Gå til innhold
Arkivverket

[#51005] Tyding av kirkebok, Drøbak


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Tjernshaugen

Tror det kan være:2, 15 Januari, Andrine, 29 Januari D.K., ugivte Christian Ellevsen, ungkarl af .....pl. Tomter anex og Gunhild Larsdatter Quillesøe af Krogstad.Tar ikke med fadderne, men alle faddere er fra Drøbak.Finner ikke helt ut av plassnavnet til faren, men regner med at plassen ligger i Tomter i Hobøl,altså far fra en plass i Tomter i Hobøl og mor fra Kråkstad.Det går jo an å søke fram alle bosteder i ft. 1801 og 1865 for å se om det er noen stedsnavn som kan passe.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Takk for hjelp. Har hennes vielse i Hobøl, da er faren ettern. Enersen og Andrines fødested Wagger.Skal lete i FT som du foreslår, da kommer nok svarene. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Ja, ser jo nå at det kan like godt være Enersen som Ellevsen, holder en knapp på Enersen.Wagger tror jeg heter Vegger i dag.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei Mette. Jeg leser farens nacn til å være Christian Enersen. Hvis du er interresert i fadderne så er de Ulrich Gundersen, Christian Sannes, Jens Christiansen, Anne Maagensdat (??), Christine Sørensdat, Alle af Drøbak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen
LenkeHer er Kvillese i Kråkstad fra Kråkstad bydebok, der ser du at en Lars Andersen Alvim hadde gården Kvillese til 1820.Av linken vil du også se at han hadde en datter Gunhild Larsdatter, mulig det er din person?Espen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Det er ikke sikkert vi skal til Tomter i Hobbøl.Familien Tomter befinner seg den dag i dag i Drøbak, og eide sikkert like mye den gang som idag.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei Rigmor, Jo det finnes en Tomter familie i Drøbak, men er ikke de fra Tomter i Frogn.I Kirkeboka det er lenket til i ( 1 ) står det så vidt jeg kan se Tomter anex, og Tomter anex er i Hobøl.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Jeg vet ikke Espen. Skal ta en telefon til min venninne.Hennes foreldre, hennes bror og hun selv kjøpte sine tomter gjennom Tomter.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hei igjen Rigmor,Om jeg har tydet riktig, og det står Tomter Anex, så betyr det Tomter annekssogn under Hobøl prestegjeld. Tomter kirke som fortsatt eksisterer i dag var da annekskirke under Hobøl hovedkirke som ligger et godt stykke lengre sør.Tomter i Frogn har vært en ganske stor gård, men som de fleste andre gårder har de utparsellert og solgt unna eiendommer og er ikke hva det en gang var.Jeg stammer selv fra bondelensmann Anders Tomter ( som kom til Tomter fra Ottarsrud. )Har jeg tydet kirkeboka feil legger jeg meg selfølgelig flat.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nei, det ga ikke noe mere oppklaring. Tomter familien jeg har i tankene kommer som du skriver Espen fra Frogn.Håper ikke jeg har forvirret med mitt innlegg.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Neida Rigmor ( men nå har vel vi overtatt en annens debatt. )Jeg bare vil spørre deg: du skulle ikke tilfeldigvis være i slekt med ei Thea som ble gift Iversen i Drøbak?Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Nei, jeg er ikke i slekt med nevnte person.Min avdøde ektemann Iversen kom fra Oslo.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Her var det kommet mye opplysninger på den lille stunden jeg var på butikken. Tusen takk til der alle.Så flott å få hele bygdeboka. Har et annet spørsmål ang.gården Gulgjørnrud, søndre på Nesodden/Frogn:Den ble kjøpt av min manns slekt rundt 1910, er det mulig å finne nøyaktige opplysninger om den? Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Søndre Gulbjørnerud Bnr. 9: Gården Søndre G. ble overtatt av Svend Svendsen f. 1808. Han var fra Nord-Dal, men hadde fra 1826 til 1836 eid og drevetØstre Løes på Nesodden. Svend var gift med Anne Andersdatter, Solberg, Nesodden, f. 1799. Barn: Svend, Marius, Anders ogOle, som døde som ugift fraktemann i Moss. Fra skylddelingen av hadde gården havnerett i Gulbjørnrud skog, altså Bnr. 8.Svend overdro til eldste sønn Svend Svendsen, men allerede før 1865 hadde han utskilt et bruk til sønnen Marius. Det bleskyldsatt i 1875 med Bnr. 10 med skyld 0-2-7.Svend Svendsen d.y. var ugift, og ved hans død 1902 ble gården overdratt til brorsønnen Karl Mariussen, gift med AmalieHansdatter fra S. Kopperud. De kom senere til Kringerud. men allerede 1905 solgte de Gulbjørnrud for kr. 8000,- og reiste tilUSA. Kjøperen var Hans Eriksen, som i 1912 skjøtet for kr. 11000,- til Emil Monsrud. Han drev til 1918, da han solgte for kr.25000,- til Alfred Karlsen d. 1958. Han var fra Hurum, gift med Anne Gundersen fra Røyken. Barn: Gunvald. Alfred Karlsen restaurerte og nybygde alle husene og greide å beholde gården gjennom den vanskelige perioden omkring 1930. Sønnen Gunvald Gulbjørnrud f. 1907 overtok etter morens død i 1961. Søndre Gulbjørnrud Bnr. 10: Marius Svendsen og Karen Kaspersdatter hadde barna Karl ( se ovenfor ), Svend, død ung, Ludvig og Andreas. Marius oppførte husene og drev gården til sin død, da sønnen Andreas Mariussen overtok ( skjøte 1894 ). Han solgte i 1901 til Ole Johansen, gift med Hanna Mathilde Thoresen. De var begge fra Våler. I 1907 ga han skjøte til Anders Nilsen Loge, som brukte denne delen av G. til 1924, før han overdro til Olaf Munthe Kaas, f.1889. Denne utvidet uthusbygningen med nytt mursteinsfjøs og drev gjennom depresjonstiden. I 1936 solgte han til Helge Alvim f. 1891, og denne overdro i 1939 til Asbjørn Svendsen f. 1908, gift med Ingrid Myhre fraElverum, barn: Ragnhild Asbjørg f. 1934, Erik Asbjørn f. 1936, Anne Marie f. 1941, og Per Torbjørn f. 1943. Ved siden av gårdsbruket har Svendsen drevet som slakter og sagmester. Gården kaltes også en tid for Østre Gulbjørnrud.Dette er det som står om S. Gulbjørnrud ( Gnr. 57, Bnr. 9 og 10 i Frogn ) i boka ' Bygdebok for Frogn, gårdshistorien ' av Haakon Falck Myckland.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Tusen takk Espen. Alfred Karlsen er broren til min manns bestefar. Nå til det opprinnelige spørsmålet mitt. Kan ikke finne Cristian Enersen, men på FS fant jeg at han og Gunild får et barn til, Lauritz f:26/6 1836 i Kråkstad,men kan ikke finne han i kirkeboka,mangler det sider der? Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Jeg prøvde å legge lenke i debatt foran, men det funker dårlig fortida. Du kan prøve å kopiere inn adressa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Jeg har ingen særlig erfaring med kirkebøkene for Kråkstad, men etter å ha sjekket, Kan det se ut som du har rett til at det kan mangle en side eller to i 1836.Uansett fant jeg en fin hjemmeside som kan være til nytte http://www.hognes.net/index.htmlTok en kjapp titt for å se om jeg kunne finne denne Laurits f. 1836 i kb for Ås, Nesodden og Hobøl uten resultat. Fant heller ingen Laurits Kristiansen konfirmert i Kråkstad mellom 1850-55.Nå vet ikke jeg hvilken alder denne Kristian Enersen skal ha, den eneste Kristian Enersen jeg har kommet over i 1801 er 24 år og fostersønn på gården Holmerud i Skiptvedt, ikke så veldig langt fra Hobøl. Kan det være han ?Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Den sida var lei å finne ut i fra sideanvisningene i de scanna kirkebøkene, ikke bare å klikke på rett årstall der nei, godt det finnes noen som finner ut av det.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Det var egentlig bare tilfeldig. Jeg så på de første dåp for 1836 på side 79, nederst på sida stod det ?? Pagina 105. Prøvde så side 105, og dette var altså fortsettelse. Noe må jo være feil med oversikten til sidene.Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.