Gå til innhold
Arkivverket

[#51037] Opphav til Jon Pedersen dpt.12.5.1724 i Lier (forts. av dbt.nr.50109)


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne C Strandslett

HeiFra 1701-1726 ble det født en Jon i Lier med Peder til far og det er Jon f 1724 som er mest sansynlig identisk med Jon Pedersen Hørte - som forøvrig fikk en ektefødt sønn Peder ca 1 mnd før 'vår' Jon Pedersen Mereneie fikk sin ektefødte sønn Halvor.Min konklusjon er at 'vår' Jon antagelig ikke ble født i Lier, at han mest sannsynlig ble født rundt 1716, at han var soldat og ikke tilhørende på Meren annet gjennom giftemål med Pernille Gundersdatter Meren.'vår' Jon fikk antagelig to barn utenfor ekteskap, i 1748 og i 1752 (litt usikker på den siste):Datteren Anne i 1748: Marj Gundersdatter,der tiente i Frogner Præstegaard,og sammesteds begich leyermaal med Gevorben Soldat John Pedersen Berfløt,og staar ved Major Brochenhuses CompagnieSønnen Lars i 1752: Oste Olsdatter Morch hos Sebiørn,som sammesteds begich leyermaal med John Pedersen Rødseje, Soldat ved HEr:Capit: Hejermands Compagnie i Friderichsstad, Deres uægte barn Lars.Hvordan kan man finne mer ut om denne soldaten???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Anne.Jeg beklager enda en rettelse av meg selv. I det tredje siste avsnitt innl.73 som begynner med Peder Hansen, der skal stå: Jon Pedersen Hørte eie, 64 år mai 1788. Jon Pedersen Meren eie, 68 år mai 1784. Jeg tar også med Peder Hansen Bakke Meren eie, 80 år jun. 1765.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Anne.Jeg beklager enda en rettelse av meg selv. I det tredje siste avsnitt innl.73 som begynner med Peder Hansen, der skal stå: Jon Pedersen Hørte eie, 64 år mai 1788. Jon Pedersen Meren eie, 68 år mai 1784. Jeg tar også med Peder Hansen Bakke Meren eie, 80 år jun. 1765.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Kan dette være en kandidat til rett Jon Pedersen. Se navnene på foreldrene. Far: Peder Ødegaard (en av fadderne til Jon P. døpt 12 mai 1724 var Anne Ødegården). Mor: Ingeborg. LenkeSønnen til rett Jon P. var Halvor, som fikk en datter ved navn Ingebor, se lenke innl. 75.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Maya og Anne C. og dere andre.Viser til innl. 45 av Maya.Etter mye leting finner jeg: LenkeAv en eller annen grunn klarer jeg idag ikke å legge inn lenke av skanned kirkebok fra Bragernes: 12 sept. 1723. Peder Jonsen Myrhagens barn Jon. Blandt fadderne; Marta Bergfløt og Engebret Bergfløt. (Er det en som vil legge inn lenke til dette, samt tyde navnene på fadderne ?)Om nevnte Peder Jonsen Myrhagen her er samme person som eventuelt får enda en sønn ved navn Jon, døpt i Lier 9 feb. 1727, da er det mye som tyder på at vi har funnet den rette Jon Pedersen.Anne Cecilie har jo pekt på forbindelsen til Bergfløt, bl. a. ved vielsen av Jon Pedersen Bergfløt og Pernille Gundersdtr. 4 jan. 1761 i Lier. Når jeg nå finner navnet 'Bergfløt' igjen blandt fadderne, da fornemmer jeg en mulig løsning på gåten.Når Anne C. er 99% sikker på Jon Pedersen Hørte eie, så er vel det eneste som mangler det faktum at Halvor ikke er nevnt blandt barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Jeg prøver med lenken til barndåpen til Jon her nest nederst høyre s. kirkeboka: LenkeLykke til med dette funn av barndåp.