Gå til innhold
Arkivverket

[#51035] Olaf Fredrik Leander Eriksen f.1890 – Svenske foreldre?


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

Olaf Fredrik Leander Eriksen f.1890 – Svenske foreldre?Leter etter foreldre til Olaf Fredrik Leander Eriksen, døpt i Oslo domkirke 1890: ( [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5806&idx_id=5806&uid=ny&idx_side=-265>Lenke)Folketelling 1900 i Hedrum her: (Lenke) og konfirmert 1905 i Hedrum her: ( Lenke)Har problemer med å finne foreldrene i norske kilder. Mulig spor til mor på FS født i Skee, Gøteborg og Bohus i 1859. (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Linken til familysearch funket ikke, så jeg ser ikke hva det er. Kanskje du kan skrive infoen her. Om du skriver datoen, skal jeg se om jeg kan finne dåpen i kirkeboken.Har Olaf Fredrik noen søsken ? Kan det fremkomme noe mer info om foreldrene via hans evt søsken ?Ellers kan vel Leander være svenskt navn ? Hvor kommer Leander fra ? Du nevner ikke det navnet på noen av foreldrene. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Iflg. oplysninger ved Olafs dåp (lenke i #1) heter foreldrene Augusta Othilie Thorstenson f.1859 og Per Eriksen f.1830. Gift 1883 og hadde adresse Skippergt, Kristiania ved Olafs dåp i 1890. Ved Olafs konfirmasjon i 1905 står et kryss ved morens navn, og jeg har tydet dette til at hun da var død. Har lett, men finner dessverre ikke søsken. Har heller ingen andre opplysninger om foreldrene annet enn at faren var hotellvert, og at minst en av fadderene var født i Stokholm.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Jeg klarer ikke å si om den Augusta Ottilie er rett person.Hun er som lenken min i innlegg 3 sa født på Öfra Strängen/käret i Skee den 20 juni 1826. Datter av Torstein Corneliussen og Carolina Andersdotter.I 1868 flytter de til Kilarne u/Baggerød, også det i Skee. Her ble familien boende. Torsten corneliussen ble gift i alt 3 ganger, men ble hele tiden boende på Kilarne. På slutten bodde han der alene, etter at han for tredje gang var enke og alle barna hadde flyttet ut.Augusta Ottilie klarer jeg å følge i husforhør fram til hun i 1878 flytter hjemmefra og til Hogdal (usikker på om det er rett tolkning, men tror det). Der har jeg enda ikke gjenfunnet henne. Så jeg vet ikke om hun ble der eller om hun flyttet og da f.eks til Norge.Jeg har derimot ikke enda gjenfunnet henne i folketellinger hverken i 1880 eller i 1890. Det kan tyde på at hun enten er død eller har flyttet fra Sverige.Så noe avklaring er desverre ikke enda. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Anne Lene.Du skal ha takk for at du ville hjelpe til, og jeg forstår at du er bra oppdatert på svenske slektskilder. Men det er jo noen ganger slik at de man søker ikke er fanget opp i alle registreringer. Men jeg kom til å tenke på en ting når du nevner folketelling 1880. Er det mulig å søke slik som f.eks. på norske RHD: på fornavn Per og med yrke som begynner på hotell?Hilsen Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Jeg skal forsøke litt senere på det. Det er søkealternativ jeg ikke har prøvd, ellers har jeg prøvd mange.En annen ting jeg har mulighet til å se, men må ta det når jeg har tiden for meg iløpet av helgen. Det er å se om jeg kan finne Augusta Otilie i Hogdal. Giftet hun seg der, ble hun mor der ? Inn/ut flytting på den aktuelle tiden finnes ikke tilgjengelig så vidt jeg vet.Hvis Hanne leser dette i løpet av kvelden ? Kanskje Hanne kan søke på emigranten ? Jeg har forsøkt å søke etter Augusta Otilie på Emibas men uten hell. Hun hadde også en søster Charlotta født i 1856 også det i skee. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Søk i 1880 på Per med yrke hotell.... gan ikke noe svar.Har lett gjennom viede i 1883 både for Hogdal og skee, men også det uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen til Thorstein Corneliusson og Carolina Andersdotter i Skee: LenkeDet er vel samme par som får datter Augusta Otile, nevnt av Anne Lene i innlegg nr. 6?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Thorstein Corneliusson og Carolina Andersdotter får 3 barn i Skee, i følge denne kilden: I tillegg til Augusta Otilie fant jeg, Maria Charlotte Torstensson dpt 3 Okt 1856 og Carl Anders Torstensson dpt 27 Nov 1854. Lenke til Carl Anders her: LenkeVet ikke om dette kan være til hjelp i søking i svenske kilder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Skee 1811-1844 148602F3 127320 SCB-kod: 148602 SD-suffix: F3 Kön: M Födelsedatum: 1830-01-03 Förnamn: PETTER Adress: Blomsholm Mannens titel: torpare Mannens förnamn: Erik Mannens efternamn: Olsson Kvinnans förnamn: Stina Kvinnans efternamn: Svensd Kvinnans ålder: 35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Skee 1811-1844 148602F3 122400 SCB-kod: 148602 SD-suffix: F3 Kön: M Födelsedatum: 1826-10-25 Förnamn: TORSTEN Adress: Övre Strängen Mannens förnamn: Cornelius Mannens efternamn: Torstensson Kvinnans förnamn: Maria Kvinnans efternamn: Svensd Kvinnans ålder: 29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Skee 1816-1920 148602D2 190570 SCB-kod: 148602 SD-suffix: D2 Kön: M Födelsedatum: 1826-10-10 Dödsdatum: 1904-09-05 Titel: Husägare Förnamn: Torsten Efternamn: Corneliusson Adress: Baggeröd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei på dere Anne Lene, Gunn og Hanne.Takk for all hjelp. Har nok en følelse at både hun og han kommer fra Sverige, men det er ikke enkelt å komme videre uten mer sikre opplysninger. Fikk muligens en ny ide. Barnet var født og døpt i 1890. Foreldrenes boligadresse var ved dåpen oppgitt til Skippergt. 14, Kristiania. Tror kanskje jeg må forsøke å få tak den norske 1891-tellingen og se om familien finnes der. FT1865 og FT1900 oppgir jo fødested, og da finnes det vel også fødested i FT1891. Vet forresten noen hvilken menighet Skippergt. 14 tilhørte?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei på dere Anne Lene, Gunn og Hanne.Takk for all hjelp. Har nok en følelse at både hun og han kommer fra Sverige, men det er ikke enkelt å komme videre uten mer sikre opplysninger. Fikk muligens en ny ide. Barnet var født og døpt i 1890. Foreldrenes boligadresse var ved dåpen oppgitt til Skippergt. 14, Kristiania. Tror kanskje jeg må forsøke å få tak den norske 1891-tellingen og se om familien finnes der. FT1865 og FT1900 oppgir jo fødested, og da finnes det vel også fødested i FT1891. Vet forresten noen hvilken menighet Skippergt. 14 tilhørte?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei, her har både Hanne og Gunn vært aktive.Uff Skee er ikke av de enkleste å følge i noen kirkebøker. Skal forsøke med denne Petter Eriksen og se om jeg kan finne ut hvor han ender hen. Nøtten må jo kunne knekkes på et vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

