Gå til innhold
Arkivverket

[#51072] Når ingenting stemmer. Lars Rasmussen og Karen Christine Pedersdatter i Bergen f


Gjest Per Holte Rosenkilde
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Holte Rosenkilde

27. oktober 1816 bar Karen Christine Pedersdatter barnet Marthe Marie til dåpen i Nykirken i Bergen. Som barnefar ble utlagt konstabel Lars Rasmussen i Oslo. De to har åpenbart holdt sammen, for 24. september 1820 ble Inger Marie døpt i Domkirken. Domkirken var også dåpskirke for de øvrige barna: Christine Juliane 23. juni 1822, Anne Maria 18. juni 1826 og Peder 19. juli 1829.Nå kommer det første mysteriet: Lars og Karen Christine ble gift i Domkirken 9. juli 1826, så etter den tidens begreper skulle alle barna bortsett fra Peder være ’uekte’. Alle de øvrige barna er imidlertid innført i kirkebøkene på helt ordinær måte. Det kan se ut som om Lars mistet stillingen sin på det første barnet, for ved de senere dåpene er han oppført som arbeidsmann eller dagleier. En han må ha holdt kontakt med korpset, for det opptrer jevnlig konstabler blat fadderne.Av bryllupsoppføringen er vi også at Lars skal ha vært 50 og Karen Christine 40 i 1826, disse oppføringene stemmer bra med alder ved dødsfallet (Lars kan muligens være fra 74 eller 75). Karen Christine oppgis født i København, med far Peder Christiansen. Lars var ungkar og Karen Christine pige ved vielsen. Lars skal ha vært født i Christiania, og hans fars navn oppgis til Lars Rasmussen! Jeg trodde bryllupet sto minst 30 år før patronymer ble tatt i bruk som slektsnavn. For ordens skyld, prest og klokker var rørende enige om farens navn.Men mysteriene stopper ikke der heller. Første barnet ble født bare måneder etter 1815, så en skulle tro at de ville finnes i 1815-tellingen for Bergen. Men neida, eneste Lars Rasmussen i det aktuelle tidsintervallet i tellingen var gift i 1815. For Karen Christines vedkommende fantes det riktignok en ugift kandidat, men en kjapp research viste at denne kandidaten var født i Bergen, og at faren hennes (om hun hadde valgt å oppgi slektsnavnet) het Christen. Så henne kan en nok eliminere.Det ser ut til at de har bløffet prest og klokker i Domkirken i alle fall to ganger med hensyn til sivilstatus, hvor mye mer kan de ha bløffet med? Det ser for meg ut som det sikreste punktet i det oppgitte livsløpet deres, utover dåp, giftemål og begravelsesoppføringer må være Lars’ jobb som konstabel i 1816. Er det noen som kjenner til noen ansettelses- og avskjedsprotokoll for politiet i Bergen i perioden? Politiet var vel kommunalt på den tiden.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Marthe Marie er døpt i Korskirken uten at det forandrer på problemstillingen.Adressen ved første dåp gir ingen spor i FT 1815, men 16-59 fra dåp 2 gir kanskje noe? Der finner vi Iver Rasmus Hope som huseier. LenkeKan det være far til Lars? Hope vs Hove?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Holte Rosenkilde

Beklager tyrkleifen. Når det er sagt, er ideen mer skarptenkt enn jeg klarte å prestere, og jeg tror godt du kan være inne på det rette sporet. Det må prøve å følge opp.mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg rekker ikke å kikke på denne ikveld, men gjør oppmerksom på at det ikke står at Lars Rasmussen er født i Christiania, men 'ved Christiania'. Som Constabel var han nok ikke politi, men soldat. Patronym som slektsnavn var ikke spesielt ei heller blandt vanlige folk i Christiania rundt 1775 som det har er snakk om (men nå er han neppe født i Christiania).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.