Gå til innhold
Arkivverket

[#51009] Andreas Krestophersen og Maren Gurine Olsdtr. Viet 1871


Gjest Kaare Fleten,
 Del

Recommended Posts

Gjest Kaare Fleten,

Jeg gransker i slekten til Gulbrand Gulbrandsen Skamarken født. 1789 d.1863. Sønnen het Ole f.1819 d.1854. Han fikk en datter Maren Gurine f. 1853 som voks opp i Karlsrud, Nakkerud, Hole Prestegjeld. Hun ble viet 24.febr.1871 med Andreas Krestophersen Fossen i Modum,som er oppgitt til å være 26 år.Forlovere var A.E. Kolkind og broren til Maren Gurine, Gulbrand Olsen Karlsrud, som senere brukte navnet Gulbrand Kolkind. Jeg prøver å finne etterkommere av Maren Gurine. Jeg har ikke klart å finne dette ekteparet i noe folketelling i 1900. Jeg har også søkt i scannede kirkebøker i Hole/Tyristrand etter fødte barn i årene etter vielsen uten å finne noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her utvandrer hele familien over Kristiania i 1892 Lenke. Den yngste, Anton, var bare 5 mnd. gammel.Ser at Andreas kaller seg Fossen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaare Fleten

Hallo Grethe Flood Jeg er mektig imponert over et svar på digitalarkivet med så mange lenker etter bare en time. Fantastisk verktøy og mange snille slekts- granskere rundt i landet. Det er første gang jeg har sendt en forespørsel. Nytt for meg var emigrantlisten som database. Jeg kan ellers opplyse at jeg fant Andreas Kristophersen i folketellingen i 1865 i Modum. Han var tjestekarl på garden Fossen og bodde sammen med Helene Kristophersd. 63 år som kan ha vært tanten hans og Elen Marie 12 år som var sønnedatter til Helene. En tremenning av Anna og Olga Fossens barn, Gulbrand Kolkind utvandret til Canada ca. 1926. Jeg vil nå selv forsøke å finne spor etter familien i USA, men kommer kanskje tilbake senere med flere spørsmål. Foreløpig mange takk.Mvh Kaare Fleten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.