Gå til innhold
Arkivverket

[#51034] Hvor ble de av?


Gjest Yngve Nedrebø
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Thorbjørn Amundsen Kysnæs, født 1861, emigrerte til Amerika i 1882. Lenke19. april 1883 emigrerte broren Ole, født 1867, og moren Brithe Pedersdatter, angivelig født i Kvinnherad i 1833.'Det har ikkje vore råd å funne ut kvar Brita, Torbjørn og Olav slo seg til i Amerika, heller ikkje om det finst etterkomarar etter dei' står det i 'Bygdejol', Årbok for Kvam sogelag 1999.Kan noen her hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Laila N. Christiansen

Litt mer informasjon fra etterlyser, for eksempel fødselsdatoer på emigrantene (folketellingen 1900 i USA gir fødselsmåned og år), greit å ha til å bekrefte eventuelle funn.jeg fant dem etter litt leting i ft.1865, her Lenke greit for folk å se - kan være noe å gå på.Særlig skrivemåter kan være interessante.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Arne Solås

Det er vel kanskje kjent at Britta Pedersdatter (50) og Ole Osmundson (19) ankom Boston med S/S 'Aleppo' (den 14.?) mai 1883. Destinasjonen var da Illinois.Man kan vel da tenke seg at Thorbjørn var bosatt der, men jeg har ikke klart å finne ham. Det nærmeste jeg kommer i 1900 må være en Thomas Osmondsen bosatt i Hall, Bureau, Ill. Han skal være f. i Januar 1860 og ha immigrert i 1880. (I 1910-tellingen er imm.året 1881). Deres eldste datter har fått navnet Bertha, men jeg anser selvsagt denne Thomas som en svært usikker 'kandidat'.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Viggo M. Fosse

Jeg har en del opplysninger om denne familien, inkl. forfedrene til moren Brita Pedersdtr. Svoldal.Thomas Osmondson (nevnt av Arne Solås) har lenge vært en av kandidatene som Torbjørn, og jeg er etterhvert ganske sikker på at han er rett person.Grundy County, IL Marriage Records viser : Thomas Osmundson (26 years ; f. i Norge) giftet seg 16, april 1887 med Sarah Anderson (19 years ; f. i Illinois). Han oppga foreldrenes navn som Osmund T. Osmundson og Bertha Peterson, og hun sine foreldre som Andrew og Belle Anderson.Thomas var kullgruvearbeider i 1900 og 1910, og farmer i 1920. I 1900 bodde familien i Hall twp, Bureau Co, IL og i 1910/1920 i Granville twp, Putnam Co, IL. I ca1922 flyttet Thomas og Sarah inn til Morris, Grundy Co, IL. I 1930 bor han der som enkemann sammen med en av døtrene. Sarah døde 1(2?). feb 1926 og Thomas 6. jan 1934 i Morris, og begge er gravlagt på Evergreen Cemetery der. Jeg har hans nekrolog med mye nyttig info.Thomas og Sarah fikk 11 barn, og alle var gifte pr. 1934 unntatt yngstedatteren Dorothy. I 1934 var det 28 barnebarn og 1 oldebarn, og jeg kan så langt gjøre rede for 23 av disse samt flere greiner av etterslekten i flere generasjoner i Illinois, Minnesota, Missouri og California.Jeg antar at både moren Brita og broren Ole (f. 7 august, 1866) er døde før 1900. I 1899 fikk T&S en sønn som ble døpt Ole (seinere kalt Earl), og en forklaring kan være at Ole var død en gang på 1890tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.