Gå til innhold
Arkivverket

[#51008] Gard:Bårli/Baarlie-bachen, Lørenskog, Skedsmo


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Har trålet bygdebøker fra Skedsmo men kan ikke finne Bårli/Baarlie-bachen hverken som gård eller husmannsplass. Derimot er det mange henvisninger til stedet.1801-telling for 0231 Skytsmoe: Amt:Aggershuus, Prestegjeld: Skytsmoe, Sokn:Lørenskoven, Gard:Baarlie-bachen:Er det noen som kjenner til om det er nedtegnet noe om dette stedet?På forhånd takk for hjelpen!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Lørenskog har egen bygdebok. Er 2 bind mener jeg, den ene har med gårdshistorie å gjøre.Mvh. Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

HeiI 'Lørenskog gårdshistorien' av Olav Foss utgitt i 1960 er Bårli omtalt på sidene 9-23. Alt for mye å skrive av, men hvis du presiserer nærmere hva du leter etter kan jeg se om jeg finner det.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Hanne!Jeg er interessert i om noen av disse personer er nevnt:Mari Ellingsdatter, f. 10 Mai 1745, konfirmert 1760 i Frogner kirke, Sørum, Akershus. 1801-telling for 0231 Skytsmoe: Amt:Aggershuus, Prestegjeld: Skytsmoe, Sokn:Lørenskoven, Gard:Baarlie-bachen: Anna Andersdtr, Enke, 72 år, Enke efter 1ste mand, Inderster Mari Ellingsdtr, Enkens datter, 50 år, ugift. Hun giftet seg med Torger Svendsen, gift 21 Nov 1801 i Skedsmo kirke, Akershus, f. i Nordre Kjus, Skedsmo, Akershus.2.Elling Pedersen, f. omk 1720, d. 03 Des 1797 i Baarlie-bachen, Lørenskoven, Akershus. I kirkeboka står det at han var 77 år når han døde. Han giftet seg med Anne Andersdatter Fossen (Fossum?), forlovet 14 Jun 1744, gift 25 Sep 1744 i Skedsmo kirke, Akershus, bosted (fam) 1744 i Kius-ejet, Skedsmo, Akershus, bosted (fam) 1757 i Ryen, Skedsmo, Akershus, bosted (fam) 1760-1766 i Fossen, Fossum?. Barn: Mari Ellingsdatter f. 10 Mai 1745. Andrea Ellingsdatter f. 19 Mar 1750. Peder Ellingsen Westbye f. 06 Jan 1757, d. 28 Nov 1828. Inger Ellingsdatter f. 23 Okt 1763.Anne Andersdatter Fossen (Fossum?), f. omk 1729, d. 15 Sep 1804 i Nordre Hougen, Lørenskoven, Skedsmo, Akershus, bosted 1801 i Baarlie-bachen, Lørenskoven, Skedsmo, Akershus, bosted 1804 i Nordre Hougen, Lørenskoven, Skedsmo, Akershus.Er kjempeglad hvis du har mulighet til å sjekke dette, så slipper jeg kanskje en ny tur til Riksarkivet.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Johnsrud

Heiigjen.På side 19 i ovennevnte bok står følgende: Elling Pedersen Bingen, Sørum, kjøpte i 1767 gd. for 200 dlr. av Knut Johannesen. Elling f. 1720 d. 1797 var g.m. Anne Andersdtr. og hadde barna Peder (i Bærum), Marie g.m. Torger Svendsen Nordre Kjus, Andrea g.m. Adam Larsen i Chra., og Inger g.m. Kristian Andersen Nordre Hauger. Elling flyttet til gd. senest i 1782 og ble i 1789 satt til 400 dlr. formue. Skiftet etter ham viser 541 dlr. brutto og 517 netto, ingen gjeld. Løsøre ikke spesifisert, men samlet takst 41 dlr. Like før han døde i 1797 solgte han gd. til Jakob Bottolfsen Skøyen.Finner ikke noe mer i farten.Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Fantastisk, Hanne!TUSEN TAKK for hjelpen!Var så skuffet da jeg ikke fant gården under Skedsmo.Det er Peder i Bærum som er min ane. Jeg har brukt så uendelig lang tid på å klare å spore ham tilbake til Skedsmo. Endelig faller noe på plass.Takk igjen!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.