Gå til innhold
Arkivverket

[#51107] Skrifttyding Øyestad 1692 - Søren Salvesen Lien?


Gjest Harald Søren Storaker
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Søren Storaker

Er det noen skriftkyndige som klarer å lese teksten til barnedåpen øverst på sida? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9889&idx_id=9889&uid=ny&idx_side=-4>LenkeSøren Salvesen er kanskje min ttttt-oldefar. Mi tttt-oldemor Inger blir døpt 1690 ifølge Familysearch. Det kan også vere ein Knud født 1696, men han greier eg ikkje å finne i kirkeboka.Eg er lite kjent i geografien her. Eg lurer på om der er stedsnavn i teksten, og om det på noen måte kan knyttes til Søren Salvesen født ca 1662 på Lien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Ser for meg ut som det står Vringen (hvis det er et stedsnavn i området, da). Det står ikke Lien noe sted. Ingen av personene fra 1666-manntallet er faddere. Jeg tror det ville hjelpe å sjekke 1701-manntallet og sammenligne alderen der med den i 1666.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det kan sjå ut som det står 'F:[ader] Søfren Salfvesen i Vringen. M:[oder] Siri Knudsdatter. B:[arn] Valbor. Kiersten i Vrengen. Barbroe Klaadeborg. Guri Rasmusdatter. Anne Simenssdatter. Michel Xtensen Klaadeborg. Mortten Haralsen. Christopher Olsen. Larss Ouensen[?]'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Tusen takk skal du ha! Kjempebra!Joda, dette går det an å gå videre på. Vrengen og Klådeborg/Klodeborg/Kladeborg er stedsnavn i Øyestad. Mikkel Kristensen Klodeborg Friis, f. 1650 i Øyestad, finner eg i Per Nermos database. Det er jo to sett med bygdebøker for Øyestad. Kanskje eg kan finne noe der?Det er nok litt avstand til Lien-gardane i Holt. Der er vel også bygdebøker for Holt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Hvor sikker er din kobling mot Lien i Holt? Det finnes jo også en gård Lien i Fjære (som var en del av Øyestad).... - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Ser i Bråstads Øyestadbok b2 s 254 - at det under gården Asdal, som Vrengen ligger under, også er en plass kalt Lien. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Søren Storaker

Takk for tips!Gjetninga omkring FT-1666 baserer seg bare på navnet Søren Salvesen og passelig alder.Inger Sørensdatter blei 17/9 1719 forlova med skomager Johan(nes) Hansen på Tyholmen. Lenke - Forlover for Johan var skomager Ernst Mikkelsen Sommer, og for Inger var det Jon Bukiær. Bukjær er vel i nærheten av Homborsund. Men eg veit ikkje om det går an å nøste noe meir ut av det -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Bukjær kan også være i mitt umiddelbare nabolag på Fevik - Bukjær under Espenes, 200 m herfra. Jeg har selv sidegrein der. Der er ikke utgitt bygdebok for Fevik, ennå....! - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.