Gå til innhold
Arkivverket

[#51084] Larvik-Sandefjord Harry Hansen 30/3-1904


Gjest Rolf Eide Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Eide Hansen

Hvordan finner jeg ut av dette? Harry Hansen f. 30/3-1904 Sandefjord, død 13/9-1997 Eidanger, Porsgrunn. Han hadde også en tvillingsøster som døde 2/9-1959, Borgestad. De var født utenfor ekteskap av foreldre Ole Andreas Hansen, f. 16/11-1877, Bamble og Olea Pedersen, f. 17/7-1875, Larvik. Det var flere 'halv'-søsken. Harry ble plassert på barnehjemmet LILLEGÅRDEN, Eidanger. Etter en periode der så ble han plassert 'ut'. Her stopper min søken. Har tillatelse av gjenlevende for dette søk. MVH ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er det barndåpen til tvillingene du er interessert i å finne? Det ligger digitale kirkebøker over barndåper både for Sandefjord, Sandar og Larvik, om det er et av disse steder barna ble døpt.Henvendelse til slektshistorielag i Eidager kan vel også være en mulighet til å få hjelp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

Hei Gunn. Takk for respons. Jeg fant skrift om LILLEGAARDEN barnehjem. Notert meg vedlagte adresse. I FT-1900 så stemmer fødselsår-alder for Olea Pedersen, men jeg er usikker på om hun skulle hatt navnet Osdtr. i og med at hennes far hette Ole Pedersen, f. 1828, Brunlaug?, Nes. Skulle hun kanskje ha hett Olea Olsdtr.? Mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Skillinghaug

Hei Her har jeg funnet noe som jeg er litt usikker på, men jeg legger nå inn denne konfirmasjonen her.Harry Halvorsen er navnet på konfirmanten og han er født 30.3.04. Fødested Sandefjord og bosted ved konf. er Lillegården. Er dette noe som kan være intresant tro? Se konf nr. 33. LenkeHilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette da kan være Oleas Foreldre og bror i 1865 i Brunlanes, Næs. LenkeDet kan godt være at Olea, datter av Ole Pedersen, brukte Pedersen som etternavn i 1900. Det var vanlig rundt 1900 og litt før. Ugifte brukte fars etternavn. Gifte brukte ektefelles etternavn på den tiden. I min slekt var feks. barn av Hans Jørgensen døpt Hanssønner eller Hansdøtre, men i 1900 brukte alle Jørgensen som familienavn.Jeg er ikke istand til å finne Harry Hansen eller Halvorsen døpt i Sandefjord eller Sandar i de digitale kirkebøkene. Det ser jo ut til at Anne-Lise kan han funnet den rette karen , som kalte seg Halvorsen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er Olea Olsdatter døpt i Larvik : LenkeForeldreparet Ole Pedersen og Gina Hansdatter får flere barn både i Brunlanes og Larvik.Hans Peder Olsen 5. okt 1865, BrunlanesGurine Marie Olsdatter 25 aug 1878, Larvik,Johanne Martine Olsdatter 1882, Larvik.Pluss en sønn Olaf Sigvard f.1872 LarvikMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

Hei Anne-Lise og Gunn. Takk for oppmerksomheten Dette var ikke helt enkelt. Harry Halvorsen? konf. 6/10-1918 fra LILLEGAARDEN, foreldre Ole Andreas Hansen og Olea Hansen. Harry hadde en tvillingsøster, Nanna, samme sted som jeg ikke finner. Han hadde og en yngre bror, Hans Gustav Hansen, f. 22/4-1909 og konf. 5/10-1924 fra LILLEGAARDEN og med samme foreldre som Harry. Jeg lurer på om navnet Halvorsen kan være feilskrevet av protokollfører? i og med at Harry og Hans har samme foreldre. Etter konf., vet ikke når, så begynte Harry i arbid på gården ØVALD, Heistad? og var der til 1928 da han begynte på hydro. Han hadde og en søster Josefine, gift Andersen, Skien. Gunn, innlegg 9, jeg går for det. Tilslutt- finns det navneliste over de som var på LILLEGAARDEN? Mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg vet dessverre ikke om det finnes lister over barn som har bodd på Lillegården, men en henvendelse til Porsgrunn komm. vil muligens gi et svar på dette.Navnet Halvorsen kan jo være et navn som Harry har brukt etter noen han bodde hos etter opphold på Lillegården? Bare en ren teori. Eller det kan være en feilskrift som du sier.Lykke til med søking. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rolf Eide Hansen