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Forsøk på tyding av faddere:Mari Andersd. Myrhagen, Martha Bærgfløt, Ingebret Bergfløt , men siste navnet greier jeg ikke i farten.Håper spesialister kan hjelpe dem med tolkingen.Mvh. Gunn ( Nå i Sverige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Takk til deg Gunn.I de digitaliserte kirkebøker for Lier der står: 'Jan' døpt 9 feb. 1727. Far; Peder Jonsen Myrhagen.Når jeg studerer den skannede kirkebok, så ser det ut for meg som at det kan tolkes som 'Jon'. Permanent sidelenke: Lenke (nr 3 på h.s.)Er det en skiftskyndig som vil sjekke dette ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Når jeg sammenlikner med andre forekomster av a og o på samme side, synes jeg ikke at det er mulig å avgjøre om den omdiskuterte bokstaven er en a eller en o. Jeg mener å finne både a'er og o'er som er tilnærmet like vokalen i Jan/Jon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Først vil jeg bare bekrefte at jeg fremdeles lever. At det er gått så lang tid siden jeg sist lot høre fra meg, det må jeg bare innrømme har sin årsak i at jeg var lei, dvs. jeg var i ferd med å gi opp. Men så er det en mail jeg fikk fra Maya 7.jan. d.å. som stadig har utfordret meg. Hun skriver at vi helt kan se bort fra Jon Pedersen, med Peder Jonsen Hørte som far. Derimot peker hun på Jon Pedersen født ca. 1716. (Se også innl. 18).Anne Cecilie har jo også pekt på at hun tror J.P. ikke kommer fra Lier.Jeg har nå i noen dager forsøkt å gjennomgå alle innlegg, da i håp om å finne noe å kunne bygge videre på. Selv om det da fremdeles etter min oppfatning, er mye som kan peke mot at J.P. har en far ved navn Peder Hansen, så vil jeg i første omgang se på muligheten for at det må være Peder Jonsen.Jeg starter med å vise til husmannsplassen Myrehagen 1 under gården Myre i Lier: Per Jonsen var husmann her fra seinest 1725. Han var gift med Kari Olsdtr., d. 1747. Barn: Jon, Ola. Etter Pers død 1739 fikk enka skjøte på plassen for 20 dlr. Hva kan vi finne om denne Per / Peder og hans sønn Jon ?(81) av Gunn, viser til kirkebok fra Bragernes 1723: 12.sept.1723 Peder Jonsen Myrhagen barn Jon. Faddere: Mari Anders Myr…., Marthe Bærfløt, Engebret Berfløt og ???? (45) av Maya, J.P. dpt. I Lier 9.feb.1727. Far: Peder Jonsen Myrhagen. Faddere: Marthe Povelsdtr, Eli Thordsdtr. ??, Anne Børgersdtr, Svend ? Landfald, og Niels Jacobsen Myrhagen.Her kommer et tanke-ekspriment: Jeg følger tankene til Anne Cecilie om at vår J.P. kan komme utenfra. Jeg har til nå ikke kunnet finne ut av Per (Peder) Jonsen Myrhagen g.m. Kari Olsdtr. med bl.a. en sønn Jon, dvs. hvor disse kommer fra. Presten kan ha hatt lite kjennskap til denne fam. Om vi da våger å tenke at de kom fra Bragernes, og at denne Peder har fått tre sønner som alle fikk navnet Jon (de to første antas da å være døde før han som blei døpt i 1727), at alder på J.P. ved sin død blei satt til 68 år på grunn av at han blei forvekslet med sin ”eventuelle” bror dpt. I Bragernes 4. mai 1715 (se innl. 18 av Maya. Det virker for meg som at J.P. må være Jon på Myrhagen. Bergfløt nevnes blant flere av fadderne ved de forskjellige dåpshanlinger.Jeg er forberedt på å bli slaktet på grunn av mine ”ville” tanker. Men jeg håper likevel at det er noen som vil kommentere.På FamilySearch fant jeg en Pehr Jonsson f.ca.1670 i Sverige g.m. Karin Olsdtr. F. ca. 1670 i Sverige, men gift ca. 1695 i Norge: LenkeMvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hyggelig å se ditt navn igjen her!Om Lier-presten ved Jon Pedersens begravelse i 1784 skrev 68 år pga en forveksling mellom tre brødre, må han nesten ha hatt Bragernes-kirkeboka for handa. Jeg synes ikke det virker så sannsynlig. Prestene kunne i beste fall konsultere eldre kirkebøker i eget arkiv, men vanligvis baserte de seg nok på (muntlige) opplysninger fra de etterlatte.Men opplysningen om at Jon Pedersen var 68 år da han døde, kan være gal. Det ville ikke overraske meg. Så på