Gå til innhold
Arkivverket

[#51037] Opphav til Jon Pedersen dpt.12.5.1724 i Lier (forts. av dbt.nr.50109)


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Dette må bli 'en ny dag med blanke ark og fargestifter til'.Takk til deg Maya for svaret i siste innl. i tema. nr 50109.Her er en brukbar kandidat til ei alternativ Maren/mari Christophersdtr; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8494&idx_id=8494&uid=ny&idx_side=-247>LenkeJeg klarer ikke helt å slippe et mulig ekteskap mellom 'en' Peder Hansen og Maren/ Mari Christophersdtr. Dette ikke minst på grunn av en stadig sterkere mistanke om at presten ikke har vært særlig nøye med en korrekt navnsetting.Jeg tør be om at det noen som vil vurdere disse; 20 mars 1726 (innf.6 på h.s)Lenke1 nov 1732 Lenke30 nov. 1732 Lenke19 feb. 1735

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

20 mars 1726: Baard Gunderuds sønn Rasmus. Faddere: Karj Renskoug, Marj og Eli Hansdatter, Ole Meren, og Lars Renskoug20 mars 1726: Sebiørn Egges barn Karj. Faddere: Ambros Egge, Signe Torstad, Eli Jansdt, Augustinius Renskoug, Jens Haugerud, Rasmus Sveres sønn20 mars 1726: Marte Evensdatter paa Sørsdals eye uegte barn Knud, aflet med en Ektemand Peder Jensen paa Sørsdal eye. Faddere: Berte Iversdt, Anne Eriksd Clemetsdal, Christen Iversen og Jens Christiphersen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

1 nov 1732: Mari Christophersdt Merens uekte barn Rønug, aflet med nu enkemand som var hendes nest fostende barn soldat Jon Jørgensen. Faddere: Aase Katterud, Aase Christophert Meren, Berte Jørgensdatter, Æln og Svend Meren, Gunder Christophersen Meren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

19 feb.1735: Marj Hansdatter tient paa Tranby og har begaaet leyermaal med Dragun Ole Jonsøn deres uegte barn Ingebor, fød hos hendes forelder paa Eeg Engen. Faddere: Elsebet Refting? Marj ?, Anne Hegsbro, Hans Tambour og Amund Leeret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Denne var vrien å lese, men Øivind er en god hjelper.30.nov 1732:Peder Svensen Meerns Søn Svend. Faddere: Rasmus Jonsen Suechrs (Sveres)qvinde, Ole Olsen Skredders qvinde, Aase Olsdt Kirkerud, Æln Meren, Svend Maarch, Lars Andersen Skustad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til Maya og Øivind.Når det gjelder Mari/ Maren Christophersen, så har jeg ett sted også sett navnet Mari Christopher Hansen (jeg finner det ikke igjen).Hva og om dere mener noe om Mari Christophersen som alternativ (innl.1, med lenke, viet i Modum 26 okt 1721 til Peder Hansen) i den floken vi er inne i, så kom med det.Jeg ser behovet for at det nå blir gjordt forsøk på ett sammendrag av det vi mener å vite. Debatten begynner og bli uoversiktelig.Anne Cecilie har i forrige tema nr.99 pekt på flere vesentlige ting. Kunne du Anne Cecilie, tenke deg og sette opp en foreløpig oppsummering, som vil lette det videre arbeid. Når jeg selv prøver, så spriker det alle veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Ser ut som Innlegg (1) og innlegg (7) er den samme Maren/mari Christophersdt som vies til Peder Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Ja det var på FamilySearch jeg fant hendelsen, for så å sjekke den med kirkeboken. Tidsmessig passer hun perfekt.Det er også en Mari f. på Meren;Lenke Hun har jeg ikke sett tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Vel, Einar, vet ikke om jeg har noe mer oversikt enn noen andre. Men jeg kan prøve.Jon Pedersen f 1724. Med følgende opphav:(innl 99 i forrige følgetong) Peder Hansen Bakkemeren f ca 1685 ang gm Kari Henriksdatter. De giftet seg i 1710.Peders far: Hans Pedersen Bakkemeren f ca 1660 d. 1732 gm Ellen Olsdatter. Av barn nevnes Karl, Peder, Ole, Jon og Kirsten.Hans far: Peder Ingebretsen, f. ca. 1612, d. 1688, visstnok gift med Gunhild Halvorsdtr., d. 1686. Av barn nevnes Peder, Ingebret og Hans.Koneemner til Peder Hansen: 1. Viet 1710 Kari Henriksdatter - døde ant 1715 (Kari Stenberg) 2. Peder Hansen Rødeies hustru dør 1751 - usikker vielse mellom 175-1721.Teorier: 1. Det er ikke 'vår' Kari Henriksdatter som dør i 1715, men i 1751. Hun er da mor til alle Peder Hansen Merens barn før dette.2. Det er 'vår' Kari som dør 1715 og som da er mor til Kristi f 1711. Peder Hansen må derfor ha giftet seg igjen før 1721. Da er det vel her Mari Christoffersdatter kommer inn. MEN da kan han ikke ha giftet seg med Gunhild Gulbrandsen Sjåstad i 1748. HVIS det da ikke er snakk om et ureg dødsfall/skilsmisse (som ant var meeeget vanskelig og dyrt å få til på denne tiden - og vi snakker om fattige bondefolk/husmannsfolk her).3. Kari dør i 1715. Peder gifter seg i rundt 1720-21. Peder Hansen Stenberg i 1748 er en annen og yngre Peder som får flere barn fram mot 1760-tallet.Jeg kan egentlig fortsette med mange varianter over samme tema.Men uansett hvordan det snus og vendes på så må vel Peder ha skiftet etter noen av disse 'fruene'. Det finnes ikke noe skifte etter Peder i 1765 har Øivind sagt. Men kanskje det er skifte etter Kari Henriksdatter 1715-1721? Det er vel ikke noe skifte i 1751 så lenge Peder ikke giftet seg igjen.Snakk om å stange hodet i veggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Vi ser nok bare skogen, løsningen ligger nok her hos oss etter eller annet sted. Det ene skifte register som vi kjenner er denne:LenkeØivind sitter med disse rullene, men han drar i dag til Finnskogen, og jeg slenger meg med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk Anne Cecilie.Ditt innlegg tyder på vel overveide tanker og muligheter. Selv vil jeg nå bruke nødvendig tid på ta til meg av innholdet, la det synke, for så å se hva det kan medføre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg er usikker på om det er den rette person (dvs om det virkelig står Kari Stenberg) begr. 18 april 1715. Det er den eneste Kari jeg finner i 1715. Ved å sammenligne andre døde, så ser det ut for meg at denne presten følger hovedregelen ved innføring av døde hustruer og da nevne ektemannens navn først. I vårt tilfelle burde det vel da stått: Peder Hansens qvinde. Tar jeg feil her ?På leit etter en yngre utgave av Peder Hansen Stenberg, så ser jeg at på FamilySearch, der er det ingen Peder Hansen med Hans Pedersen til far som er født i Lier i tiden 1700-1720. Det er noen i Bragernes og Norderhov.Vi får håpe at Maya (13) klarer å finne løsningen midt i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Det står faktisk Kari Stenberg: LenkePresten skrev forskjellig, men denne var jo litt 'merkelig' i forhold til det normale, enten skrev han Pigen, Enken eller som du nevner, ektemannens navn først.Denne 'nøtta' klarer jeg nok ikke Aksel Einar, men at dere har riktig Jon Pedersen er dere helt sikre på ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

