Gå til innhold
Arkivverket

[#51092] Tydig av kirkebok


Gjest Jan H. Haakerud
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Da kan jeg gjøre et forsøk: Foreldre: 'Ungk. Glasmesterarb. Marius Johansen, uden Bopæl', født 1873, og 'sep. Kone Mina Eugenie Larsen f. Sk....', født 1872. Faddere: H. Johansen, snedker, D. Johansen, glasmesterlærling, kone Mathea Andersen, kone Emma Hansen. Merknad: Opl. af Barnemoderen Hendes 2 Leiermaal 1) med Knud?? Holberg, ... (resten ville jeg nok ha foretrukket å ha originalen for å tolke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ikke lett lesbart alt her nei, men prøver med litt tydning: Født 10 jul døpt 22 sep , Anne Eugenie DybvardaFar : Ungkarl Glasmesterarb. ? Marius Larsen f. 1873 Sep. Kone Mina Euchenie? Lærum? f. 1872Forlovere: Her var svært utydelig Kjøbmand --- D.Johan .... Kone Emence Larsen Uægte . Ops af Barnemoderen Hennes 2. leiermål?Hva som står om faderen greier jeg ikke , dessverre.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Tusen takk.Det viktige var fødselsår og navn på foreldrene slik att jeg kan prøve å finne dem videre.Tusen takk til begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Da ble enkelte ting lettere å tolke, selv om teksten i de to bøkene langt fra er identisk. Barnemoren var født 'Schanke', bodde i Fjeldgaden 29, og merknadene her sier: 'Opg. af Barnemoderen at begges 1ste Leiermaal. Hun er Vaskekone har boet samesteds 14 Aar Hvor han bor ved hun ikke'Og da må hun nesten være Mina Larsen fra Vestby i folketellingen 1900: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Dette er vel dåpen til Mina i Moss med foreldre gift kone Anne Mathea Olsdtr. fra Hvidsten (Vestby)og kjøpmann Martin Schanke fra Drøbak.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Ja ser riktig ut. Så det vil si att hun var også født utenfor ekteskapet da moren hennes var gift fra før med en annen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Martin Fredrik Skanke var f. 1-1-1840 i Røros og var sønn av Fredrik Pedersen Skanke og Marit Olsdtr.Brandsnæs, han døde i Drøbak i 1922. Han var kjøpmann i Drøbak og dansk vice konsul i Drøbak 1888-1915. Gift i Lille-Elvedal 25-6-1872 med Theodora Caroline Skanke, f. i Røros 25-7-1840 døde i Drøbak 15-6-1904, datter av overstiger Tron Fredriksen Skanke (1807-1894) og Gjertrud Katharina Ditlefsen (1803-1887). De hadde 3 barn. Kilde: Skankeætten av Roger de Robelin. Her er han i 1900:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan H. Haakerud

Men vet du hvem Anne Mathea Olsdtr var gift med da hun fikk Mina ?Ellers takk for meget mye og bra informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.