bakgrunn av denne opplysningen alene, ville jeg ikke utelukket Jon Pedersen født 1727.Så forstår jeg deg dithen at du fokuserer på at den ukjente faren skal ha vært en Jonsen eller en Hansen. Hvorfor se bort fra andre farsnavn?Vielsen på FS synes temmelig verdiløs, ettersom det ikke er mulig å se hva som er kilden, ei heller står det hvem som har bidratt med opplysningen. Uansett - en kvinne som giftet seg ca. 1695 var neppe fruktbar ennå i 1727.Hilsen Kristian Hunskaar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei igjen Aksel Einar, hyggelig at du er tilbake.Finner ikke noe mer enn det som står i Liers historie om Peder Jonsen:Peder Jonsen ukjent fødselsår.Død på Myrhagen, begravet 23 juli 1739 i Frogner kirke Gift (ukjent vielsesår) med Kari Olsdt.Død på Myrhagen, begravet 29 okt. 1747 i Frogner kirkeDe får disse barna: Ole født på Myrhagen, døpt 4 mars 1725 i Frogner kirke Jon født på Myrhagen, døpt 9 febr. 1727 i Frogner kirkeLes mer om gården i Liers historie: Myre: Myrhagan IHar ikke funnet denne Jon viet eller død i Lier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Litt oppsummering av informasjon vedrørende Jon Pedersen, hentet fra denne og tidligere debatter:1) Jon Pedersen Bergfløt ble gift i Frogner 4. januar 1761 med Pernille Gundersdatter ([url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061214650658.jpg>Lenke).2) Jon Pedersen Meren-eies sønn Halvor døpes 1761 (Lenke).3) Jon Pedersen Meren-eie ble gravlagt 1784, 68 år gml (Lenke).4) Innleggskvinnen Pernille Gundersdatter ble gravlagt 1799, 79 år gml (Lenke).Det må være greit å anta at Jon Pedersen i 2) og 3) er samme mann. Siden Halvors mor ikke er nevnt ved dåpen, er det ikke gitt at Pernille Gundersdatter var hans mor og at Jon Pedersen i 1) er samme som Jon Pedersen i 2) og 3). Men siden Anne C. Strandslett oppgir at Pernille Gundersdatter var fra Meren (f.eks. debatt 51037, innlegg 71), får vi tro at Jon Pedersen Bergfløt (1761) er identisk med Jon Pedersen Meren-eie (1761 og 1784).Når Jon Pedersen først kan nagles til Bergfløt, bør han være identisk med:4) Jon Pedersen Bergfløt, vervet soldat ved major Brockenhus' kompani, fikk 1748 dattera Anne utenfor ekteskap med Maren Gundersdatter, som tjente på Frogner prestegård (Lenke).Siden Jon Pedersen var på Bergfløt i 1748 og 1761, er jeg mindre tilbøyelig til å tro at han var den soldaten Jon Pedersen Rød-eie som 1752 fikk sønnen Lars utenfor ekteskap med Åste Olsdatter. Denne Jon Pedersen var soldat ved kaptein Hejermands kompani i Fredrikstad (Lenke).Er det da flere kildesteder som med sikkerhet kan knyttes til denne Jon Pedersen?Major Brockenhus er formodentlig Owe Friderich Brockenhus-Schack, som jf. Olai Ovenstad var major i 1748 (s. 151: Lenke). Leser jeg Ovenstad rett, var han ved 1. Opplandske nasjonale infanteriregiment, deretter ved Rappes gevorbne infanteriregiment - og det kan jo passe, siden Jon Pedersen var en vervet soldat. Rappes regiment er også kjent som Sønnafjelske gevorbne infanteriregiment (Lenke). Noen arkivstykker knyttet til dette regimentet finnes i Kommanderende General I i Riksarkivet (L0316 ff:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Mange takk til deg Kristian, for at du kom på banen, og da med en flott oppsummering. Jeg kjenner ikke til flere kildesteder som med sikkerhet kan knyttes til denne Jon Pedersen. Forgjeves har jeg også lett etter ham som konfirmant. På biblioteket i Arendal har jeg forsøkt å få hjelp til å framskaffe militært kildemateriell, men uten resultat.Takk også til deg Maya.For meg ser det ut som at denne 'nøtta' ikke lar seg knekke, med mindre ........Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg undersøkte i dag pakke L0321 i Kommanderende General I (jf. mitt forrige innlegg), som skulle inneholde 'lister'. Dessverre var dette bare lister over offiserer og befal, ikke menige soldater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei. I en mail fra Kristian Hunskaar poengterer han bl.a. det faktum at den eneste kjente tilknytning for Jon Pedersen før 1761, den var til Bergfløt-eie. Dette har gjordt at jeg igjen har forsøkt å finne ”mulige” spor der, og det tror jeg faktisk at jeg fant.Berfløt. Eiere. Skylda av Berfløt, 2 skpd., var delt likt mellom arvingene Mikkel Brasen og Kristen Mikkelsen på Strøm i 1647. Seinere satt sønnesønnene til Mikkel Nilsen, Mikkel og Jens Nilsen, med halvparten, 1 skpd., hver. Herr Mikkel Nilsens arvinger utstedte i 1721-1728 skjøte på halvparten til medarvingen Peder Grønbech, som var gift med deres søster Marte Mikkelsdtr. Thune. Sønnene hans utstedte i 1755 skjøte på nordre halvdel av Berfløt, 1 skpd., for 420 dlr. til brukeren Hans Olsen, som pantsatte sin del av gården for hele beløpet til Poul Holter på Skjåstad. Denne Peder Grønbech må være den samme som Peder Hansen Grønbech som jeg finner på: SØNDRE HUSEBY Da kontraktstida var ute, ble gården overtatt av eieren 5) skipper Peder Hansen Grønbech, d. 1755, g. m. Marte Mikkelsdtr. Thune. Barn: Hans. De flyttet hit fra Strømsø 1739. GrønbechSom barn nevnes her kun Hans. Under Berfløt så står det ”Sønnene hans”, som da må bety at han hadde flere. Det står at de flyttet fra Strømsø til Huseby i 1739.Mitt spørsmål blir da: Er det en som kan finne fram til det nevnte skjøte i 1755 ? Har vi her flaks, så er Jon en av de sønnene som utsteder dette skjøte. Om det her skulle bli fulltreff, ja så kan vi også satse på at J.P. er født på Strømsø.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Jeg har forsøkt å finne spor blandt kommunikantene på Strømsø. Peder Grønbech og Ingeborg Mikkelsdtr forutsetter jeg må være et ektepar. da de nevnes sammen ved flere anledninger.I 1738 på s. 59 (nederst på v. side) som nr. 11 og 12:[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8462&idx_id=8462&uid=ny&idx_side=-63>LenkeSamme år, s.69 ( nesten øverst i v. kolonne) som nr 17 og 18:Lenke I 1739 på s.72 (midt i v. kolonne)som nr.21 finner jeg en Jon Grønbech:Lenke I 1732 på s.10 ved nr.23,24 25 syntes det noen navn som kan være av verdi. Her trenger jeg hjelp til tyding.LenkePå s.11 trenger jeg også hjelp til tyding. Det gjelder nr.40 og 41. Peder ???? og Ingeborg Mikkelsdtr ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei Egentlig hadde jeg gitt opp denne føljetongen, men jeg har nå i 2 dager sittet å studert innholdet. Da kommer jeg til at det gjenstår å få tydet navnene i følgende:LenkeDet er innleggene nr. 81 og 82 av Gunn Huglen som har inspirert meg.Dette sammen med at Anne Cecilie har hevdet troen på at vår Jon Pedersen ikke kan være f. i Lier, men at han har tilknytning til Bergfløt.Innleggene fra Kristian har hjulpet meg med å eliminere noen av de behandlede kandidater. Jeg vil opprette ett nytt tema, om da de spor vi her finner, igjen knytter oss til Bergfløt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Den eldste kirkeboka for Norderhov er ikke god å lese, og jeg gjør ikke noe forsøk på bokstavrett gjengivelse. Men det dreier seg i alle fall om gudstjeneste ved Lunder kirke - altså i Soknedalen - og det er dåp for Jon, sønn av Peder Ødegård og Ingeborg Torkildsdatter. Fadderne ser ut til å være Jon S..., Mons Larsen O..., Marte Ødegård, Sissel ... og Bent ... .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.