Gå til innhold
Arkivverket

[#51109] Hjelp til tyding av kirkebok for Sørum i Akershus i 1791.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Jeg trenger hjelp til å tyde hva som står for bruds oppholdsted i vielse 11 aug 1791 (øverst på venstre side): Christian Paulsen fra Melbye i Skedsmo og pike Berthe Olsdatter - står det 'Edsvold' tro? En av cautionistene er fra samme sted. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg er nokså sikker på at det står Eidsvold. Skal se om jeg finner noe mer om dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk til begge. I FT for Sørum ser jeg at det er en gård som heter Edsvold, så da har hun nok tilknytning til den. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Da er det vel denne gården det er snakk om? Lenkechristian Paulsen og kona Berte Olsadatter ser ut til å ha fått en rekke barn på Melbye .Karen f. 1792d. 1812Christopher f. 1793Niels carl f. 1800Olea Christine f. 16 feb 1800Marie f. 1807 d. 1808I følge litt usikre kilder Fam.s.Mulig du finner disse barndåpene i digitale kilder?Lykke til med søkingen.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei Gunn. Takk igjen. Døpte for den perioden er dessverre ikke scannet for Skedsmo. Det rare er at jeg heller ikke finner familien i FT 1801 verken i Skedsmo eller kommunene rundt - frustrerende! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei Guro.I Skedsmo BB III står følgende: Merkelig nok er ingen av beboerne på Melbygårdene tatt med i FT 1801. Her var da minst 25 mennesker i den tid.Fra side 823: Christian Paulsen f. 1767 død 1836, gm Berthe Olsdtr. f.1763 død 1851. Deres barn: Christopher f.1793 død 1847, g.1819 m Kari Nielsdtr. Lahaug, Niels Carl f.1800 død 1870, g.1820 m Kirsti Nielsdtr. Lahaug f.1879 død 1820. De hadde barnet Christian f.1820. Nils Carl Christiansen ble i 1821 atggift med Berthe Marie Olsdtr. Holt f.1797 død 1874. Deres barn var: Ole f.1822, Karen Christine f.1825, Ellen Marie f.1827, Anne Bolette f.1830,g.1856 m Lars Larsen Gresserud f.1822, Andreas f.1833, Marie Louise f.1836, Hans f.1836 og Jacob f.1840.---- Gulbrand f.1812, Karen f.1792 død 1812, Olea f.1803, Marie f.1807 død 1808.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk Carsten - for at du sjekket bygdeboken, og for at jeg fikk oppklart dette med folketellingen. Dette er rette familie, så da får jeg bevege meg til gården Edsvold i Sørum for å finne Christan Paulsens kone, Berte Olsdatters opphav! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei her også GuroKanskje er dette den Berthe Olsdatter som ble født på Vilberg i Sørum den 4. november 1763, døpt 6. nov. med foreldre Ole Jonsen og Marthe Olsdatter.Jeg er i slekt med Christian og Berthe via sønnen Niels Carl Christiansen, og vil gjerne høre om det hvis du finner ut mer om hennes opphav.Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Håkon. Jeg fant denne Berthe du nevner i kib, men det var en kandidat til, døpt i juni 1763 datter av Ole Gudmundsen og Anne Hansdatter med faddere fra Bingen. Men siden vår Berthe kalles Edsvold ved vielsen, sjekket jeg FT 1801 for gården. Her bor det en Bodil Christoffersdatter 61 år, gift for annen gang. Sammen med henne bor datteren Christina Olsdatter - så her kan vi vel ha en mulig mors-kandidat. I alla fulla fall har hun vært gift med en Ole og bor på Edsvold? Jeg har ikke hatt tid til å sjekke ut dette sporet i kib enda. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei igjen GuroKandidaten din ser ut til å være et meget godt forslag, synes jeg. Det er jo kanskje ikke så sannsynlig at Christian Paulsen gifter seg med en husmannsjente, som min kandidat var.Har ikke jobbet noe spesielt med Berthe Olsdatters gren av slekta, da jeg har avventet at neste bind av Sørum bygdebok skal utkomme. Der vil det forhåpentligvis være mye lett tilgjengelig info.Når det gjelder Christian Paulsens forfedre, så har jeg jobbet noe mer med denne. Du må bare spørre hvis du lurer på noe.Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Hei igjen Håkon. Fosøker å jobbe litt mer med de 'Berte-kandidatene' vi har, og har et spørsmål i den anledning. Når du sier at du avventer neste bind av Sørum bygdebok, betyr det at dette bindet kommer til å ta for seg gården Edsvold? Jeg har alle Fet bøkene for farmoren min er derfra, men Sørum er et foreløpig ukjent område for meg. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei igjen GuroJeg burde nok ha skrevet at jeg avventer et senere bind av Sørum bygdebok, og ikke neste bind.Det neste bindet ser ut til å omhandle Sørumsand-området, og vil nok derfor ikke dekke Edvold-gården, som vel ligger i Frogner sokn.Det har hittil kommet ut to bind av Sørum bygdebok, og det er planlagt i alt seks bind: LenkeI bind 1 av bygdeboka (tror jeg det er) er det for øvrig en del relevant info i forhold til Skedsmo-slekten vår. Ragnhild Hansdatter (som du etterspør i debatt #51119) sin farmor Ågot Torgeirsdatter kom nemlig fra Norum i Sørum. Det er for øvrig feil i Aurskog bygdebok som antyder at Ågot kan ha kommet fra Naddem i Høland. Men alt dette kan vi kanskje komme tilbake til en annen gang.Lykke til med jakten på Berte Olsdatters opphav.Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen - nå ble jeg litt nysgjerrig på Ragnhild Hansdatters farmor. Vet du om det er hun som gifer seg 1708 (FS) i Skedsmo med Gunder Pedersen? Jeg har ikke Hans No Braanaas patronomikon. Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Ja, det er riktig at Ågot Torgeirsdatter ble gift med Gunder Pedersen den 24. juni 1708. Vielsen finner du et stykke ned på høyre side her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061031010106.jpg>LenkeFør hun ble gift med Gunder Pedersen var imidlertid Ågot gift med Peder Arvesen fra Nordre Berger i Aurskog. Sammen fikk Peder og Ågot bl.a. sønnen Hans Pedersen, som er identisk med din 'Hans No Braanaas'.Hans Pedersen ble den 17.08.1730 trolovet i Nes på Romerike med Ragnhild Halvorsdatter Kiølstad. Etter hennes død ble Hans Pedersen gift på nytt med Berthe Hansdatter, og det er Hans og Berthe som er Ragnhild Hansdatters foreldre. Se vielsen nederst på høyre side:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk igjen, Håkon. Dette var veldig fint å få. Jeg forsøker å få linjene baksover så langt som mulig før jeg gir det fra meg. Jeg fortsetter med Berthe Olsdatter og holder deg informert! Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.