Gå til innhold
Arkivverket

[#51104] Iver Johannesen på Stillebysætra i Rødenes.


Gjest Mette Fausko
 Del

Recommended Posts

Gjest Mette Fausko

Hvor var Iver Johannesen fra? Ble gift med Anne Amundsdatter.Hvor var hun fra? De fikk bla. datteren Maria f: 1820 på Stillebysæter. Alle opplysninger tas i mot med takk. Mvh. Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei MetteDet må vel være samme ekteparet på Stillesbysætra som døper sønnen Andreas Iversen, født 21. mai, døpt 28. mai 1815 - se kirkebok Rødenes I-4, s. 6. OBS at mora her vel er omtalt som Anne Andersdatter.Ha også i mente at det er et giftermål i Rødenes 25. august 1813 mellom Iver Thorsen Huuser og Anne Amundsdatter Aadahl - kirkebok I-3, s. 83. Kanskje vi her har et feilskrevet patronym, kanskje har vi et annet ektepar.Beste hilsner Tor Weidling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Hei igjen Mette, jeg fikk tid til å se mer, og fant at du må overse min tidligere henvisning til ekteskap 1813.Men jeg fant at Iver Johansen og Anne Amundsdatter Stillebysætra fikk en sønn Anders i 1810 (Kirkebok Rødnes I-3, s. 71),Dessuten at Iver Johansen og Anne Amundsdatter på Slupstad fikk en sønn Jens i 1806 (sm. bok, s. 62).Derfra var det ikke langt å lete etter ekteskap, som jeg fant 18. okt. 1804 mellom ungkar og soldat Iver Johannesen Høgås og pike Anne Amundsdatter Slupstad (sm. bok, s. 101).Så neste steg burde være å slå opp på Slupstad og Høgås i folketellinga 1801 får å få inntrykk av deres alder.Beste hilsner Tor W.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Tor Jeg har også sett giftermålet 25.8 1813.og Andreas sin fødsel, presten har kanskje rota med navnene. Får fjernlåne boka om gårdshistorie i Rødenes og se om det gir noen flere svar. Mvh. Mette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

hei igjen ;) Det siste innlegget dit kom mens jeg skrev svar til deg.Så flott at du har funnet ut av det .Tusen takk skal du ha.Nå skal jeg se på FT, som du foreslår.Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei enda engang :)) Fant begg to i FT 1801, ved Iver Johannesen står det tjenestefolk 25 år, national soldat, men i merknader er det skrevet T, vet du hva det betyr ? Har sett litt ang. FT 1801, men finner ikke ut av det. Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Nei, jeg skjønner heller ikke hva T står for. Men jeg ser at det i yrkeskategorien i rubrikken foran mangler en avsluttende 't' i solda(t), og at det lenger nede på Høgås kanskje mangler en avsluttende 'n' i gaarde(n) som har landet som stor N i merknadsfeltet. Så kanskje dette er rene feiltastinger.Jeg skal prøve å huske på å slå opp i originaltellingen når jeg kommer på jobb på mandag.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei Mette Anne Amundsdatter er søster til en av mine aner i Rødenes.Hun er født på Høgåsbråten i Rødenes 1785.Iver er født på Spernes i 1776.Hvis du kan få lånt boka som heter Nedlagte boplasser i Rødenes, skrevet av Oskar Haugen, så får du opplysninger om disse to ganske langt bakover.Eller hvis du vil at jeg skal slå opp noe for deg, så gjør jeg gjerne det.Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Inger ;) Anne A. og Iver J. er aner til min svigerinne. Har du flere opplysninger om dem så vil jeg gjerne ha det du har.På forhånd takk. Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Weidling

Ad T i merknadsfeltet.Jeg har slått opp i originalen, og det var ingen merknad der. Som jeg tenkte, så skal det være en avsluttende T i ordet soldat. Bokstaven har bare kommet i feil rubrikk ved inntasting. Samme gjelder også for N'en i merknadsfeltet litt lenger nede på Høgås.Hilsen Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei igjen. Her kommer litt fra boka til Oskar Haugen: Johannes Olsen var husmann på Stillesbysetra fra 1752. Han var sønn av Ole Andersen Høgås og født i 1728. Han ble gift i 1751 med Mari Nilsdtr.De fikk 3 barn på setra, men bare den yngste, Amund er kjent.Han ble født i 1757, og ble gift i 1780 med Dordi Halvorsdtr. av ukjente foreldre. De fikk 2 barn, Ole på Setra i 1781, og Anne på Høgåsbråten i 1785. Anne ble gift i 1804 med Iver Johannesen, født på Spernes i 1776.De bodde først på Slupstad hvor sønnen Jens ble født i 1806. I 1810 var de kommet til Setra, og fikk dette året en sønn, Anders, som døde 3 år gammel.De fikk 5 barn til: Johanne i 1812, Andreas i 1815, Johannes i 1817, Maria i 1820 og Olea i 1823.Jeg har ikke kommet så langt enda at jeg har fått sjekket kirkebøkene om alt dette stemmer, men jeg tror nok det. Skal se etter om det er noe om Iver sine foreldre og søsken også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter Vennemoe

Hei Inger, kan jeg få spørre om det fremgår av boken til Oskar Haugen hvor det ble av Ole Amundsen født 1781? Har en uplassert Ole Amundsen i omtrent passe alder som var 'ungkar og jeger' da han giftet seg i Høland i 1812 med Inger Marie Poulsdatter Strand, og dette paret bodde periodevis på Dal og Gylta i Trøgstad, senere på nedre Krog i Høland. Mvh Petter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei Petter, dette er nok ikke samme mann.'Min' Ole som er Annes bror giftet seg med Johanne Evensdatr., og bodde i Rødenes helt til han døde i 1861.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Andersen

Hei Mette, her kommer litt om Iver: I 1776 var en ellers ukjent Johannes Olsen blitt husmann på Spernes.Hans hustru Sissel Jensdtr. er kjent. Hun ble født på Ysterudødegård i 1751.Hennes far Jens Tørrisen var en tid forpakter på Ysterud. Hun ble gift i 1774 med ovennevnte Johannes Olsen. Deres barn: Anders f.1774, død som liten. Iver født på Spernes i 1776. Maria f.1778, død 1780. Anders f.1781. Johanne f. 1785. Ole f. 1788.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Fausko

Hei Inger :) Ja, her var det mange 'gobiter'.Tusen takk for alle opplysningene,nå er det bare å få ført di inn i slektstreet. Skal først sjekke med kirkeboka.Enda engang tuuuuuusen takk.;) Mvh. Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.