Gå til innhold
Arkivverket

[#51037] Opphav til Jon Pedersen dpt.12.5.1724 i Lier (forts. av dbt.nr.50109)


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Det kan se slik ut Maya, men: Vanligvis gikk det ca. 6 uker før introduksjon blei foretatt. I dette tilfelle skjedde det vel noe raskt. (Det er litt pussig at nøyaktig 1 mnd. tidligere, dvs. 4 april var det en Anders Jonsen Dragon, som bar sitt barn fram til dåp).Maya,vil du kommentere mitt innl.(24).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Her er også en god kandidat; Jon Pedersen dpt. 17 mars 1715 på Norderhov. Far: Peder Ødegaard. Navnet Ødegaard passer jo godt inn i forbindelse med Øksnevoll / Meren / Sørum; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8519&idx_id=8519&uid=ny&idx_side=-119>Lenke. Ca. 2/3 nede på høyre side. Tar også med fra FamilySearch

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innlegg (24):Det er mulig at Lier Historielag kan sitte med informasjon om lensmenn som har vært i Lier, jeg kjenner ikke til hva som er i deres bibliotek.Hvis Karen Ambjørnsdtr. var gift og ektemannen giftet seg igjen, skulle det ha vært skifte etter Karen.Innlegg (27): Denne Jon Pedersen som du nå fant i Norderhov må bare sjekkes opp, dette er en god kandidat. Har søkt etter konfirmasjonen men finner ingenting, ukjent skrift også. Vi trenger noen fra Ringerike til å hjelpe oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Her er vielsen 28 aug. 1708 til sistnevnte Peder Jonsen m. frue Anne Christensdtr. (den tredje innf. på høyre side;LenkeHar du Maya noen kontakter på Ringerike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Ringerike slektshistorielag og Ringerike historielag er alltid behjelpelig. Akkurat nå er jeg på jobb, og har ingen e-postadresser tilgjengelig. Men er vi heldige følger de med på denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg var muligens litt for rask med innl.29. Men om Peder Ødegaard og Peder Jonsen er den samme, så styrker jo det bare mulighetene. Sistnevnte Peder Jonsen var dog den eneste aktuelle brudgom jeg kunne finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Ringerike Slektshistorielag har funnet dette:Ødegaarden lå i Soknedalen (Lunder annex) på Ringerike. Garden er og navnet Snodalen. Den lå opprinnelig under gården Haukedalen. Som det går fram av kirkeboka ble Jon døpt i Lunder.Foreldrene var Peder (Engebretsen) og Ingeborg Torkildsdatter. (Ingeborg var datter av Torkel Olsen Snodalen og hans første kone Berte Jonsdtr).Peder og Ingeborg ble trolovet 22.mai.1712 i Lunder kirke. (Ingeborg er her feilskrevet Trulsdtr) Men ved vielsen 31 er Ingeborg reg. med sitt rette navn - Torkildsdtr. Foreløpig har vi intet om hvordan det gikk med Jon Pedersen f.1715.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Maya og til Ringerike Slektshistorielag.Da er vi vel like langt,vi kan vel ikke fabrikkere en ny Jon, så da ser ikke jeg annen mulighet enn Jon Pedersen dpt. 12 mai 1724.Siden Anne Cecilie ikke har vært på banen ved de siste alternative Jon, så håper jeg hun har løst gåten på andre vis. Personlig er så godt som sikker på at vår Jon kan føre sine aner via Øksnevoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til dere alle.Jeg skal innrømme at jeg kjenner meg noe 'deppa' her jeg sitter. Det har vært en fantastisk innsats fra så mange. Likevel ser det ut til at vi fremdeles står der vi startet. Jeg legger inn lenke til starten på Jon Pedersen, tema nr.50109 LenkeDere er vel enig med meg at følgende to spørmål ikke er gitt overbevisende svar:1) Når blei vår Jon Pedersen født ?2) Hvem var hans foreldre?I temanr. 