichsen som gifter seg som enkemann 11/2-1776 med Mari Thoresdatter. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Ann Parry

Holte in Bind 1, s. 327 ekteskap #1032 shows Ole Erichsen Aase g1g Alis Stiansdatter d. 23.02.1798 g2g 11.02.1776 med Mari Thoresdatter. No correction in Bind 5. Obviously he has linked the incorrect Ole Erichsen, but it may well be Ole who was married to Gjertrud since she is most likely the one you found. Gjertrud is not a common name in Drangedal.mvh Lill Ann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.