Gå til innhold
Arkivverket

[#51103] Omstreifende kobberslager Hans Peter Lindberg, trolig født ca. 1835


Gjest Alexandra M. Ringnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei, jeg er på leit etter en kobberslager Hans Peter Lindberg, trolig født ca. 1835. Han kommer opp som far i en dåp i Vang i Valdres, [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9000&idx_id=9000&uid=ny&idx_side=-213>Lenke (nr. 22). Barnets mor Gurianna Johansdatter er født 1862 i Rindal, Møre og Romsdal, og konfirmert 1878 i Vang i Valdres Lenke Barnet Jens Jørgen Hansen Lindberg er født på Hitra i Sør-Trøndelag og døpt i Vang, kom til Sande i Vestfold hvor han ble konfirmert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei!Karoline Gurine Johannesdatter, f.17-9-1862 (1861?) i Rindalen, dpt. s.s., konf.1878 i Vang i Valdres, er en interessant dame. Foreldrene hennes var sjømann, rebslager i Kristiania Johannes Johansen og pike Elen Mathea Larsdatter Koldflodt, død 1881 'i en bygd etsteds i Opdal'. Disse er nok identiske med 'Johan Andreas Pedersen Stuen m. Eli Larsdatter Kaarslet', nevnt av Walnum 1865 i Rindal, nr.368 i klassen 'hjemløst omstreifende Fanter'.Hva som fikk Karoline til å begynne å streife, er ikke godt å si, men hun skal ha streifet siden konfirmasjonsalderen. Hun streifet først med Hans Peter Petersen Lindberg. Med ham fikk hun i alle fall to barn, nemlig Jens Jørgen i 1880 og Inger Anne i 1882. Hans Peter forlot henne i 1885, og tok da med seg deres fem år gamle gutt Jens Jørgen, mens Inger Anna ble adoptert av et par i Skien.Karoline levde en tid rundt 1885 sammen med en snekker Hans Nilsen fra Sandefjord, men han ble i 1886 dømt til 1 års straffarbeide. Men før han kom på straffen hadde han allerede jaget bort Karoline, som i mai 1886 fødte deres sønn Lars.Hun ble en tid forsørget av Tudal Fattigvæsen. Så får hun i 1889 sønnen Arnt Gunnerius med en tjenestedreng Anders Kristensen fra Solum, f.1868.Etter 1890 tilbringer hun 1 år på Magdalenehjem (Magdalenaasylet). Hun fikk en dom for ”4de gangs leiermaal”. I 1890 og 1892 var hun også to ganger i tjeneste på Diakonissehuset. Karoline Gurine ble så 11.oktober 1893 innlagt på Akers sykehus, og tar ut på landeveien igjen etterpå.I mars 1894 får hun sitt femte barn, Maren Kristine med oppgitt far korporal Johan Kristian Dahl ”der ikke kan findes” (altså antagelig ikke riktig).Barn: 1. Jens Jørgen Hansen, f.2-11-1880 i Hitteren, hjdpt.5-11-1880 s.s., dpt.5-6-1881 i Vang. Han ble bortsatt i 1891, og ble forsørget i Porsgrunn på 1890-tallet.2. Inger Anne Hansdatter, f.1882. Hun ble adoptert 1885 av et par i Skien.3. Lars Hansen, f.30-5-1886 i Tuddal (Hjartdal), dpt.3-8(6?)-1886 s.s., konf. 1901 i Porsgrunn. Han ble sammen med broren Arnt Gunnerius forsørget ”ved privat godgjørenhed” hos enke Benedikte Gundersen i Porsgrunn. Senere arbeidet han ved Porsgrunds mekaniske værksted.4. Arnt Gunnerius Andersen, f.13-6-1889 i Porsgrunn, dpt.14-7-1889, konf.1904 i Porsgrunn. Han ble sammen med broren Lars forsørget ved ”privat godgjørenhed” hos enke Benedikte Gundersen i Porsgrunn. Ved folketellingen 1900 bor Arnt Christiansen f 1889 i Porsgrunn, i øvre Kirkehaugen i Porsgrunn som ”Pleiesøn” hos enken Nikoline Gundersen f 1826 i Porsgrunn. Hun har også pleiesønnen Henry Halvorsen f 1888 i Larvik eller Hedrum. Han var en del sykelig, og får i alle fall fortsatt understøttelse i 1908.5. Maren Kristine (Oline) Johansen, f.7-3-1894 på Akers sykehus, dpt.6-7-1894. Hun ble bortsatt. Senere fabrikkarbeiderske? Hun kalles også Maren Olava og Maren Oline.Karolines første mann Hans Peter (Petersen) Lindberg ble 1891 pågrepet i Hof, Jarlsberg og satt på tvangsarbeid.Dette er det jeg vet om Karoline, mennene og barna hennes. ALLE videre opplysninger mottas med takk!Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Hei Jonny, jeg hadde ingen rette på lotto i går, men her kom jo hele jackpotten i stedet... Vet du når hun begynte å kalle seg Karoline? Har ikke sett noe til det før. Jeg har info om etterslekt av Jens Jørgen, han ble gift 1901 i Skoger med Selma Pedersdatter Borge, og fikk 10 barn med henne fra 1901 til 1926. Hvis du sender meg en mail så kan jeg gjerne oversende det jeg har om videre etterkommere av disse. Tusen takk for hjelpen!! Alexandra mail: alex-mr@online.no Ps: hvis noen lurte så kommer jeg altså til å befinne meg på statsarkivet på Kongsberg i morra...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei igjen! Nei, jeg vet ikke når hun begynte å kalle seg Karoline, men hun er døpt med begge navnene går jeg ut fra. Og ja, jeg er meget interessert i etterslekt! Min mailadresse er: jonny-m@online.no Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei igjen! Nei, jeg vet ikke når hun begynte å kalle seg Karoline, men hun er døpt med begge navnene går jeg ut fra. Og ja, jeg er meget interessert i etterslekt! Min mailadresse er: jonny-m@online.no Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Ved å sjekke kirkeboken i Rindal, så er hun født 17-9-1862, døpt.16-11-1862 i Rindalen, og er da bare kalt Gurianna. Foreldre: ”Pige Eli Larsdatter Kaarslet af Gryttens Præstegjeld, opgivet Barnefader Ungkarl Johan Andreas Pedersen Isum født Vang paa Hedemarken. Begges 1ste Leiermaal”). Hun blir altså konfirmert 1878 i Vang i Valdres, og har da attest fra Rindal. Dermed er det i alle fall bekreftet at Johan Andreas og Eli Larsdatter er identiske med de som Sundt nevner 1865. Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei igjen! Ved sønnene Lars' og Arnt Gunnerius' dåp hhv 1886 og 1889 er hun kalt Karoline Gurianne. Og det ER snakk om samme dama... Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexandra M. Ringnes

