Gå til innhold
Arkivverket

[#51105] Laila Heitmann Hansen og Jacob Kuvaas


Gjest Renate Gulbrandsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Renate Gulbrandsen

Min oldemor, Laila Heitmann Hansen(f. 1886), skal etter sigende ha blitt gravid med Jacob Kuvaas(senere rådmann i Narvik) som 17-åring, og sendt til prestegården på Værøy for å føde. Sønnen, Harry Ludolf Kildal([url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061121010418.jpg>Lenke, nr. 4), ble adoptert bort til Hartvig Jacobsen og Berte Larsen (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Supplerende informasjon fra meg; 'faderens navn' var Kufaas, ikke Kuvaas, og han ble født i Trondheim og konfirmert i Bodø.Andre opplysninger er ytterst kjærkomne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Hei ! Ang. lenken ” Jacob sin far på Kufaashaug i 1865 Lenke”, så stemmer ikke det. Denne Ole het Almli til etternavn, og var født 8.september 1853. Han ble gift i 1886 med Siri Jørnsdtr. Melbyløkken, og de fikk 6 barn i tidsrommet 1884-1897.Den Ole Kufaas som er far til Jakob, er Ole Sivertsson Kufaas født 28.desember 1853 og døpt 19.februar 1854. Han er sønn av ungkar Sivert Sivertsson Kufaas (min tippoldefar) og pike Berit Jakobsdtr. Skjellåsen Kufaasmoen. Oles far, Sivert Sivertsson Kufaas var født 15.november 1832, Kuvås i Skaun, og døpt 26.desember 1832. Sønn av Sivert Evensson Kufaas og hustru Gjertru Olsdtr. (Steen Syrstad) Kufaas. Sivert døde 21.juni 1907 (av hjertefeil iflg. kirkeboka), og ble gravlagt 30.juni 1907 ved Orkanger kirke, familiegravsted.Sivert fikk også en sønn, Sivert Sivertsson Husdal, min oldefar, den 11.august 1859. Mor til denne Sivert, min tippoldemor, var Guru Amundsdtr. Ofstad. Hun ble senere gift med Kristen Erikson Kvitskjær, og de fikk 4 barn sammen.Oles far, Sivert Sivertsson Kufaas ble gift 18.november 1862 med Marit Larsdtr. Lauvset fra Melhus. De fikk 7 barn sammen i tidsrommet 1862-1881. Familien bodde på Orkanger. Sivert var snekker/byggmester, og var bl.a. byggmester for Geitastrand kirke.Oles mor, Berit Jakobsdtr. Skjellåsen Kufaasmoen var født 1.mars 1829, Skjellåsen i Skaun, og døpt 29.mars 1829. Datter av Jakob Andersson Haggelåsen Skjellåsen og hustru Guru Evensdtr. Skjellåsen. Berit fikk også en sønn, Ellev Fredrikkson Kufaasmoen i 1857, med Fredrik Pålsson Kufaasgrinden. Berit ble gift i 1861 med Knut Arnsson Stensem Kufaasmoen, og de fikk 3 barn sammen i tidsrommet 1864-1871.Ole Sivertsson Kufaas ble gift den 9.januar 1881, Domkirken i Trondheim, med Beret Martha Jonsdtr., f. 1848. Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Renate Gulbrandsen

Jeg har funnet en Layla Hansen i Bodø i 1900-tellinga, hvor hun er oppført som tjenestepike født i Nesna 1882. Min oldemor skal etter sigende være født fire år senere, men jeg lurer på om hun kan ha løyet på alderen, f.eks. for å få jobb? Det kan jo også tale til Jacobs fordel, ettersom han i en alder av 22 gjorde en 16-åring gravid! (om det dreier seg om samme Laila, ville han vel antatt at hun var 20 på det tidspunkt)... Noen tanker herom der ute?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.