Gå til innhold
Arkivverket

[#51029] Guri og Kristoffer frå Lom til Gomalandet i Kristiansund


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Hei!Guri Iversdotter Byrberget/Byre f. 1830, Kristoffer Johannesson Grøna/Grønen f. 1831 - båe i Lom, Oppland. Dei gifta seg i 1856.Desse kom til Gomalandet, nokon som veit kva tid dei kom dit, kva tid dei døydde, og kanskje elles noko? T.d.; kva arbeidde dei med?Her er dei iallfall i 1865: Lenke - Då må dei ha fløtt berre omlag eit år før, for yngste bornet; Iver, var berre eitt år i 1865, og oppgjeve som fødd i Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Fredly

Viser til temanr. 47781. Iver Kristoffersen Grønen, fisker, f. i Lom (?) 4.januar 1865, giftet seg 5.(?)november 1896 i Kristiansund med Anne Iversdatter Betten f. 27. mai 1864 i Halsa. Annes foreldre var gårdm. Iver Anderssen Betten og kona Eli Nielsdatter. Håper at dette kan være litt oppklarende.Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lone-Eirin Lervåg

Kristoffer Johannesen Grønen og Guri Iversdatter Berge er mine tipp-tipp-oldeforeldre.Her er litt opplysninger fra min farmor, slik hun er blitt det fortalt og husker det fra sin barndom:Da Kristoffer og Guri utvandret fra gården Grønen i Lom, reiste de først til Flatøya (ved Frei), før de kom til Kristiansund. Kristoffer var stenarbeider(bygningsarbeider?) og satte selv opp hus til seg og familien på Gomalandet.Kristoffer og Guri hadde 8 barn (litt usikker på rekkefølgen): Johannes (fisker), Ragnhild (min tipp-oldemor, giftet seg med Iver Paulsen, bodde på Gomalandet. Ragnhild hadde en sønn før ekteskapet, Kristoffer, som utvandret til Amerika og har mange etterkommere i Seattle-området. Hun fikk flere barn med Iver Paulsen, deriblant min oldemor Gusta.), Ole (ungkar, utvandret til USA) Embjørg, Guri, Erik (jobbet først som baker, men flyttet etterhvert til Bolsøya hvor han jobbet i stenbrudd), Iver (fisker, har etterkommere i Kristiansund. Iver var den som tok over huset etter foreldrene.), Knut (bøkker)Johannes og Iver omkom i et skipsforlis på Talgsjøen.Både Kristoffer og Guri ligger gravlagt på gravstedet på Gomalandet, og farmor mener at graven eksisterer ennå. Guri døde i 1925, 95 år gammel - og min farmor kan huske henne fra hun selv var liten pike. Kristoffer var død før 1920.På vår slektstavle står Kristoffer Grønen oppført som sønn av Johannes Olesen Grønen (fra Søndre Jota) f. 1786 og Embjørg Lillesæter. Kristoffers farfar het Ole Olesen Grønen og er født ca 1750.Min farmor husker at Guri Iversdatter Berges mor ble omtalt som Ragnhild Berge.Jeg har forresten et gammelt fotografi av Guri Berge.Håper dette kan være av interesse! Dersom noen vet noe mer om forfedrene til Guri og Kristoffer, er jeg svært interessert i dette.mvh Lone-Eirin Lervåg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!TUSEN TAKK! No vart eg glad! Eg sit akkurat i sluttfasa med arbeidet av slektsheftet omkring denne familien, så om du sit på meir, så ikkje nøl! :-)Mor til Guri heitte Ragnhild Byrberget, ja, eller Berget! Artigt at farmor di hugsar det som ligg så langt attende, og i ei anna bygd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lone-Eirin Lervåg

Hei igjen,Fint om det kunne være til hjelp :-)Jeg vet ikke hva og hvilke deler av familien du er mest interessert i? Farmor har stort sett oversikt over hvem barna i søskenflokken (barna til Guri og Kristoffer) giftet seg med, og en del av etterkommerne.I tillegg har vi en del opplysninger fra slekta på Grønen (bl.a. en historie om Kristoffers forfedre).Du kan jo også ta kontakt med meg på mail: lone.lervag(alfakrøll)gmail.com, dersom det er noe spesielt du lurer på.Hva omhandler slektsheftet ditt og hvor langt tilbake i tid går det? Jeg vil være veldig interessert i opplysninger om Kristoffers og Guris forfedre.mvh Lone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.