Dette er 'halv-bror' til Harry som jeg har funnet frem til. Men hva betyr 3x att. med datoer?Trenger tyding av det som står etter navnet for nr. 107 Lenkemvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg kan prøve meg på en tolkning, men vet ikke om jeg tyder alt rett.De forskjellige datoer er muligens attester fra presten ved overføring til Bamle?26 nov 1897 f. døpt 15 jan 1898 Eivind LeonardFar Ungkarl cervitør+ Hans Kristian Hansen , adr. Øvre Bøgeligade 40 Mor tjenestepige? Olea Olsen , Østre Halsen, Tjølling. Fødselsår for foreldre , Han 1875, hun 1878.Faddere: Gina Olsen . Ingeborg Liknæs, --kirkesanger Amundsen ? Kirketjener John Eriksen . Barn: UægteMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser igjen at fars yrke kan være matros? Kirkesangers navn muligens Antonsen ?Pussig nok er jeg kjent både i øvre Bøgeligade og på Østre Halsen.Skal se om jeg finner fadder-navn i folketellinger 1900 i Tjølling.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tror jeg jeg kan ha funnet Eivind i 1900 hos mormor Gina Pedersen i Øvre Bøkeligade 42. LenkeLegg merke til etternavn her, og ikke minst adressen, nabohus med den oppgitte fader. Hans Kristian Hansen ( ved dåp)Hvorfor Eivind er ført opp som Andersen vet jeg ikke, men både mormors navn og at barnebarnet bor hos henne virker logisk.På den tiden bruke hustruer oftest ektemannes etternavn. Derav forvirring med Olsdatter og Pedersen-navnet.Håper at dette kan være rett spor!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

En opplysning til som passer glimrende her, Gina Pedersens alder og fødested passer med 1865 tellingen , innlegg nr. 8.Der heter hun Gina Louise Hanssdtr. Senere Pedersen etter mannen. Datter Olea er vel den som er funnet i tjeneste i Sverresgade i Larvik.( innlegg nr. 5) Tror dett må være rett familie!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

Hei Gunn. Takk for hjelpen.Noen betraktninger:(16) Matros passer vel bedre.(17) Ja, hvorfor ikke? Ser en tilbake til dåpen (14) til fadderne, etter enke Gina Olsen, kan det da stå 'menighetsdiakonisse' Ingeborg Liknes?(18) Ser en tilbake igjen til (14) dåp foreldre, så står det- Andersen ungk. matros Hans Kristian Hansen, her kan det vel være en sammenheng mellom disse navnene? mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

Hei.Ser at Andersen kom på feil plass. Det står skrevet rett ovenfor Hansen i dåp foreldre (14).mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Prøver meg på en tydning igjen: Eivind Leonhard , f. 20/10 1897, dpt 98, stadfestelse av hjemmedåp 1712 99. Pige Olea Olsen. far Ungkarl sjømand Hans Kristian Anderson ( Mulig herfra navnet Andersen i folketelling 1900) Moder Øvre Bøgeligade 42 Fader Østre Halsen fars fødselsår 1866, mors 1875. Faddere Enke Gurine Olsen, diakonisse søster Ingeborg, Kirketjener Johan Eriksen , Kirkesanger Ant..?Barn Uægte. Begge foreldres 1. leiemål.Her var ikke mange hemmligheter som ble skjult av kirkens menn i de dage.Dette styrker vel de funn som er gjort i folketellingene i Larvik ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Eide Hansen

Hei Gunn. Takk for hjelpen.Foreløpig er det vel ikke mere å hente.Leter fortsatt etter tre søsken til Harry.mvh ROLF

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.