Dette var spennende, har vært på statsarkivet i dag og lest på dommen til Hans Lindberg i 1891, 2 måneders straffarbeide for betleri. Tror også at jeg har funnet dåpen hans (tema 51151), i såfall så ser det ut til at han satt på tukthus i Christiania 1865 Lenke (nr. 10). Jeg har vel også sett antydninger til at folk endrer litt navn innimellom, jeg har en nøtt oppe i land og valdres med ei dame som trolig er døpt else arnesdatter, men hun kaller seg trolig pedersdatter når hun gifter seg og dukker opp i ei folketelling som elen andersdatter. På toppen av det hele er hun oppført som Else Maria når hun dør... Grubler fortsatt litt på henne... Er du forresten direkte i slekt med Karoline Gurianna? Hilsen Alexandra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Nei, jeg er ikke i slekt - det jeg vet i alle fall. Men jeg samler 'alt' om de reisende, og har etter hvert et ganske omfattende arkiv. Det som ville vært morsomt var å kunne knytte Hans Lindberg til den svenske reisende Lindberg-slekten, men dette er muligens ikke realistisk. Tobakksspinner var ikke akkurat et reisende yrke, men vi får se. Hvis han er identisk med den Hans Christian som er døpt i Tønsberg, ser det i alle fall ikke ut som han reisende. Guriannas foreldre er kanskje bedre kandidater. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.