Gå til innhold
Arkivverket

[#51081] Olea Olsdatter fra Hole (att. Lars E. Øyane)


Gjest Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid K. Natvig

Ifølge opplysninger under 'Stadum' (bygdebok, Hole), har Lars E. Øyane kommet med opplysninger vedr. Bertha (Berte) Iversdatter, som i 1756 giftet seg med Kristoffer Haraldsen Toreplassen.Jeg er på jakt etter foreldrene til Olea Olsdatter som trolovet seg 31. desember 1787 (gift 26. februar 1788) med soldat Johannes Guttormsen Prestegaarden. Ved folketellingen 1801 er alderen oppgitt til 49, og hvis hun er fra Hole (det står Gol i FS, men det tror jeg er feil), er det en passende kandidat: en 'uekte liten pike' som døpes 3. søndag i advent 1752: OLINE står det riktignok, men har funnet mange feil før, så det KAN være Olia/Olea. Mor: Berte Iversdt. Holmen og utlagt som far: Ole Pedersen på Prestegarden.I 1770 blir Olia Olsdtr. Laarvig konfirmert, Christopher Haraldson Ruds datter. Er jeg på rett spor når jeg lurer på om 'min' Olea er datter av Berte Iversdatter og Ole Pedersen, og stedatter av Kristoffer???All hjelp mottas for å løse denne nøtten,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det er ikke urimelig å forestille seg at Olea Olsdatter er datter av Bertha Iversdatter, som siden ble gift med Christopher Haraldsen fra Toresplassen. Jeg mener å erindre at Bertha vokste opp på Holmen, og det faktum at Olea Olsdatter ble konfirmert som ''datter'' av Christopher Haraldsen, da bosatt på Rud, er jo unektelig et klart indisium i samme retning.Men, kildematerialet mitt om denne familien ligger hjemme, og jeg er dessverre ikke i stand til å huske flere detaljer her og nå... Jeg må derfor få lov til å komme tilbake til saken senere.PS: Har du prøvd ekstraskattmanntallet for Hole (Riksarkivet) fra 1762 med påfølgende tilgangslister? Tilgangslisten for 1764 skal inneholde navnet til Olea ved fylte 12 år!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og takk for raskt svar! Da smører jeg meg med tolmodighet til du er hjemme igjen. Jeg har ikke prøvd ekstraskattemanntallet som du nevner, men det er vel ikke tilgjengelig på nettet?vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Nei, ekstraskatten er ikke ulagt på nettet; det er en kilde man fremdeles må bruke på lesesalen på Riksarkivet. Jeg har ikke kopi av listene for Hole, men kanskje Ole E. Yttri i Hole har kopier?Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg har funnet dødsfallet til Olea (ektemannen ble begravd i jan. 1830): Olea Olsdtr. Prestegaardseie, husmannsenke, 86 år, begravd 30. desember 1838, og alderen stemmer bra med den jeg tror hun er datter av..... LenkeSå får vi se hva ekstraskatt m.m. gir av opplysninger,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Jeg har dessverre ingen avskrift av tilgangs- og avgangslistene for årene etter 1762. Men om man søker opplysninger i selve manntallet, kan jeg anbefale Hringariki nr 2 1996, der manntallet for Hole er trykt, sammen med tilgangs- og avgangslistene for oktober-desember i 1762.Når det gjelder Olia Olsdatter, er det kanskje ikke nødvendig å ty til dette manntallet. Da vil jeg først korrigere opplysningene vedrørende konfirmasjonen i 1770. Det står nemlig ikke Christopher Harldson Ruds datter, men det står: Christopher Haraldsøns Sted-datter. Dermed har du vel en sikker identifisering, som hans stedatter må det dreie seg om konas datter fra før hun giftet seg.Så til spørsmålet om det er den samme Olia Olsdatter som giftet seg i 1788. Om man ikke kan være 100% sikker, ser det i hvert fall ikke ut til å være andre alternativer i Hole, og som du selv skriver, passer alderen svært bra. Jeg tror nok du har funnet riktig person, men jeg ville kanskje sjekket faddere ved barnedåpene for å se om det er mulig å finne slektninger blant dem. Uansett ville jeg nok tatt sjansen på at hun er den rette, med mindre det dukker opp opplysninger som peker i en annen retning.Jeg mener å ha sett også andre eksempler på at Oline og Olia er brukt litt om hverandre om samme person, så det tror jeg ikke du skal legge avgjørende vekt på.Beste hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Takk for opplysningene, Ole E. Yttri. Jeg skal saumfare fadderne + avvente tilbakemelding fra Lars E. Øyane, men jeg er forholdsvis sikker på at opphavet er funnet,gla-hilsen fra Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Lars E. Øyane

