Gå til innhold
Arkivverket

[#51055] Tyding av kirkebok, Leka i NT.


Gjest Dag Fjær
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag Fjær

Emma Severine fikk et uekte barn, Emil Rikard Olaus, født 29. juli 1885, døpt i Leka 18. oktober 1885.Farens navn ved dåpen synes å ha vært ukjent.Nord-Trøndelag / Leka : Ministerialbok 788A04 Periode: 1878 – 1902 , s25, nr 16: LenkeNærøy BB (b III, s 436) kaller Emil Rikard Olaus for Svendsen og påstår at han var hennes barn før ekteskapet. Visseligen var han født utenfor ekteskap, men Emil Rikard Olaus kalles Andersen ved sin konfirmasjon i 1901 i Kolvereid. Emma og Anders gifet seg i Gravvik/Leka 2.oktober 1886. Noen Svend klarer jeg ikke å finne i denne sammenhengen.Er det noen som kan tyde kommentaren i venstre marg samt tolke kommentaren i høyre kolonne 'Anmærkninger' ? Er gutten sønn av Anders eller Svend ?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I kolonna til høgre står i alle fall at Anders Andersen vedkjenner seg paterniteten, men det er datert så seint som 1915, så kanskje han berre ville ha slutt på ein diskusjon - ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk til Aase og Berit.Nå kan det kan ikke herske tvil om at Anders Andreassen er far til barnet.Berit: kommentaren nederst hadde jeg helt oversett. 'Truligen? xxxx erklæring fra? Anders Andreassen, at han er vedkommendes far.'Hva kan tenkes å være overstrøket ?Hva med kommentaren i venstre marg ? Den er 'håpløs' å lese, men hva med en kvalifisert gjetting?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Jeg tror det står noe slikt:I venstre marg:Fadersnavnet tilføiet av mig. L..velg... (Zwilgmeyer?)Nederst: X)Foreligger skriftlig erklæring fra Anders Andreassen, at han er vedkommendes far. L(?)W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk til Per.Tydingen av kommentaren i venstre kolonne virker sannsynlig, men det ser utsom om den er innført samtidig med dåpen. Hva han da være overstrøket i kolonnen for 'Anmærkninger' ?mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det som er overstrøket i anmerkningene, tolker jeg til 'Barnefader urigtig opgiv'. Uten å ha sett originalen kan det være vanskelig å se om det opprinnelig har vært skrevet et annet farsnavn i rubrikken for foreldre.Jeg tror også at anmerkningen til venstre skal være slik som Per (5) skriver, men jeg tror bare det står 'Zwilgmeyer'. Signaturen nederst på siden leser jeg som 'Zw'. Det går sikkert an å finne ut om det var en sokneprest i Leka i 1915 som het Zwilgmeyer?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Tilføyelse: Håndskriften i kirkeboka fra 1915 ligner veldig på den som anmerkningene er ført med. Jeg ville tro det var samme person som hadde ført pennen her.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk Else for tyding og kommentar.Da jeg mente at kommentaren i venstre marg var skrevet ved dåpen, så jeg på fargekvaliteten i blekket, og ikke på håndskriften.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det står i alle fall Ungk med den originale skrifta i farsfeltet, og fødselsår 1862 er også med originalskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei Dag !Ludvig Daae Zwilgmeyer var sogneprest på Leka fra 1912-1916, så anmerkningen i kirkeboka er vel gjort etter at Anders Julius Andreassen innrømmer paterniteten.Anders Julius Andersen var født 09.10.1862 på Årset i Gravvik. I 1886 var han inderst på Årset. Han giftet seg i Gravvik kirke 2 desember 1886 med nettopp Emma Severine Johansdatter ( 21.04.1868-19.09.1957)( hennes far var Johan Jacobsen fra Sømna) , så det var litt merkelig at han ikke aksepterte farskapet før i 1915.Emil Rikard Andersen ble forøvrig gift 6 august 1915 med Anna Regine Lund Antonsdatter ( 22.05.1888-) De bosatte seg i Gullvika i Namsos.Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Då kan forklaringa vere at ein har oppdaga då Emil skulle gifte seg at det var rot med farskapen ved dåpsinnførsla, og så har ein prøvt å få orden på saka då. Betre seint enn aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk til Asse og Jostein for innspill.Jostein : Johan Jacobsen er vel ikke fra Sømna? I kirkeboka står det at Johan Jacobsen, far til Emma Severine, var fra Skåren i Bindalen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2526&idx_id=2526&uid=ny&idx_side=-25>LenkeI ft1865 finner vi nettopp en Johan på Skåren i Bindalen i riktig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Det er nok riktig Dag at Johan Jacobsen var fra Skåren i Bindal. Det er jo oppgitt ved Emma Severines dåp. Det finnes jo en gård Skåren på Sømna også , så jeg har vel blingset litt da jeg noterte.Ellers lyder det sannsynlig at farskapsbekreftelsen kom i forbindelse med Emil Rikards giftemål.Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Takk Jostein.Da har jeg fått verifisert at slekta har fått en ny spire ...Johan Hartvik Wulf Jacobsen Melgaard, f 1845 i Skåren, NO ble 30. januar 1872 gift med Bergithe Kristine Olsdatter Heimen. Jeg har (pt) kun registrert to barn etter dem.)Her er det en del knytninger til Megaard-slekta i Nærøy, men dette ligger utenfor debattområdet.Min3. tipp er Melgaard, se tidligere innlegg.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Hvilke to barn har du registrert ?Jeg fant Eldora Julie Johansdatter f.14.april 1883 , døpt 24.juni 1883 og konfirmert 3.juli 1898 i Vassås kirke. Da de ble gift i 1872 , skulle en anta at de hadde noen barn før 1883. Mvh Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Jostein.Barn jeg har funnet av Johan Jakobsen Melgaard og Bergithe Olsdatter er følgende:Otto Benjamin Johansen, f 1871 i Skåren, BindalenEldora Julie Johansdatter Melgaard, f 1883 i Skåren, BindalenDette er de jeg hittil har funnet. Her er det helt klart åpninger for flere barn.Eldora ble gift med Ole Jørgen Buvik fra Otervka i Bindalen. Her har jeg åtte barn.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Ja fant også det , men det kan jo være barn som er ute i tjeneste. barna var jo eventuelt mellom 27 og 17 år , så da kan de jo være etablert med egne familier eller ute i tjeneste,Jostein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Jostein:Ja, jeg er klar over det.Vi skal også være klar over at barn 'døde som fluer' i enkelte perioder og hos enkelte familier (jfr Nærøy BB s 363 der kun to av Helmer Bucholds's sju barn vokste opp i perioden 1840-1857. Jeg har også sett værre tilfeller i andre familier!)Jeg må lese litt mer i kirkebøkene før jeg kan gi deg et sikkert bilde av familien.mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.