'Vi ser nok bare skogen' skriver Maya (13). Faktisk tror jeg Maya har rett.Under Stenberg står det '......brukte denne plassen fra 1748 til han døde....'. Den Kari Stenberg som døde i 1715 kan vel ikke da ha vært kona til Peder Hansen. Han kom jo til denne plassen først i 1748.Her stanger vi virkelig hode i veggen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

I kirkeboken for Bragernes finnes en Jon som døpes 4.mai 1715, deres Jon dør 68 år gammel og vil da være født ca 1716. Far er Peder Jonsen Dragon. Faddere: Inger Alexanders, Annechen Pedersdt, Erland Sandaker (Sandagger) og Arne Christophersen Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk Maya.Dette sporet stemmer bedre i utgangspunktet enn Peder Hansen. Som du peker på vil da den oppgitte alder ved død for Jon Pedersen være riktig. Dernest vil også navnetradisjonen være ivaretatt.Spørsmålet blir da hvem denne Peder Jonsen er? Inntil noe annet kommer på banen vil jeg tippe at vi er tilbake på Øksnevoll.Brukere.I) Gard, br. seinest 1593-ca. 1640. Barn: Jon, Sven. Gard eide 15 lp. i gården her og 15 lp. i Sjåstad. Sønnen Jon flyttet til Sørum og bygslet bort gården her til II) Henrik, br. ca. 1640-1654. Så ble bygslaSønnen Jon flyttet til Sørum (Nord Vestre)Brukere.I) Nils Larsen, br. senest 1612-1630. II) Ole Haldorsen, br. 1631-1634. Så ble bygsla overlatt til III) Jon Gardsen Øksnevoll, f. ca. 1615, d. 1683, g. m. Karen Ambjørnsdtr. som druknet seg i 1675. Jon nevnes som lensmann 1652-60. Deretter overtok IV) Peder Pedersen, f. omkring 1646, d. 1717, g. m. KarenOm Peder Jonsen er sønn av Jon Gardsen ?, da vil vi kunne si; 'Nu går alt så mye bedre'.Jeg er spent på hva Anne Cecilie mener om disse ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Peder Jonsen Dragon (18). Det at Peder var soldat åpner for beordring til andre steder.Jon Gardsen Sørum (19) nevnes som lensmann. Det står intet om eventuelle barn. Mitt spørsmål blir da: Kan det finnes andre historiske kilder siden han var lensmann?Jeg kan ikke noe med skifter, men det er vel grunner som tilsier at det burde være skifte etter Karen Ambjørnsdtr. som druknet seg i 1675?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.