Gå til innhold
Arkivverket

[#51118] Skedsmo - Ole Knutsen Holt gift 1792 med Anne Kierstine Michelsdatter Brånås


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I vielse nr. 14 gifter enkemann Ole Knutsen Holt seg med pike Anne Kierstine Michelsdatter fra Søndre Brånås.LenkeI FT 1801 er familien ført opp under Holt - Ole er 50 år, men jeg finner ham ikke døpt i Skedsmo. Vet noen om han kan ha vært gift til Holt i første ekteskap - eller hvem hans foreldre var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til 1801-tellingen her med Ole Knudsen i 2. ekteskap: Lenke Skal søke litt for å se om jeg finner noen opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Fra Skedsmo BB II under Holt: Anne Amundsdtr. Volden f.1727 død 1792 var gift 1762 m Ole Larsen f.1721 død 1774. Hun ble attgift i 1774 m Ole Knudsen f.1749 død 1809. Han ble i 1792 attgift med Anne Kierstine Michelsdtr. S.Braanaas f.1769 død 1824 og hadde i dette ekteskapet barna: Nicolai f.1796, Knud f.1806, Ole f.1807, Anne-Margrete f.1794, Berte f.1797 død 1874, Karen f.1802, Marte Marie f.1803. Anne Kierstine ble attgift med Halvor Hansen Slogum f.1781 død 1846. Barn: Ellen f.1810.Skal se om jeg finner noe om Knud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du fikk god hjelp av Carsten nå. Her fant jeg vielsen til Ole Knudsen og Anne Amundsdatter i 1774: LenkeVielse nr. 34.Lykke til fortsatt.Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei GuroVil bare nevne at Ole Knudsen og Anne Kierstine Michelsdatter inngår i min slekt via datteren Berthe. Har ikke funnet ut noe mer om Oles opphav enn det som er nevnt her, men vil gjerne høre om det hvis du finner ut noe. Mye tyder kanskje på at han kom flyttende til Skedsmo fra et annet prestegjeld?Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen Gunn - her har vi en kandidat, du er alltid så flink til å finne mulige løsninger!Hei Håkon - jeg jobber med min kusines morsslekt, hun er også etterkommer etter Berthe Marie og hennes sønn Jacob Nilsen. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei igjen GuroSå morsomt. Jeg er etterkommer av Jacob Nielsens søster Maren Lovise, som er min tipp-oldemor. Hun må ha hatt god kontakt med Jacob. Dette fordi Jacob - som du sikkert vet - flyttet til Garder i Ullensaker, noe også Maren gjør på begynnelsen av 1860-tallet. Jeg innbiller meg at Maren kanskje fikk tilbud fra Jacob om å arbeide der som tjenestepike. Etter å ha giftet seg flytter Maren tilbake til Skedsmo i 1863, deretter til Kristiania.Jeg har et fotoalbum hjemme med et bilde av Maren Lovise sammen med mann og barn. I samme album er det også et bilde av Maren og Jacobs bror Christian Nielsen, som overtok driften av Søndre Melby (samme bilde er å finne i Skedsmo bygdebok). Det står ikke oppgitt navn på noen av de avbildede i albumet, så for alt jeg vet kan det godt hende at det er bilder av Jacob Nielsen og hans familie der også, eller andre fra den samme slekten. Vet du om kusinen din sitter på noen eldre bilder?Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Hei Guro.Her er to muligheter til Ole Knudsen.Ole Knudsen dpt 20.04.1749 i Fet. Forel. Knut Næs og Anne OlsdtrOle Knudsen dpt 04.07.1751 i Ullensaker, Forel. Knud Olsen og Gunhild Knudsdtr.Finnes bygdebøker for både Fet og Ullensaker. De kan jo kanskje si noe om disse to kandidatene.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk til Magne for flere kandidater. Jeg har Fet bøkene her hjemme skal sjekke dem først, så tar jeg Ullensaker kandidaten senere. Hilsen GuroHei igjen Håkon. Karin, kusinen min har akkurat reist på ferie, så jeg får ikke snakket med henne på et par uker. Jacobs datter Birgitte født i 1865 er min kusines mormor, hun giftet seg med Hans Hansen Laachesæter og flyttet til Kristiania hvor de drev hotell. Min e-postadresse er guro-re@smartcall.no. Du hører fra meg. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Havik

Hei igjenDessverre er nok ikke Ole Knudsen (Mølledal) fra Ullensaker vår mann (se også debatt #51221). Han døde 1/2 år gammel sammen med broren Lars (se nest øverst på høyre side):LenkeJeg har forresten nå sjekket konfirmerte i Aker fra begynnelsen av 1760-tallet og 10 år fram i tid (det var jo ikke lang vei derfra til Skedsmo). Her finner jeg dessverre bare én Ole Knudsen, og han er ikke rett mann, siden han fortsatt bor på hjemgården Linneberg i 1801.Da får vi vel se oss om etter andre kandidater?Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Håkon. Genealogi = mye eleminering! Det er bare å fortsette, vi får holde hverandre informert! God helg Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.