HeiDis Oslo/Akershus har på sine hjemmesider lagt ut kretsinndeling med alfabetisk gatefortegnelse LenkeDenne kretsinndelingen skal kun være korrekt mellom 19. april og 18. november 1899. Skippergata hørte den gang til Vår Frelsers Krets.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har funnet litt om folketellinger i Oslo, her på Oslo Byarkiv. Dessverre ser det ut til at tellinger mellom 1883 og 1899 er gått tapt, så da finner du vel ikke så mye i disse kildene: LenkeKirkebøkene for Oslo Domkirke ( Vor Frelsers kirke) ligger digitaliserte fra denne tiden, og jeg har lett gjennom lysninger og vielser fra 1889- 1890 uten å finne Per Eriksson og Augusta der. Har også prøvd å finne dødsår til Augusta, også der ble det bom.I Gravminneregisteret på DIS hjemmesider fant jeg heller ingen av dem registrert.Litt av en nøtt det der.Håper noen finner sporene du trenger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Jeg mener å huske at 1891 tellingen finnes på statsarkivet, og jeg mener den også er der for Oslo. Registeret til det finnes i bøker der. Så lenge du har en adresse så bør det gå greit i hvertfall å vite om de er der.Hva med adressebøkene da ? F.eks for å finne ut om de bodde i Oslo i 1883 som er året de giftet seg.Prøv en telefon til Oslo Byarkiv da vel, de er utrolig hjelpsomme der.Skal se litt mer på Skee litt senere i dag. Skal nemlig bort snart, så jeg rekker det ikke nå på formiddagen. Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiTakk for hjelp og interssante innlegg. Tror jeg skal ta en telefon til Oslo byarkiv i dag og spørre om hva som kan finnes av aktuelle hjelpemidler der. Skal også spørre på det lokale biblioteket om muligheten for å få tak i FT1891.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.