Hei Astrid!Jeg fikk oversendt meldingen din fra Digitalarkivet og takker for påminnelsen. Jeg er nettopp kommet tilbake fra en lang og herlig sommer med bare sol og temperaturer rundt de 30, og nå har jeg min fulle hyre med å holde varmen ved å grave i gamle slektsnotater...MEN, dessverre finner jeg ikke noe i mine papirer om Olea Olsdatter som hverken bekrefter eller avviser de opplysningene som er kommet frem tidligere. Jeg tror imidlertid at du kan være rimelig trygg på at du har funnet rett person og at slektssammenhengen er som skissert over.Lykke til med videre forskning!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei og velkommen tilbake til gamlelandet og etterdønningene av det lille som VAR sommer tidlig i juni (iallefall her på Østlandet).Nåja, nok om det... Jeg hadde nesten roet meg med at det var rett Olea, jfr. også kommentarene fra Yttri, MEN ville avvente evt. opplysninger fra deg først.Satser derfor på at Olea og moren er i 'boks', men så var der faderen, da. Ole Pedersen på Prestegarden - hadde vært fint om han hadde hatt et mer sjeldent navn, men det skal ikke være lett her i verden,vennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Det beste tipset eg kan gje deg når det gjeld Ole Pederson, vil vera å studera tingbøkene. På den tidi kom so å seia alle farskapssaker opp på det lokale tinget, og stundom kjem det fram tilleggsopplysningar som kan bidra til å identifisera foreldri, i dette tilfellet faren.Du lyt vel ta deg ein tur til Kongsberg...Lukke til!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, og takk for tipset. Kongsberg er en vakker by, så jeg tar gjerne en ny tur! Er du også etterkommer av foreldrene til Berte, Oleas mor? Iver Hansen Holmen og Kirsti Alvsdatter, så vidt jeg kan skjønne??? Hvis ja, har du mer info om dem??? E-postadressen min er agnatvig@online.no, hvis dette blir for 'internt' for denne debatten,vennlig hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Ja, det stemmer at jeg stammer fra Bertha Iversdatter i hennes ekteskap med Christopher Haraldsen, men jeg har ikke jobbet med denne slekten på mange år, og opplysningene mine er heller sparsomme...:Iver Hanssen og Kirsti Alvsdatter giftet seg i Hole 20.1.1726.Iver Hanssen Holmen ble gravlagt i Hole 8.9.1743, men alder og opphav er ukjent.Kirsti Alvsdatter Holmen ble gravlagt i Hole 15.11.1778, 79 år gammel, men opphavet hennes er også ukjent for meg.Lagesen har ikke noe mer å fortelle om opphavet til denne familien, og jeg kan ikke huske at jeg fant noe i den nye bygdeboken heller... Det høres ikke ut som du vet noe mer heller, men har du noe, tar jeg gjerne imot!Med vennlig hilsen,Lars E. Øyane - lars.e.oyane@sdsl.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, alltid hyggelig med nye slektninger!Jeg har ikke mye, men Kirsti bor nok hos datteren Kari og hennes mann, Kristoffer Andersen, på Holmen i 1762. Han husmann og Kirsti en av to 'inderster'. Kari var en yngre søster av Berte, døpt i november 1728.En av fadderne til Olea (Oline) i 1752, var Christopher Holmens kone Kari, og det passer jo bra - så nå tviler jeg ikke lenger på at jeg har funnet det rette opphavet til Olea.Kai Iversdatter trolovet seg med Christopher Andersen 8. november 1749, og de giftet seg 29. desember 1749. Permanent sidelenke: Lenkevennlig hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Fant ytterligere tre barn, som nok har Iver Hansen og Kirsti Alvsdatter som foreldre: Marthe (døpt 1730), Hans (døpt 1733) og Eli (døpt i 1736), men det kan være flere. Eli ble konfirmert i 1752 og faren hennes er Iver Hansen Stadum-eiet, og en av fadderne til hennes 'uækte' datter, Ingeborg, som døpes i 1761, er Kari. Eli er da på Fekiær.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.