Gå til innhold
Arkivverket

[#51101] Matros Rörvall från Sverige till Fredrikstad


Gjest Ann-Sofie Hillerström
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej! Jag är på jakt efter matrosen Lorents Rörvall, född 1846 28/10 samt hans hustru Augusta Elisabeth Carlsdotter, född 1843 30/10 i Tanum. De emigrerar till Fredrikstad 1874. Jag har lyckats hitta dem i inflyttningslängden där det står att de flyttar till Guldbergsiden, Fredrikstad Vest men sedan vet jag inget mer. När Lorents mor dör 1897 står det i bouppteckningen att han är boende i Fredrikstad men jag har inte lyckats hitta honom eller hustrun i några folketellingar. Nu hoppas jag på att det är någon i detta forumet som vet något mer om honom och hans vidare öde.MVHAnn-Sofie Hillerström

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Ann-Sofie Så din etterlysning etter Lorents.Stedet Guldebergsiden,lå tidligere i Glemmen kommune,stedet er nå en del av Fredrikstad.Søk på Lorents burde således starte i Glemmen. Under innflyttede fant jeg at han kom til Fredrikstad i 1873,han bosatte seg på Guldbergsiden i 1874.Under fødsler Glemmen 1871-1878,på side 70 nr 253,fant jeg Johan Ludvig f:29 sept-døpt:21 nov 1875.Foreldre:matros Lorents Johannessen Rörvall og hustru Augusta Elisabeth Karlsdatter.Faddere var Johan Karlsen,Ludvig Hansen,Nils Andersen,Hanna Oline Karlsen og Mari Karlsen.Det er ikke så mye mer jeg har funnet,bortsett fra dødsattest på Lorents sønn Johan Ludvig,han døde 26 feb og ble begravet 5 mars 1876 adr:Guldbergsiden,dødsårsak:tæring.Navnet til Lorents er her kanskje fornorsket Rørvall,vold i endingen .Det som står foran har jeg ikke klart å tyde.Du kan gå inn å se selv:Glemmen 1871-1878 døde og begravede side 351 nr 21.Vielsesdato og sted på Lorents og Augusta:4 feb 1870 Grebbestad Tanum.Augustas adr:Hålt.Ellers har jeg funnet foreldre og syskon til Lorents,samt hanns farfar med hustru og barn.Du har vel dette redan?Hilsen Karl Johnny SOmmer :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karl Johnny Sommer

Hei Ann-Sofie Her kommer flere opplysninger.Lorents kone Augusta døde 1 februar,og ble begravet 9 februar 1886.Sted Guldbergsiden Glemmen.Dødsårsak:magebetendelse. Ellers har jeg søkt omkring eventuelt nytt ekteskap,i Glemmen og de nærmeste kommunene frem til 1900,uten treff.Med hilsen Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Sofie Hillerström

Hej Karl Johnny Tack så jättemycket för alla upplysningar om Lorents och hans familj, jag blev jätteglad för jag har letat efter dem så länge. Förutom de upplysningar jag fått av dig så vet jag nu var jag skall leta vidare. Det är hustrun Augusta som är min släkting och nu vet jag vad som hände henne, frågan är bara om de fick fler barn men det är bara för mig att sätta mig och läsa igenom födelseboken för Glemmen. Det känns mycket lättare nu när jag vet var jag skall leta. Tack så mycket för hjälpen och GOD JUL /Ann-Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.