49736 (43) av Maya blei det antydet en mulighet bare Øivind kom hjem fra ferie. I denne forbindelse drister jeg meg til å spørre slektsforsker gruppa om de ved anledning kan tenke seg å sette denne saken på dagsorden ?Om vi ikke har møtt veggen, så ber jeg den som eventuellt måtte se en lysning om at vedkommende da gi det tilkjenne. Slik det nå er, så gir jeg opp.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Skal love at jeg ikke er noe nærmere løsning enn dere, Einar!Har vært mer opptatt av sjørøvere enn aner de siste dagene...Syns det er interessant med alternative Joner. Syns Ringerike-Jon er verdt å sjekke ut.Ellers må vi bare prøve å finne ut mest mulig om Jon i Lier. Hvem var han fadder for? Har vi funnet noe skifte etter han eller Pernille (som døde i 1799)?Og hvem er denne Jon:Sanden (bnr. 10).under Hørte I 1758 utstedte Hans Didriksen kontrakt på jordstykket Sanden til 1) skomaker Jon Pedersen, f. ca. 1722, d. 1788. Barn: Hans, Maren, Peder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Bare for sikkerhets skyld. Maya skriver (32) 'Foreløpig har vi intet om hvordan det gikk med Jon Pedersen f. 1715'. Den kandidaten som jeg lanserte i innl. 27 J.P. f. 1715 viste seg jo å være feil. Avklaring her gir jo Maya i innl. 32.Til Anne Cecilie må jeg også bare beklage at Ringerike-Jon da viste seg å være feil. Der trodde jeg faktisk at vi hadde skutt gullfuglen.Er dere enig i min konklusjon i innl. 17 ?Til Maya (18) ser jeg kun en mulighet, og det er om det finnes opplysninger i de militære ruller, som for den personen kan vise tilbake til Øksnevoll / Meren / Sørum.Men som sagt, jeg kan ikke se at jeg har flere kort på handa.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Da får vi se på hvem Jon'er er faddere for:Jon Hennum, fadder for Christen f.31/10-1717: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8435&idx_id=8435&uid=ny&idx_side=-152>LenkeJon Eegeie, fadder for Eli døpt.6/2-1729: LenkeJon Maarch, fadder for Anders døpt 11/6-1730:LenkeJon Skjeggerud, fadder for Randj døpt 24/9-1730: LenkeJON PEDERSEN SKJEGGERUD, fadder for Mortine døpt 26/3-1731: LenkeJon Walle, fadder for Marthe døpt 4/7-1731: LenkeJON PEDERSEN EEGeie (EIK), fadder for Ambiør døpt 6/12-1733: LenkeJon Egebergeie, fadder for Knud døpt 2/5-1734:LenkeJon Eegbraaten, fadder for Lars døpt 3/6-1734:LenkeJon Brurberg, fadder for Marte døpt 11/12-1737: LenkeJohn Clemetsdal, fadder for Anne døpt 17/9-1747: LenkeJon Rød, fadder for Anne Ellene døpt 21/10-1764:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Disse Jon'er er hentet fra kirkeboka 1749-1761:JOHN PEDERSEN MEREN, fadder for Anne døpt 28/2-1751: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8437&idx_id=8437&uid=ny&idx_side=-38>LenkeJOHN PEDERSEN RØDSEIE,fadder for Jnger Christine døpt 28/2-1751: LenkeSOLDAT JOHN PEDERSEN MEEREN,fadder for Ambiør døpt 22/8-1751: LenkeJOHN PEDERSEN SKJEGGERUD, fadder for Lars døpt 11/11-1753:LenkeJOHN PEDERSEN RØDSEIE, fadder for Karen døpt 14/12-1755: LenkeJOHN PEDERSEN MERENEIE,fadder for Christopher døpt 14/3-1756:LenkeJOHN PEDERSEN KIØSTERUD,fadder for Malene døpt 8/8-1756:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Om 'vår' Jon skulle være den Jon som blir dpt.12 mai 1724, så vil han vel være for ung som fadder til de fleste i innl. 37.Jeg fant i dag en vielse den 9 mai 1756 for Jon Pedersen Enger og Anne Olsdtr; Lenke Jeg tror neppe det er vår mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner disse Jon'er i kirkeboka 1766-1777:JON PEDERSEN HØRTEEIE,fadder for Jens døpt 19/2-1769:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8438&idx_id=8438&uid=ny&idx_side=-57>LenkeJON PEDERSEN MERENeie, fadder for Marthe døpt 3/3-1773:LenkeJON PEDERSEN ONSTAD,fadder for Marthe døpt 7/7-1776: LenkeJON PEDERSEN WALSTAD, fadder for Simon døpt 19/1-1777:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Innl. 38 og 43 kan være både oppklarende