Gå til innhold
Arkivverket

[#51012] Skifte i Sartor, 405, 1b, 1704-1708


Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kan dere være behjelpelig med hvem som arver her: Malena Nilsdtr Lerøen Sartor 405 1b 1704-1708 LenkePå forhånd takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Skiftet er datert 15.06.1705 og hun arves av ektemannen Anders Michelsen, samt barna Jacob, Michel og Marthe. Faren er formynder, med tilsynsmennene Olle Børnes og Arne Houge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Oddvar Søreide

Eg har ein sterk mistanke til at tilsynsmann i dette skifte skal være Arne Schouge. Har ikkje funne sikre beviser men Thor Larsen Skoge som er Arne Skoge sitt barnebarn må ha bevillning for å gifte seg med Malene Michelsdatter Lerøy, som eg antar er ho som blir født her. LenkeKunne ikkje akkurat nå finne ellr huske hva som stod i den bevillningen. Hennes far Michel Andersen er da sønn av Anders Michelsen og eg trur at Anders sin søster er gift med Arne Eriksen Skoge, da skal bevillning vise at Thor og Malene er beslekta i 3 ledd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Børnes

Hei1) den andre tilsynsmannen er Arne Skoge! ut fra mine gml notater.2)Så til EF datert 1205-1752 mellom Thore Larsen Schoge og Malene Michelsdtr Lerøen. Først nevner jeg at skulle gjerne vist den eksakte ordlyden i ekteskapsbevillingen!, men våger følgende mulige løsningsforslag med noen forbehold: Thore Larsen Schoge sin farmor Kari Nilsdtr Kausland er trolig søster til Malene Michelsdtr farmor Malene Nilsdtr (ho som var nevnt i skiftet i 1705). Kari Nilsdtr Kausland og Malene Nilsdtr Lerøy er trolig søstre født på Forland. Det ene forbeholdet går på at jeg ikke kjenner til hvem Thomas Jensen Nedre Børnes(født Skoge) var gift med. Kari Nilsdtr Kausland/Malene Nilstr Lerøy og Colben Nilsen Forland(f ca 1647) er trolig søsken med Nils Willumsen Forland(f ca 1621) som felles far.Jeg vet at Kari Nilsdtr Kausland og Colben Nilsen Forland må være søsken!ut fra vitneutsagn i rettsak!mvh, Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg var kanskje litt forhasta i mitt forrige innlegg, om Jostein sin påstand var riktig så skulle det vært løyve også mellom Malene Arnesdatter Skoge og Lars Thorsen Kausland og det finnes ikkje.Så her er min påstand som på nåværende tidspunkt ikkje kan bevisast. Anders Michelsen Lerøy har en søster NN Michelsdatter g. Arne Eriksen Skoge. Malene Arnesdatter og Michel Andersen Lerøy er søskenbarn. Thor Larsen Skoge og Malene Michelsdatter Lerøy er tremenninger.Den tette tilknytting til samme familie kan jo forsterke min påstand. Der Malene Eriksdatter Skoge blir gift med Lars Hansen Lerøy, sønn av Hans Michelsen Lerøy, igjen bror til Anders Michelsen Lerøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Etter nok ein studering så må eg igjen bite i det sure eplet, da vi ikkje veit hvem kona til Arne Eriksen Skoge er, så holder nok påstanden din Jostein i innlegg 5.Malene Eriksdatter Skoge var forøvrig gift med Jens Hansen Lerøy og ikkje Lars, som var ein feilskriving fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.