Gå til innhold
Arkivverket

[#51076] Fredrik Olufsen Lindqvist, Drammen, f.1839 - hvor ble det av ham?


Gjest Tore S. Falch
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Fredrik Olufsen Lindqvist ble født på Bragernes 19.mars 1839 som sønn av Oluf Lindqvist (opprinnelig fra Kristianstad i Sverige) og Randi Kirstine Olsdatter. Matros Fredrik Lindqvist ble gift 21.februar 1864 i Modum med Kristiane Henrikke (el. Henriette) Jakobsdatter Løberg, født 11.august 1840 i Modum. Sammen fikk Kristiane og Fredrik Lindqvist sønnen Johan Oscar, født 21.juli 1864 (døpt i Tangen kirke), og datteren Helga Kirstine, født 12.august 1866 (døpt i Strømsø kirke). Etter datterens dåp i 1866 taper jeg Fredrik Lindqvist av syne. Folketellingen 1875 for Drammen er dessverre ikke registrert av RHD og derfor ikke søkbar her på Digitalarkivet, men jeg har bladd igjennom tellingslistene og ikke funnet ham i Drammen. Fredrik Lindqvists kone Kristiane Jakobsdatter får 7.april 1873 sønnen Carl Gustav (døpt i Bragernes kirke). Hun kalles 'Gift Kone', og barnets far er enkemann Gustav Falk. Ved folketellingen 1875 finner vi familien på Tyskestranden ved Skøyen i Vestre Aker: Enkemann Gustav Falk med to barn fra sitt ekteskap (Anna Marie og Anthony), og Kristiane Jakobsdatter - 'Kone til en anden Mand' - med hennes tre barn. Gustav Falk emigrerte i 1880 til USA (og døde der i 1914), og året etter, i 1881, reiste Kristiane etter med de tilsammen fem barna. Hun kalles da Kristiane Falk - uten at jeg har funnet en eventuell vielse av Gustav og Kristiane i årene mellom 1875 og 1880.Hvor var det så blitt av Kristianes (første) mann Fredrik Olufsen Lindqvist? Når hans kone Kristiane i 1875 kalles 'Kone til en anden Mand', kan det tyde på at han var i live da, eller at man i det minste antok at han var det. Både ved vielsen i Modum i 1864, ved begge barnas dåp og ved folketellingen i 1865 kalles Fredrik Lindqvist matros. Han kan ha gått til sjøs og ikke kommet tilbake, og da vil han vel være å finne i sjømannsrullene fra Drammen. Hvis noen av Brukerforumets lesere er på Statsarkivet på Kongsberg, ville jeg satt pris på om de ville se etter om han er å finne i disse rullene (- de er mikrofilmet og finnes i skuffene inne på mikrofilmlesesalen). Kanskje vil det også finnes et skifte etter ham i Drammen (eller andre steder) dersom han er død eller antatt død en gang etter 1875. Er det noen som har støtt på Fredrik Olufsen Lindqvist - eller har gode forslag til hvor jeg kan lete etter ham?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, i telefonkatalogen for Drammen er den en oppføring som staver navnet Lindqvist + noen flere Lindquist. Har du forsøkt å ringe? Undere har jo skjedd før....vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tore S. Falch

Fredrik Olufsen Lindqvists mor, Randi Kirstine Olsdatter, 'Enke efter Skomager Oluf Lindqvist', døde 74 år gammel den 11.november 1871 og ble begravet fra Strømsø kirke: Lenke Et eventuelt skifte etter henne vil nok gi opplysninger om sønnen Fredriks oppholdssted i 1871/72, og jeg ville ha satt stor pris på om noen kunne sjekke blant sluttede skifter eller i skifteutlodningsprotokollen for Drammen på Statsarkivet på Kongsberg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tore S. Falch

Jeg legger inn noen oppdateringer på dette spørsmålet - både for å unngå at noen gjør et dobbeltarbeide og for å flytte temaet opp igjen.Jeg har sjekket skiftematerialet for Drammen, men i dødsjournalen fra Drammen byfogd opplyses det ved dødsfallet til moren Randi Kirstine i 1871 at hun ''har været hos en af sine Sønner paa Fattigvæsenets Bekostning'' og at hun ikke etterlot seg noe til deling mellom arvingene. Det er dermed ikke blitt foretatt noe skifte som kunne ha gitt opplysninger om sønnen Fredrik Olufsen Lindqvists oppholdssted i 1871.Det opplyses imidlertid at hun etterlot seg fem myndige barn. Så kan vi jo ''håpe'' at minst ett av dem døde uten livsarvinger slik at vi kan finne opplysninger om broren Fredrik Lindqvist i en eventuell skiftebehandling.Videre har jeg lett etter Fredrik Olufsen Lindqvist i sjømannsinnrulleringen fra Drammen, men jeg har ikke funnet ham i hovedrullene, annotasjonsrullene eller mønstringsjournalene i perioden 1860-1875. Det kan jo selvfølgelig tenkes at han har fått utstedt sjømannspatent i et annet distrikt og mønstret på i andre havner.Hvis noen sitter med opplysninger om Fredrik Olufsen Lindqvist eller noen av hans fire søsken, ville jeg satt stor pris på et innlegg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Tore S. Falch