og forvirrende. Det er tre stedsangivelser som går igjen: Meren,- Meren eie,- og Stenberg.Når det i samme innføringen blir brukt både Meren og Meren eie, så må det vise til forskjellige hjem-plasser. Det som virker forvirrende er at John/Jon Pedersen blir plassert både på Meren og ved andre innføringer på Meren eie. Om dette ikke er slurv fra presten, så viser det et vi her har å gjøre med to forskjellige John/Jon Pedersen. Hva mener du Maya (og dere andre) om dette ???????Hvem brukte plassen Stenberg før Peder Hansen kom dit i 1748? Det må også ha vært flere bosatt der enn Peder Hansen også etter 1748,jfr. dpt.14 mars 1756, da Henrik Andersen Stenberg bærer sin sønn Christopher fram til dåp.Så til en opplysning som kan føre til et gjennombrudd. Ved dpt.22 aug. 1751 av Ambjør så nevnes blandt fadderne; Soldat John Pedersen Meren. Jeg går ut fra at i de militære ruller så må det stå noe om foreldre / nærmeste pårørende (med adresse) til soldaten.Til deg Maya. Er det mulig at dere kan få sjekket både denne John/Jon Pedersen samt både far og sønn i ditt innl.18 ????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Se innlegg (23)og (25), det er feil Peder Jonsen.Får ellers et tips fra Ringerike slektshistorielag, men denne er født i 1727:Er ikke sikker på om dere har utelukket den Jon Pedersen som var døpt født 1727 i Lier. Han var jo fra Myrehagen I,under gården Myre Lenke til bygdeboka: [url="http://www.lier.kommune.no/liers-historie/myre.htm>http://www.lier.kommune.no/liers-historie/myre.htmKirkeboka viser også at Jon var dpt. 9.feb.1727 og at faren var Peder Jonsen Myrhagen. Lenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Til deg Maya (og andre). I innl. 44 er det to avsnitt med flere ?????? etter.Hva med et svar/kommentar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Innlegg (44): Meren er selve gården. Mereneie er en husmannsplass under gården, men navnet på husmannsplassen er ikke nevnt av presten. Stenberg er en husmannsplass. Nederst på siden til Søndre Meren finner du omtale av Stenberg: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

innl. 47 svarer/kommenterer ikke på noe av det jeg forsøker å belyse i innl. 44. Det som står i innl. 47 er jeg selvfølgelig klar over. Da må jeg forsøke å formulere meg på annen måte.Siden presten tydelig skiller mellom boplassene Mehren og Meren eie, og at i enkelte tilfelle er Jon Pededersen (JP) knyttet til Meren, og i andre tilfelle til Meren eie, så kan det se ut til å være to forskjellige JP. Dette var det første avsnitt med mange ????? etter.Det andre gjaldt om dere kunne sjekke i de militære ruller om der var opplysninger om hvem som er foreldre til Soldat Jon Pedersen.At jeg også vite til ditt innl. 18, så var det av den enkle årsak at du selv avslutter innl. 32 med: 'Foreløpig har vi intet om hvordan det gikk med Jon Pedersen f. 1715'.Så derfor gjentar jeg mine spørsmål i innl. 44.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei til dere i Lier.Av en eller annen grunn blei det stopp i debatten etter innl.49. Muligens er alle på ferie ?Hvem var Kari Stenberg som d.i 1715?, se innl. 12 og 16. I dag fikk jeg plutselig tanken om at det kunne være flere Stenberg enn på Bakke-Meren. Ved oppslag finner jeg da plassen Stenberg på følgende gårder: Kovested,- Sjåstad,- Bakke-Meren og Søndre Meren.Under brukere på Kovestad finner jeg denne Kari: 'VIc) Jørgen Johansen Enger, g.m. Gullaug Olsdtr. Enger, f. ca. 1668, d. 1737. Barn: Ole, Håken, Anna, Kari. Ved skiftet etter ham i 1719....' Om hun kan knyttes til Stenberg står det intet om.Det jeg mener med dette er at det kan ha vært flere Kari Stenbergère. Dette styrker til en viss grad hva Anne Cecilie nevner som teori 1 i innl 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.