Gå til innhold
Arkivverket

[#51100] Berit Hansdotter, fødd i Numedal 9.5.1846, utvandra til Dane Co., WI før 1873?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Frå Wisconsin får eg opplyst at:Berit Hansdotter, med ukjende foreldre, var fødd i Numedal 9.5.1846 og gifte seg i Dane Co., WI 12.4.1873 med John S. Steen, fødd i Dane Co., WI 19.7.1849 av foreldre frå Hafslo i Sogn.Berit døydde i Dane Co., WI alt 5.4.1885 og let etter seg ni born.MEN, er det nokon med lokal kunnskap i Numedal som kan hjelpa meg finna det norske opphavet til denne jenta?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg vil gjerne få leggja til at mor til John S. Steen heitte Anna, og dei tre eldste døtrene til John og Berit fekk namni:* Anna Marie (1874)* Mathilde (1875)* Hannah (1877)Om dette kan vera til hjelp ved oppkalling...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg vil gjerne få leggja til at mor til John S. Steen heitte Anna, og dei tre eldste døtrene til John og Berit fekk namni:* Anna Marie (1874)* Mathilde (1875)* Hannah (1877)Om dette kan vera til hjelp ved oppkalling...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Flesberg, Rollag, Nore og Uvdal er kommuner i Numedal. I Flesberg har jeg funnet denne jenta, Berit Hansdatter, f. 9.4.1846, men det er en måned for tidlig i forhold til din Berit (nr. 33) [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061031350583.jpg>Lenke. Og her er det tydeligvis ingen oppkalling, for moren til denne Berit heter Thuri.Samme Berit ble konfirmert i Flesberg i 1861 (nr. 31) Lenke Og det er muligens Berit som er tjenestejente her i 1865 Lenke, men sikker er jeg slett ikke, Lars, på om dette er noe å bygge videre på.Finner en Berit (Birit) Hansdatter, 23 år, som utvandrer fra Kristiania i 1869, men hun har status G, hvilket vel betyr at hun er gift… så da er det vel neppe din Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Ifølge Flesbergboka (bind II, s.35) så emigrerte Berit Hansdatter Lehovdeie (Langeberg u. Lehovd) sammen med søsteren Anne Hansdatter til Edgerton, Wisconsin i 1869. Berit Hansdatter var ugift men søsteren Anne Hansdatter var gift med Ole Nilsen og de hadde sønnen Nils f.1868.I lenken med emogranter fra Kristiania som Grethe Flood viser til finner vi: 1769B Ole Nilsen 31år Gift, 1769J Anne Nilsen 29år Gift, 1769K Nils 11/12år Gift !!, 1769L Berit Hansdatter 23år GiftLegg merke til at den 1år gamle nevøen til Berit i linjen over henne også står oppført som gift. Tror derfor at det er feil at Berit Hansdatter var gift da hun emigrerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Gro Berit, Grethe og Odd for spennande innlegg. Sikker er det vanskeleg å vera; dette lyt eg studera litt nærare på, men oppkalling kan liggja føre: Thuri og Torbjørg er namn som eg har sett vorte til Mathilde før...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.