Jeg har ikke gitt opp å finne ut hva som skjedde med Fredrik Olufsen Lindqvist i Drammen etter at han ''forsvinner'' i slutten av 1860-årene. Ved moren Randi Kirstines død i 1871 opplyses det at hun etterlater seg fem myndige barn, og jeg har funnet og fulgt disse barna for å finne ut om en eller flere av dem kan ha dødd uten å ha etterlatt seg livsarvinger. Dermed vil en skiftebehandling kunne gi opplysninger om broren og arvingen Fredrik Lindqvist.Randi Kirstine Olsdatter var født på Hurum i 1798 som datter av Ole Gulbrandsen og Kirsti Kristensdatter. Hun meldte flytting fra Hurum til Drammen i 1821.Randi Kirstine var gift tre ganger, og hun fikk barn i alle tre ekteskapene:Gift 1.gang 23.april 1821 på Bragernes med ungkar og bjelkehugger Ole Arnesen. Ole døde 31 år gammel 13.januar 1826. I dette ekteskapet fikk Randi sønnen Andreas Olsen, født 15.august 1823 på Bragernes, og datteren Olava Olsdatter, født 22.desember 1825 på Bragernes, død 8.april 1827.Gift 2.gang 28.mai 1828 på Bragernes med enkemann og bordstabler Erik Svensen. Erik døde 58 år gammel 30.desember 1832. I dette ekteskapet fikk Randi sønnen Erik Eriksen, født 23.november 1832 (- Randi kalles feilaktig Halvorsdatter ved Eriks dåp og konfirmasjon, men det er ingen tvil om at moren er Randi Kirstine Olsdatter).Gift 3.gang 22.mai 1835 på Bragernes med enkemann, arbeider og senere skomaker Oluf Lindqvist/Lindkvist, oppgitt født ca 1798 i Kristianstad i Sverige som sønn av Carl Petter Lindkvist. I dette ekteskapet fikk Randi datteren Helene Dorthea Olufsdatter Lindkvist, født 30.oktober 1835, og sønnene Fredrik Olufsen Lindkvist (se innlegg 1) og Oluf Olufsen Lindkvist, født 20.juni 1842 på Strømsø.Randi Kirstines eldste sønn Andreas Olsen, matros og senere fraktemann, ble gift 20.desember 1846 i Strømsø med Marte Andrine Hansdatter, og paret fikk minst fire barn. Andreas Olsen Lindkvist (- han brukte stefarens etternavn) døde som enkemann 17.januar 1907.Randi Kirstines nest eldste sønn Erik Eriksen, matros og senere losji-vert i Drammen, ble gift 2.september 1855 på Strømsø med Helene Marie Halvorsdatter (15/3 1833 - 1/7 1925). Erik Eriksen Lindkvist (- også han tok stefarens etternavn) hadde minst tre barn.Randi Kirstines yngste sønn Oluf Olufsen Lindkvist ble gift 1.januar 1865 med Oline Svensdatter fra Lier (1842 - 9/6 1905). Paret hadde minst fire barn. Enkemann og forhenværende bryggearbeider Oluf (Olaf) Lindkvist døde 25.desember 1919 på Tangen i Drammen.Randi Kirstines datter Helene Dorthea Lindkvist opptrer som fadder i Drammen for flere av halvsøsknenes barn i slutten av 1850-årene. Ved folketellingen 1865 finner vi henne som ugift tjenestepike i Pilestredet i Kristiania - [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=2&filnamn=f60301&gardpostnr=866&personpostnr=24544&merk=24544#ovre>Lenke . Også ved folketellingen 1875 er hun ugift tjenestepike i Kristiania, men denne gang i Universitetsgaten 11 - Lenke .Helene Lindquist gifter seg så, 49 år gammel, den 16.mars 1884 i Trefoldighetskirken med enkemann og bruskjører, senere bybud Ellef Andreassen (født 1846 i Asker) - se par nr 31 her: Lenke . Ellef hadde minst to barn fra sitt første ekteskap, men han og Helene fikk ingen barn. Vi finner Ellef og Helene i Holbergs gate 23 i Kristiania i 1900 - Lenke .Helene (Dorthea) Andresen (født Lindkvist) døde 24.mai 1902 på Rikshospitalet, og hun ble begravet fra Trefoldighetskirken - se nr 43 blant Kvindekjøn -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at Fredrik Olufsen ikke buker Lindquistnavnet i 1865-tellingen?Kan det være han som skjuler seg her? LenkeFinner ingen Fredrik med etternavn som begynner på Lind i 1865 og heller ikke i 1875-tellingen.Enig i at skifteprotokoller hadde vært bra, om du finner dette?Mulig et spørsmål i arkivforum kan være en mulighet?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hva med de evt. konfirmasjonene og vigslene til Fredriks barn? Kanskje de kan si noe mer? Jeg vet ikke om det er sett på der.Skifter er verdt å se på, f.eks. hun Helene som døde i 1902.Mvh. Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Beklager, har ikke fått med meg disse opplysninger fra 1. innlegget ditt.Da ble det tull med min søking.Om Fredrik Matros døde ute, så er det ikke sikkert dødsfallet er reigistrert på vanlig vis i kirkebøker.Håper du kan finne skifter!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ang. innlegg 6 -10: Takk for velvilje og hjelpsomhet fra dere begge, men som dere ser av mitt første innlegg, er disse opplysningene allerede på plass og kildene undersøkt. Men jeg har full forståelse for at det ble vel mye informasjon i ett innlegg, og at alt ikke kom like tydelig frem.På Family Search - http://www.familysearch.org/eng/default.asp - har jeg funnet en nordmann Frederick Olsen i den britiske folketellingen i 1881. Han er oppgitt født i Drammen 1840, og han er ''Able seaman'' ombord på skuta Humber som lå til kai i Liverpool. Dette k a n være Fredrik Lindkvist ( - selv om det isåfall er litt rart at han ikke brukte slektsnavnet som jo er greit å uttale også for engelskmenn). Som nevnt i inlegg 4, har jeg ikke funnet Fredrik Lindkvist i sjømannsinnrulleringen fra Drammen i perioden 1860-1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ref. mitt innlegg 11 om skipet ''Humber' med Frederick Olsen fra Drammen ombord i 1881.Et dampskip Humber, bygget i Govan i 1880 og hjemmehørende i Glasgow, gikk ned med 65 mann ombord i 1885. Ifølge sjøforklaringen - Lenke - forlot Humber New York havn 15.februar 1885 fullastet på vei til London, men etterat losen forlot skipet ved Sandy Hook, hadde ingen sett eller hørt noe til skipet.Det skal finnes skips- og mannskapslister i britiske arkiver, så hvis letingen her hjemme ikke fører frem, kan det være en tanke å foreta undersøkelser om denne Frederick Olsen i engelske arkiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Interessant historie !Fredrick Olsen er jo ikke ført som Lindquist i folketellingen 1865, så det kan godt være du har finnet den rette mannen ombord på dampskipet Humber!Lykke til med undersøkelsene!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

