Gå til innhold
Arkivverket

[#51066] Giertrud Knudsdatter- f. ca. 1754 - gift Kongsberg 1788


Gjest Finn H. Bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn H. Bakken

Giertrud Knudsdatter - funnet gift 22/11-1788 på Kongsberg med Jon Hansen Fischer, Kongsbergved 1801- telling Kongsberg finner henne som 48 år - 1 g gift, og med sønnen Hans 6 år-han har jeg funnet, men klarer ikke finne henne som døpt/død hverken Kongsberg eller Sandsvær - er det noen som har noen ledetråder - takknemlig for hjelpmvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Ser også at Jon Hansen Fischer har tre barn til døpt på KongsbergHans, døpt 24.1.1789, antakelig død, siden det kom en ny Hans i 1794.Anne Dorthea, døpt 28.9.1793Knut, døpt 29.4.1797.Har du sett om barnas faddere kan være nære slektninger? En av fadderne på Knut synes å hete Berthe Knudsdatter.. Lenke, men det er jo ikke sikkert det er noen slekt. Så vidt jeg kan se, står heller ikke forloverne nevnt ved giftermålet i 1788. Ser ikke ut til at kirkebøkene inneholder lister over konfirmanter heller. Da er det ikke så enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H. Bakken

takker Grethe så mye for innlegg - det er riktig at 'min Hans' er nr. 2 - og at det var de nevnte søsken - har lett tidligere og igjen men klarer dessverre ikke finne mer ut om Gietrud gjennom disse- så jeg håper noen Kongsberg og omegn eller andre eksperter har noe mer å bygge på mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H. Bakken

takker Grethe så mye for innlegg - det er riktig at 'min Hans' er nr. 2 - og at det var de nevnte søsken - har lett tidligere og igjen men klarer dessverre ikke finne mer ut om Gietrud gjennom disse- så jeg håper noen Kongsberg og omegn eller andre eksperter har noe mer å bygge på mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Giertrud Knudsen og ektefelle i 1801: LenkeSkal se om jeg finner noen flere opplysninger om dette paret.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Finn  H. Bakken

prøver på nytt om noen kan hjelpe med ovennevnte 'dame'siste lenke om Giertrud Knudsdatter f. 26.02.1752 norderhov med far Knud Somdalen i Ådal er ikke min kandidat. Ellers takk. denne giftet seg i 1769 med Fredrik Olsen, Ringerud - hun død 1819.Det jeg har funnet er i kommunikantprotokoll for Kongsberg 1779 - Giertrud Knudsdatter fra Numedal - pige for Oberbergamtskriver Riegels og 3.søndag advent 1780 Giertrud Knudsdatter fra Numedal -pige for Svein Pram?.har lett i kirkebøker Flesberg og Rollag på 1750 tallet og litt før men ikke klart finne noe der.Håper med dette at kan være noe mer 'pekepinn' og ser frem til 'flere lenker'mvh finn bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Finn H Bakken

må prøve meg igjen om noen har noen opplysninger om denne kvinne - Giertrud Knudsdatter. Har foreløpig ikke klart verifisere noe mer om henne, men har i tillegg til det som før nevnt: en mulig kandidat kan være som i lenke 9 og en annen mulighet kan være ei Jertrud døpt Rollag 25/02-1757 av foreldre Knut Olsen og Guro Gregardsdt. Men som skrevet ikke klart verifisere noen av disse to. Finner Kongsberg: 06.04.1777 konfirmant Giertrud Knudsdt. Nummedahl-mulig og finner henner begravet Kongsberg 12.06.1821 65 år.Takker på forhåpentligvis hjelp til dette.mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

På samme dag som Gjertrud konfirmeres blir det også konfirmert ei Berthe Knutsdtr fra Nummedal [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=17&filnamn=kf06041766&gardpostnr=2222&personpostnr=2222&merk=2222#ovre>LenkeVed Gjertrud Knudsdtr og Jon Hansen sønn Hans døpt 20/12 1794 er det en fadder som heter Christian Fodstad. Denne Christian Christensen Fodstad ble gift med ei Berthe Knudsdtr 3/11 1792Det kan være hun som er her i ft 1801 LenkeKnut Olsen Loftstuen har en datter døpt Bergit 19/5 1759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

tusen takk til deg Anne, mulig det kan hjelpe meg videre.Bygdeboken Nore-Uvdal del II Bind III s.1455 Loftstuen nordre finner jeg Knut Olsen Rudi f.1724 -død/begr.aug 1765- 40 år. 3 barn: Ole døpt 15/10-1754, Gjertrud døpt 25/2-1757 og Bergit døpt 19/5-1759. Ole Knutsen Rudi finner jeg konfirmert Rollag 1769 -17år?, men Gjertrud og Bergit finner jeg ikke konfirmert i Rollag, Nore eller Opdal. Så det er ikke usannsynlig at det er disse to døpt 1777 i Kongsberg. Når det gjelder Gjertruds barns faddere finner jeg i 1792 Christen Foterud, barn døpt 1794 også han og barn døpt 1797 finner jeg Berthe Knudsdt. Christen Christensen Foterud og Berthe Knudsdt. finner jeg viet 3/11-1792 Kongsberg. Har prøvd finne om de hadde noen barn for se om min Gjertrud kunne være fadder, men har ikke klart det. Finner heller ikke de i 1801 telling, hverken i Kongsberg, Sandsvær, Nummedal eller Eiker- Foterud gård er vel beliggende Fiskum Eiker. Håper derfor det er noen fler opplysninger hente om min Gjertrud.mvh finn h bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn H Bakken

til Anne - takker så mye igjen - har funnet Christen F. begravet Kongsberg 10/1-1801 37 år. Skal lete etter et muligens skifte etter Berthe Knudsdt. for se om det noe er der.mvh finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.