En liten kommentar om sjømannen Frederick Olsen i Liverpool i 1881, oppgitt født i Drammen i 1840:Det er ikke døpt noen annen Fredrik Olsen/Olufsen i Bragernes, Strømsø eller Tangen i årene 1839-1841 enn ''min'' Fredrik Olufsen Lindkvist - se dåpen 8.september 1839 i Bragernes her (nr 75) - Lenke .Nå skal man nok ikke tillegge mangelen av andre Fredrik'er i Drammen altfor stor vekt, ettersom et oppgitt fødested ''Drammen'' i en engelsk folketelling sikkert kan omfatte det meste av både Buskerud og Vestfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til nest siste avsnitt i mitt innlegg nr. 5:Jeg har nå sett i dødsfallsprotokollen fra Kristiania skifterett, men de eneste som oppføres som arvinger etter Helene Andresen (f. Lindqvist) i 1902, er enkemannen Ellef Andresen og én myndig sønn, Andreas D. Andresen.Også ved enkemannen Ellef Andresens død 5.juni 1911 oppgis denne sønnen, kjørekarl Andreas Daniel Andresen i Vognmandsgade 15, som eneste arving.Andreas Daniel Andresen var Ellef Andresens sønn fra hans første ekteskap med Karen Ulrikke f. Larsen og altså ikke Helene Lindqvists sønn. Andreas Daniel var født 21.februar 1874 på Rikshospitalet og døpt der dagen etter, og pigen Helene Lindqvist var en av fadderne - Lenke .Andreas Daniel Andresen døde forøvrig i Oslo 8.april 1950.Dermed førte heller ikke dette sporet frem til noe svar på hvor det ble av Helenes bror Fredrik Olufsen Lindkvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.